در حوالی سال 2019 بود که سایت fourthsource اعلام کرد اینستاگرام 1 میلیارد کاربر فعال دارد و 90 درصد این کاربران، حداقل یک کسب و کار را دنبال میکنند. در ادامه هم آماری منتشر شد که مشخص کرد در این شبکه اجتماعی نزدیک به 25 میلیون پیج بیزینسی وجود دارد! به زبان دیگر 2 سال پیش 25 میلیون کسب و کار در اینستاگرام فعالیت میکرده و از آن درآمد داشتهاند.
اگر شما هنوز بین این کسب و کارها نیستید و نتوانستهاید از این بازار عظیم که حداقل دسترسی به 40 تا 50 میلیون کاربر ایرانی را به شما میدهد پول در بیاورید، امروز روز سرنوشتسازی است! چرا که در این مقاله میخواهم همه چیز در مورد اینستاگرام مارکتینگ را به شما آموزش بدهم. بعد از مطالعه این مطلب، میتوانید کسب و کارتان را در اینستاگرام رشد داده و در مسیر کسب درآمد از آن بیوفتید.
آموزش اینستاگرام مارکتینگ
قبل از شروع پیشنهاد میکنم یک قلم و کاغذ کنار دستتان داشته باشید و مهمترین نکاتی که به نظرتان میآید را بنویسید. چرا چنین پیشنهادی میکنم؟ چون مطمئنم الان فرصت ندارید هیچ کدام از راهکارهایی که توضیح میدهم را عملی کنید، در ادامه هم بعد از 1 هفته حتی 2 نکته از این مقاله و مقالات مکملش را به یاد نمیآورید! بنابراین نوشتن نکات، کمکتان میکند در آینده راحتتر موضوعات را به یاد آورده و عملی کنید.
1_ به شناخت برسید
قدم اول در بازاریابی اینستاگرام و افزایش فروش اینترنتی این است که به یک شناخت کامل و درست برسید! اما شناخت از چه چیزی؟ در ادامه به شما توضیح میدهم:
شناخت از مخاطبان
مهمترین چیز، شناخت مخاطبان است! در واقع تا زمانی که مخاطبان و سلیقه آنها را به خوبی نشناسید، نه میدانید باید چطور برای آنها محتوا تولید کنید، نه میدانید باید چطور و کجا پیجتان را برایشان تبلیغ کنید و حتی نمیدانید چطور باید به آنها محصول بفروشید. بنابراین باید بهخوبی اطلاعاتی مثل جنسیت، سن، علاقه، باورهای ذهنی، توان مالی و... مشتریان را بشناسید. برای درک دقیقتر این موضوع مقاله «پرسونا چیست» را بخوانید.
شناخت از رقبا
مخصوصا در اینستاگرام مارکتینگ شناخت رقبا و بررسی آنها، کمک زیادی به شما میکند. چراکه متوجه میشوید آنها چه نقاط قوتی داشته و چه نقاط ضعفی دارند؟ همینطور بررسی روند کار آنها ممکن است ایدههای زیادی برای تولید محتوا و فعالیت در این شبکه اجتماعی به شما بدهد.
شناخت از خودتان
بله، شاید برایتان عجیب باشد اما مطمئن باشید در ابتدای کار، شما کسب و کار خودتان را هم نمیشناسید. مهمترین چیزهایی که باید در شناخت خودتان به آنها دقت کنید، اینها هستند:
- میزان منابع مالی و مهارتی،
- نقاط قوت نسبت به رقبا،
- نقاط ضعف نسبت به رقبا.
مثلا اگر در زمینه تعیین قیمت محصول ضعف داشته باشید، متوجه میشوید باید به سراغ مخاطبانی بروید که خیلی برایشان قیمت محصولات شما مهم نیست و بیشتر به نوع محتوایتان توجه میکنند.
2_ هدفتان از بازاریابی در اینستاگرام را مشخص کنید
چند ماه پیش با یک شرکت فروش محصولات بهداشتی (دستمال کاغذی و...) جلسهای داشتم و مدیر شرکت آن روز خیلی از اینکه هزینههای زیادی برای اینستاگرام مارکتینگ کرده و به نتیجه نرسیده، ناراحت بود. میدانید مشکل کار کجا بود؟ مشکل در انتخاب هدف اشتباه بود!
در واقع در آن جلسهای که داشتم، به مدیر شرکت گفتم که شما به اشتباه هدفتان از فعالیت در اینستاگرام را روی فروش گذاشتهاید. چراکه مخاطبان شما قرار نیست محصولشان را از اینستاگرام و پیج بخرند، بلکه آنها محصولشان را از فروشگاهها و نهایتا سوپر مارکتهای آنلاین میخرند. بنابراین هدف شما باید برندسازی برای فروشگاهداران باشد تا آنها برای تهیه جنس به سراغ شما بیایند نه اینکه بخواهید به مخاطبان عادی محصول بفروشید.
با توجه به این توضیحات، شما هم باید در ابتدا دقیقا مشخص کنید که هدفتان چیست؟ بهطور کلی هدفتان باید یکی از این 2 باشد:
- برندسازی،
- فروش مستقیم.
3_ اینستاگرام مارکتینگ را شروع کنید!
خب، اگر دو قدم قبلی را طی کردید، دیگر نوبت این شده که کارتان را شروع کنید و وارد اینستاگرام مارکتینگ شوید. چطور؟ با این توضیحات:
بیو را بسازید
بیو اولین چیزی است که وقتی مخاطب به پیج شما میرسد آن را مشاهده میکند و شاید مهمترین چیزی که او را قانع به دنبال کردنتان بکند. منظورم از بیو، تمامی چیزی است که در تصویر پایین مشاهده میکنید:
قبلا در مقاله «بیو اینستاگرام» بهطور حرفهای همه چیز را در مورد آن به شما آموزش دادهام؛ اما به طور خلاصه،
- متن بیو شما باید به مخاطب بفهماند که دقیقا چه کاری میکنید؟
- عکس پروفایلتان او را به پیج جذب کند و یک تصویر ذهنی در مورد نوع کسب و کارتان در ذهنش بسازد،
- هایلایتها تمامی سوالات او را جواب بدهند،
- و حتی در صورت نیاز با قرار دادن یک لینک، قدم بعدی که باید طی کند را به او بفهمانید.
اکانت را بیزینسی کنید
کلا در اینستاگرام 2 نوع حساب وجود دارد. یکی اکانت عادی و یکی هم اکانت بیزینسی. اگر تازه در اینستاگرام پیج ساخته باشید که اکانتتان عادی است. اما اگر بخواهید آن را به یک اکانت بیزینسی تبدیل کنید، باید مراحل بیزینسی کردن اکانت که در مقاله «ساخت فروشگاه اینستاگرام» گفته شد را طی کنید.
مهمترین مزیتی که بعد از بیزینسی کردن اکانت متوجه شما میشود، این است که میتوانید آمار تعامل مخاطبان با هر پست و همینطور آمار رفتار کاربران پیج تان را در بخش insight مشاهده کنید. این آمار به شما برای بهبود وضعیت فعالیتتان کمک میکند.
استراتژی محتوا را مشخص کنید
خب، دیگر نوبت به استراتژی محتوایی اینستاگرام میرسد. در این مرحله باید تعیین کنید که:
1_ قرار است چه نوع محتوایی برای پستها منتشر کنید؛ مثلا هر هفته یک محتوای آموزشی، یک مصاحبه، یک محتوای طنز و... .
2_ قرار است چه نوع محتوایی در استوری منتشر کنید؟ مثلا هر روز از مشتریان جدیدی که به فروشگاه آمده و محصول میخرند محتوا ساخته و در استوری منتشر کنید.
اگر در ایدهیابی برای محتوای اینستاگرام مشکل دارید، اینها میتوانند ایدههای خوبی باشند:
- پشت صحنه کسب و کارتان را به مخاطبان نشان بدهید،
- محتوایی که کاربران برای شما ساختهاند را دوباره منتشر کنید،
- از رونمایی محصول پست بسازید،
- از محصولتان حین استفاده شدن محتوا بسازید،
- با کارکنان کسب و کارتان مصاحبه کوتاه و بلند کنید،
- محتوای سرگرم کننده، جذاب یا طنز مرتبط به کسب و کارتان قرار بدهید،
- داستان مشتریانتان و کمکی که به آنها کردهاید را منتشر کنید.
تقویم محتوا بسازید
تقویم محتوایی، یک برنامه است که مشخص میکند قرار است در هر روز، چه محتوایی منتشر کنید؟ مثلا تقویم محتوای سایت پرتال که به کمک ابزار سایت trello ساخته شده، به ما میگوید که در این هفته باید 3 پست با چه موضوعاتی و 7 رشته استوری با موضوعات مشخص بسازیم. البته تقویم محتوا را میتوانید به کمک یک فایل متنی در رایانهتان هم بسازید و خیلی ابزار و نحوه ساختنش مهم نیست.
4_ برای افزایش فالوور برنامهریزی کنید
به مهمترین بخش از اینستاگرام مارکتینگ رسیدیم. ببینید، برای افزایش فالوور باید اول از همه به تولید محتوای ارزشمند توجه کنید. اما خب این به تنهایی کافی نیست. در واقع علاوه بر محتوا، یک سری راهکارهای دیگر هم هستند که به «افزایش فالوور اینستاگرام» کمک میکنند. در ادامه اینها را به شما توضیح میدهم.
کامنت مارکتینگ
یکی از روشهای خیلی خوب برای جذب مخاطبان جدید به پیج، کامنت مارکتینگ است. در این تکنیک، باید به سراغ پیجهای مرتبط به کسب و کارتان و حتی گاها رقبا بروید و به محض انتشار یک پست، زیر آن نظر بدهید. دقت کنید، این نظر قرار نیست یک کامنت تبلیغاتی مثل "ما را دنبال کنید" و همینطور کامنتهای بیارزش مثل "عالی بود" باشد. بلکه باید در مورد خود موضوع پست، یک صحبت ارزشمند کنید، سوال بپرسید یا حتی بحثی راه بیندازید که مخاطبان ترغیب به خواندنش شوند.
به این ترتیب اگر عکس پروفایل جذابی داشته باشید، خیلی از کاربران به سراغ اکانتتان رفته و آنجا در صورت مشاهده یک بیو و پستهای جذاب، پیجتان را فالو میکنند.
مسابقه
یکی دیگر از راهکارهای افزایش فالوور و بازاریابی اینستاگرام، برگزاری مسابقات است. در این روش باید ابتدا یک سری شرایط تعیین کنید که مخاطبان با اجرایش بتوانند وارد مسابقه شوند، سپس یک جایزه تعیین کنید تا کاربران واقعا ترغیب به شرکت در مسابقه شوند.
مثلا اینکه هر کاربر زیر پست آخر شما 3 نفر را منشن کند، وارد مسابقه میشود و آخر هم با قرعهکشی، به 3 نفر هدیه 1 میلیون تومانی میدهید.
نکته: متاسفانه تعداد زیادی اکانت در اینستاگرام به وجود آمدهاند که تنها هدفشان شرکت در مسابقات و برنده شدن در آنهاست. اگر در مسابقهتان چنین اکانتهایی وارد شوند، عملا بازخورد بسیار کمی میگیرید چرا که مخاطبان جدیدی را به شما معرفی نمیکنند. بنابراین پیشنهاد میکنم شرایطی تعیین کنید که رباتها نتوانند اجرایش کنند.
- مثلا اینکه حتما پست آخرتان را استوری کرده و در استوری 4 نفر از دوستانشان را تگ کنند،
- حتما مخاطبان بیشتر از 200 فالوور داشته باشند،
- و...
همینطور اگر قرار است مسابقه از طریق پست جلو برود، هشتگهایی مثل "مسابقه" زیر آن قرار ندهید چراکه این اکانتها و صاحبانشان از همینطریق میتوانند شما را پیدا کنند.
هشتگها
هشتگهایی که زیر هر پست در اینستاگرام میگذارید، یک راه بسیار عالی برای جذب مخاطبان جدید است. البته در صورتی میتوانید از طریق هشتگها فالوورهایتان را بالا ببرید که 2 نکته را رعایت کنید!
اول از همه اینکه هشتگهای خوب و پرمخاطبی را استفاده کنید. تنها راه هم برای اینکه هشتگهای مرتبط و پرمخاطب را پیدا کنید، تست کردن است! در واقع باید بارها هشتگهای مختلف را زیر پستها قرار بدهید و بهمرور از بازخوردی که میگیرید، متوجه شوید کدام هشتگها بهتر بودند.
اما مورد دوم، محتوای خوب است. قطعا اگر بهترین هشتگها را هم انتخاب کرده باشید اما محتوایتان خوب و جذاب نباشد، اصلا مورد توجه قرار نمیگیرید.
اکسپلور
اگر پستی که منتشر میکنید به بخش اکسپلور یا همان ذرهبین اینستاگرام برود، مخاطبان جدید زیادی آن را مشاهده میکنند و در نتیجه تعداد فالوورهایتان بالا میرود. اما چطور یک پست به اکسپلور میرود؟
الگوریتمهای اینستاگرام پستهایی را به این بخش هدایت میکنند که به محض انتشار، تعامل (لایک، کامنت، اشتراکگذاری و...) زیادی بگیرند. این یعنی اگر در 1 ساعت ابتدایی انتشار پست، مخاطبان پیجتان به آن علاقه زیادی نشان بدهند، احتمال به اکسپلور رفتنش بسیار بالا میرود. اما چطور به چنین هدفی برسیم؟
- اول از همه محتوای جذاب و واقعا خوبی منتشر کنید،
- دوم اینکه پست را استوری کنید تا مخاطبان زودتر آن را مشاهده کنند،
- در نهایت زمانی را برای انتشار پست انتخاب کنید که مطمئن باشید در آن زمان اغلب مخاطبانتان در اینستاگرام هستند.
علاوه بر اینها، قرار دادن هشتگهای مناسبی که باعث شود در زمان انتشار مخاطبان پستهایتان را ببینند، تاثیر زیادی دارد.
لایو
حتی زمانی که با یک مخاطب شناختهنشده لایو میگذارید، تعدادی از مخاطبان او را به سمت خودتان جذب کرده و البته با ارائه محتواهای جذاب، مخاطبان قبلی را بیشتر از قبل راضی میکنید. بنابراین حتما در برنامه ماهانهتان، چند لایو اینستاگرام برای افراد مختلف را هم قرار بدهید. اگر هم این لایوها را با افراد پرمخاطب برگزار کنید که خب بازخورد بسیار بیشتر میشود.
تبلیغات
به شما قول میدهم 90 درصد پیجهای بزرگ اینستاگرام که میبینید، علاوه بر تمامی راهکارهای گفتهشده در مورد اینستاگرام مارکتینگ، برای تبلیغات هم هزینه زیادی کردهاند! در واقع تبلیغات یکی از مهمترین راهکارها برای جذب فالوور در اینستاگرام است. اما چطور و کجا تبلیغ کنیم؟
به نظر من بهترین رسانه برای تبلیغ پیج، خود اینستاگرام است چرا که مخاطبان در این شبکه میتوانند راحت پیج شما را مشاهده کرده و دنبالتان کنند. اما این نکته مهمی است که در پیجهای مرتبط به خودتان تبلیغ کنید. این یعنی اگر در زمینه فروش لباس مردانه فعالید، بهتر است در یک پیج مد و فشن آقایان تبلیغ کنید تا یک پیج آشپزی! در مورد این موضوعات بهشکل دقیقتر در مقاله «تبلیغات اینستاگرام» توضیحات دادم.
خلاقیت!
بله، الزاما هم قرار نیست از طریق راهکارهایی که در مقالات مختلف میخوانید در اینستاگرام بازاریابی کنید، خیلی مواقع هم ممکن است با خلاقیت و تفکر به راهکاری برسید که بازدهی بسیار بیشتری داشته باشد. مثلا چندتای آنها را برایتان نام میبرم:
خیلی از کسب و کارها در اینستاگرام، اقدام به معرفی پیجهای مرتبط به خودشان که رقیبشان نیستند میکنند و این عمل برعکس هم انجام میشود. مثلا یک پیجگل فروشی، پیج یک تالار را معرفی کرده و برعکس! بنابراین میتوانید دنبال کسب و کارهای مکمل خودتان بگردید و این تکنیک را به کمکشان پیاده کنید.
خلاقیت بعدی که مشاهده کردم، این بود که صاحبان خیلی از پیجهای اینستاگرام با هم یک گروه میزنند و به شکل دورهای و رایگان، همدیگر را در استوری معرفی میکنند. مثلا ابتدا یک پیج فعال در زمینه سرگرمی شما را معرفی میکند، سپس هفته بعد شما او را معرفی میکنید، بعد یک پیج فعال در زمینه تاریخ و... .
علاوه بر اینها، یکی دیگر از خلاقیتهای جذاب، این بود که صاحب چند پیج اینستاگرامی با تعداد فالوورهای یکسان، یک گروه با هم میزنند، به همدیگر زمان دقیق انتشار پستهایشان را اطلاع میدهند و به محض انتشار، زیر پست هم اقدام به کامنت مارکتینگ میکنند! به این ترتیب کامنتهایشان در ابتدای بخش نظرات قرار گرفته و مخاطبان زیادی آنها را مشاهده و فالو میکنند.
اینستاگرام مارکتینگ و وب سایت
خب، قبل از اینکه مقاله را تمام کنم، اجازه بدهید کمی هم از ارتباط بازاریابی اینستا و وب سایت بگویم. ببینید، اگر کمی در دنیای بازاریابی دیجیتال ریز شویم، میبینیم که بازاریابی در اینستاگرام و وب سایت، یک رابطه متقابل دارند!
مثلا، اکثر وب سایتهایی که از گوگل بازدید زیادی دارند، مخاطبان خودشان را در انتهای مقالات یا در صفحات اصلی سایت و به هر بهانهای، به دنبال کردن اینستاگرامشان دعوت میکنند. در مقابل، در اینستاگرام از مخاطبان میخواهند برای مطالعه مقاله، برای مشاهده یک محصول، خرید و... به سراغ وب سایتشان بروند! بنابراین اگر بهشکل جدی در حال بازاریابی در اینستاگرام هستید، قطعا وجود یک وب سایت به شما کمک زیادی میکند.
برای طراحی سایت راهکارهای مختلفی در مقابل پای شما قرار دارد اما خب سریعترین راهی که در حال حاضر وجود دارد، استفاده از سایت ساز است! سایت ساز پرتال در کمتر از 5 دقیقه یک وب سایت با ظاهر کاملا حرفهای و البته دلخواه شما تحویلتان میدهد. نکته مهم اینجاست که شما برای مدیریت این سایت نیاز به هیچ تخصصی ندارید چون هم به محض ساخت آن تعداد زیادی ویدیو آموزش رایگان در اختیارتان قرار میگیرد و هم اینکه متخصصان پرتال بهشکل رایگان سایتتان را پشتیبانی میکنند.
راستی اگر هم نیاز به فروشگاه اینترنتی دارید، وارد صفحه فروشگاه ساز پرتال شوید. دقت کنید، ساخت سایت و فروشگاه به کمک پرتال تا 7 روز رایگان است، این یعنی شما از امروز تا 7 روز دیگر وب سایت خودتان را دارید اما حتی نیاز به پرداخت 1 ریال هزینه هم نخواهید داشت.
بازاریابی اصولی در اینستاگرام درآمدتان را بیشتر میکند
خب به انتهای مقاله آموزش اینستاگرام مارکتینگ رسیدیم. در این مقاله سعی کردم هر چیزی که در دنیای وب در مورد بازاریابی اینستاگرام وجود داشت را به شما توضیح بدهم. با اینحال اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد میکنم مقالات زیر را هم بخوانید:
راستی اگر در مورد ساخت وب سایت برای افزایش قدرت بازاریابی اینستاگرام و افزایش درآمد از طریق آن جدی هستید اما هنوز تردید دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
دیدگاهها
نرم افزار قیمت گذاری سیم کارت
عالی بودش ممنون