۲۵٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

آموزش کامل تبلیغات بسیار مؤثر در اینستاگرام

یکی از دوستانم که یک پیج طراحی لباس داشت، 20 میلیون تومان به یک اینفلوئنسر داد، تا پیجش را تبلیغ کند. اما با این تبلیغ، فقط 200 فالوور گرفت و عملا پولش را دور ریخت. وقتی موضوع را فهمیدم، به او توضیح دادم که با صرف هزینه خیلی کمتر هم می‌توانست یک تبلیغ نتیجه بخش داشته باشد. 

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که خیلی زود، پیجشان را تبلیغ کنند. تصورشان هم این است که تبلیغات، فقط بودجه و پول می‌خواهد. با همین تصور هزینه زیادی را (با این فرض که هر چه گران تر باشد بهتر است!)، صرف می کنند؛ اما نتیجه خاصی نمی گیرند. خوشحالیم که شما هم قبل از اینکه این اشتباه را کنید، این مقاله را پیدا کردید. 

در این مطلب، قرار است به شما یاد بدهیم که چه زمانی و چگونه بهترین تبلیغات را در اینستاگرام انجام دهید، تا بیشترین نتیجه را بگیرید. 

چرا باید در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟

تبلیغات در اینستاگرام

فرض می کنیم در اینستاگرام یک پیج فروشگاهی دارید. هدفتان چیزی جز فروش است؟ طبیعتا هر چه مخاطب یا فالوور بیشتری داشته باشید، احتمال فروشتان بیشتر می شود. گفتیم احتمال، چون زیاد بودن مخاطب همیشه باعث افزایش فروش نمی شود؛ مگر اینکه هدفمند باشد. در مقاله «راه های افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام» دقیقا راجع به این موضوع مهم صحبت کرده ایم. 

پس برای بیشتر دیده شدن، باید تبلیغات انجام دهیم. 

آیا تبلیغ در اینستاگرام برای کسب و کار من مفید است؟

اینستاگرام تبدیل به فضایی شده، که همه جور آدمی با هر سن و سالی در آن حضور دارد. افراد مختلفی با سلیقه و علاقه‌مندی‌های متفاوت در اینستاگرام فعالیت می‌کنند که می‌توانند عضوی از جامعه هدف شما باشند. پس مهم نیست که چه کسب و کاری دارید، در هر حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، چون بدون شک چندین نفر در اینستاگرام هستند که می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند. 

هزینه تبلیغ در اینستاگرام چقدر است؟

دنبال این نگردید، که برای تبلیغ در اینستاگرام تعرفه یا هزینه مشخصی را پیدا کنید. البته این هزینه را، عواملی مانند تعداد فالوور، درصد فالوور واقعی، عمومی یا تخصصی بودن پیج، نرخ تعامل کاربران و سایر موارد، تا حدی مشخص می‌کند. برای اطلاع از هزینه تبلیغات در هر پیج، باید از طریق دایرکت اینستاگرام، پیامی برای مدیر پیج بفرستید تا جزییات تبلیغات را برایتان ارسال کند. 

به طور معمول، تعرفه تبلیغات در اینستاگرام برای پیج‌هایی که اکثر فالوورهایشان فیک هستند از زیر 50 هزار تومان شروع می‌شود. برای تبلیغ در پیج‌های خوب، باید سرکیسه را شل کنید و از چند صد هزار تا چند ده میلیون تومان هزینه کرد. راستی اینستاگرام خودش هم سیستم تبلیغات اسپانسری یا پروموت دارد؛ البته در ایران زیاد مناسب نیست؛ چون اطلاعات زیادی نمی‌توانداز کاربران بگیرد. 

شاید تصور کنید که مهم ترین فاکتور برای تبلیغات داشتن بودجه است؛ در حالیکه با 50 هزار تومان هم می‌توانید انجامش دهید. مهم‌تر از آن، نیاز است قدم‌هایی که در این سه مرحله گفته‌ایم را انجام دهید. 

سه مرحله کلیدی برای تبلیغ در اینستاگرام

مراحل کلیدی تبلیغات

خب تا این‌جا فهمیدیم که چرا و چگونه تبلیغ در اینستاگرام می‌تواند چند قدم ما را به هدف‌مان نزدیک‌تر کند. حالا زمان آن رسیده که با تبلیغات در بستر اینستاگرام بیشتر آشنا شویم و پیچ و خم‌ها و فوت کوزه‌گری در این زمینه را یاد بگیریم. برای تبلیغات در اینستاگرام، سه مرحله وجود دارد:

  1. کارهای قبل از انجام تبلیغ
  2. کارهای حین انجام تبلیغ
  3. کارهای بعد از انجام تبلیغ

مرحلۀ 1: مواردی که باید پیش از تبلیغ در اینستاگرام انجام دهید

برای اینکه تاثیر تبلیغی که در اینستاگرام انجام می‌دهید، بیشتر شود، باید قبل از تبلیغات یک سری نکات را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین موارد، آماده‌سازی پیج و جذاب کردن آن است. با این کار وقتی کاربری از طریق تبلیغ وارد پیج می‌شود، احتمال اینکه صفحه ما را فالوو کند، بالاتر می‌رود.

پروفایل‌تان را حرفه‌ای و جذاب بسازید

پروفایل شما اولین چیزی است که افراد از شما می‌بیند. اگر در همان 3-4 ثانیه نخست نتوانید توجهش را جلب کنید، احتمالا شما را فالو نمی‌کند. در صفحه پروفایل روی این موارد کار کنید:

  1. تصویر و اسم پروفایل مناسب

بسیاری از کاربران وقتی با دیدن تبلیغ پیج شما وارد آن می‌شوند، به عکس پروفایل پیج توجه می‌کنند. عدم استفاده از تصویر پروفایل یا استفاده از عکسی نامناسب، باعث می‌شود افراد کمتری پیج شما را فالوو کنند. اگر  می‌خواهید خودتان را برند کنید، عکسی مناسب و واضح از خودتان بگذارید؛ اگر می‌خواهید سازمان یا محصول‌تان را برند کنید، مثلا عکسی از لوگوی آن بگذارید. 

علاوه بر عکس، اسم پیج‌تان را هم باید درست انتخاب کنید به‌طوری که افراد وقتی آن را می‌بینند، کامل متوجه آن شوند و همچنین در خاطرشان بمانید.

    2. بیو حرفه‌ای و کاربردی

افراد برای اینکه شما را دنبال کنند، باید دقیقا بدانند شما هدفتان از این پیج چیست و می‌خواهید در آن چه‌کاری انجام دهید. پس خودتان و کارهای که می‌خواهید انجام دهید را در یک جمله بنویسید، تا افراد بعد از خواندن همان یک جمله تصمیم بگیرد که آیا می‎‌خواهد شما را دنبال کند یا نه؟!

مثلا اگر کارتان مشاوره کسب‌وکار است و در بیو جمله «اصغر آقا هستم؛ بچه بزرگ خونواده..سلطان غم مادر!» این توضیح برای بیو کاملا بی‌ربط به کار شماست و نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. در این قسمت می‌توانید از دو، سه تا هشتگ تخصصی مرتبط با خودتان استفاده کنید. همچنین گاهی از ایموجی هم می‌توان استفاده کرد. 

    3. اطلاعات تماس و کانال‌های ارتباطی دیگر

یکی از روش‌های جلب اعتماد کاربران برای پیج‌های فروشگاهی، قرار دادن اطلاعات تماس در معرض دید کاربران است. تجربه نشان می‌دهد که افراد به پیج‌هایی که اطلاعات تماس دارند بیشتر اعتماد می‌کنند. همچنین با درج اطلاعات تماس، کاربران می‌توانند به راحتی سوالات و مشکلات خود را مطرح کنند و به این ترتیب تجربه خوبی از خریدشان پیدا می‌کنند و باز هم پیش شما می‌آیند.

علاوه بر آن، اگر وب‌سایت هم دارید، آن را زیر معرفی خودتان حتما اضافه کنید. مثلا دو نمونه از پروفایل‌های مناسب را با رعایت این نکات در تصویر می‌بینید:

روی پیج و پست‌‎های‌تان وقت بگذارید

یادتان است گفتیم، اگر در زمان مناسب تبلیغ نکنید، عملا پول‌تان را دور ریخته‌اید؟! 

وقتی تازه پیجی را در اینستاگرام راه انداخته‌اید و هنوز تعداد پست‌های شما کمتر از انگشتان یک دست است، اصلا تبلیغات نکنید. قبل از تبلیغ باید یک صفحه تقریبا کامل با چند پست باکیفیت، تعدادی استوری جذاب و هایلات‌های مناسب داشته باشید تا افراد وقتی وارد پیج صفحه شما شدند، یک پیج خوب و باکیفیت را ببینند. طبیعتا وقتی با یک صفحه خالی مواجه شوند، شما را فالو نمی‌کنند. 

زمان مناسب برای تبلیغات در اینستاگرام

مبحث زمان تبلیغات در اینستاگرام ابعاد دیگری هم دارد. یکی از نکات مهم در این رابطه، انجام تبلیغات متناسب با شرایط و دغدغه مردم در زمانی خاص است. مثلا این روزها که به دلیل شیوع کرونا مردم نمی‌توانند به کشورهای دیگر سفر کنند، تبلیغات در حوزه‌های گردشگری، کم اثر و بی نتیجه خواهد بود.

مرحله 2: مواردی که باید در زمان تبلیغ در اینستاگرام رعایت کنید

خب فرض می‌کنیم روی پیج‌تان کار کردید و 20-30 نت پست خوب و به‌درد بخور هم منتشر کنید. زمانی که می‌خواهید تبلیغ در اینستاگرام را شروع کنید، باید بدانید کجا تبلیغ را منتشر کنید، چگونه آن را درست کنید تا بازخورد بیشتری داشته باشد. کارهایی که در این مرحله انجام می‌دهید، موفقیت یا شکست یک تبلیغ را تعیین می‌کند. 

هدفتان از تبلیغ را مشخص کنید

قبل از این‌که به تبلیغ در اینستاگرام بپردازید، باید مشخص کنید که اصلا برای چه می‌خواهید تبلیغ کنید. اگر هدفتان را ندانید، بعید است به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید. هدف شما از تبلیغات کدام یک از موارد زیر است؟ (خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما بنویسید.)

  1. برندسازی

گاهی هدف شما از تبلیغات، برندسازی خود یا سازمان‌تان است. رسیدن به این هدف نسبت به بقیه زمان بیشتری می‌برد. برندینگ یک پروسه زمان‌بر است. انتظار نداشته باشید خیلی زود نتیجه بگیرید. برای اینکار، لازم است ابتدا هویت برند خودتان را مشخص کنید تا بتوانید آن را در همه پست‌ها و تبلیغات بیان کنید.

به این نکته دقت کنید که در تبلیغات خود خیلی به تعریف و تمجید یا تبلیغ خودتان نپردازید. بهترین و موثرترین روش برندسازی در اینستاگرام، تبلیغ ریز و ظریف برند است تا به تدریج کسب و کار شما در ذهن کاربران این شبکه اجتماعی جا باز کند. چراکه معمولا افراد تبلیغات را دوست ندارند و در مقابل آن جبهه می‌گیرند.

   2. فروش محصول

فروش یکی از اصلی‌ترین اهداف تبلیغات است. معمولا بسیاری از پیج‌هایی که ‌بینیم، برای افزایش فروش تبلیغ می‌کنند. تبلیغی که به هدف فروش باید انجام دهید، طبیعتا با تبلیغی که مثلا برای برندینگ باید ارائه دهید، متفاوت است. اگر هدف‌تان فروش است، ابدا آن را مستقیم تبلیغ نکنید. به‌جای اینکه راجع به خوب بودن محصول‌تان صحبت کنید، بگویید که استفاده از آن چه فایده‌هایی برای مشتری دارد. 

برای افزایش فروش پیشنهاد می‎‌کنیم مقاله «راه های افزایش فروش در اینستاگرام» را از دست ندهید. 

   3. افزایش ترافیک سایت یا دفعات نصب اپلیکیشن

یکی از اهداف کسانی که در پیج‌های اینستاگرام تبلیغات انجام می‌دهند بالابردن ترافیک و بازدیدکنندگان سایت و یا افزایش دانلود نرم افزار در استورها است. در این نوع از تبلیغات بهتر است روی جذاب‌ترین و مهم‌ترین ویژگی سایت و یا نرم افزارتان که بازخورد خوبی از طرف کاربران دارد تمرکز کنید. 

    4. افزایش فعالیت کاربران در پیج

بعضی از افراد می‌گویند، من یک پیج فعال دارم، تعداد فالوورهایم هم کم نیست؛ اما تعامل و فعالیت آن‌ها کم است. یکی از موارد مهم برای موفقیت در الگوریتم اینستاگرام و حضور در اکسپلورر، فعالیت زیاد کاربران در پیج است. به همین دلیل خیلی از پیج‌ها برای بالا بردن میزان تعامل فالوورهایشان به تبلیغ در پیج‌های دیگر می‌پردازند. 

باید محتوایی در پیج بگذارید که واقعا به درد فالوورها می‌خورد و می‌دانید که نسبت به آن واکنش می‌دهند. البته پیش زمینه آن شناخت مخاطبان است و اینکه بدانید دقیقا چه دغدغه، نیاز و علاقمندی‌هایی دارد. یکی از راه‌هایش برگزاری مسابقه است که در ادامه راجع به آن صحبت می‌کنیم. 

   5. افزایش بازدید ویدیو

یکی از اهداف کاربران از تبلیغ در اینستاگرام، افزایش بازدید ویدیوهایی است که تولید کرده‌اند. بیشتر ولاگرها برای افزایش شهرت و بازدید محتوای ویدیویی که تولید کرده‌اند، از اینستاگرام برای تبلیغ کارشان استفاده می‌کنند.

   6. جذب فالوور

اکثر کسانی که پیج اینستاگرامی دارند و هدف‌شان کسب درآمد از این طریق است، دنبال فالوور واقعی و باکیفیت می‌گردند. تبلیغ در پیج‌های بزرگ اینستاگرام، یکی از بهترین روش‌ها برای جذب فالوور واقعی و فعال است. یکی از راه های جذب فالوور برگزاری مسابقه و چالش است. 

بهترین پیج برای تبلیغات اینستاگرام را پیدا کنید

داشتن بودجه کافی برای تبلیغات، کافی نیست. مهم‌تر از آن، باید بدانید که تبلیغ را به چه پیج یا فردی می‌سپارید. قبل از انتخاب، این فاکتورها را چک کنید:

  1. تخصصی بودن

فرض کنیم که شما یک پیج محصولات آرایشی بهداشتی دارید و تبلیغ‌تان را به یک دیجیتال مارکتر بدهید. آیا تبلیغ این فرد، برایتان نتیجه دارد؟

قطعا نتیجه خوبی نمی‌گیرید؛ چون مخاطبان یا فالوورهای این شخص، با مخاطبان شما یکی نیست. پس بهتر است، آن را به یک میکاپ آرتیست بسپارید. پس بهترین راه افزایش فالوور و انجام تبلیغات هدفمند برای جذب مخاطبان، تبلیغ در پیج‌های تخصصی است، که در حوزه‌های مرتبط با فعالیت شما کار می‌کنند. 

این پیج‌ها ممکن است به اندازه پیج‌های عمومی فالوور نداشته باشند، اما تبلیغات در آن‌ها موثرتر خواهد بود؛ چون فالوورهای آن از لحاظ علاقه‌مندی‌ها به جامعه مخاطبان هدف شما نزدیک است. مثلا اگر یک پیج در زمینه فروش محصولات ورزشی دارید برای کسب نتیجه مطلوب از تبلیغات، بهتر است در پیج‌های مرتبط با فعالیت‌تان همانند پیج باشگاه‌های ورزشی یا پیج‌های تناسب اندام تبلیغ کنید.

    2. تعداد فالوور واقعی 

از مواردی که در تبلیغات باید به آن توجه کنید تعداد فالوور پیج است. هرچه میزان دنبال کنندگان یک پیچ بیشتر باشد، افراد بیشتری هم تبلیغ شما را می‌بینند. البته به‌شرطی که این فالوورها واقعی باشند. بسیاری از پیج‌های اینستاگرام از فالوورهای فیک به منظور افزایش دنبال شوندگان خود استفاده می‌کنند. این نوع فالوورها هیچ ارزشی ندارند و تبلیغات در پیج‌هایی که فالوور فیک زیادی دارند اگر چه ارزان‌تر است؛ اما نتیجه‌ای که می‌خواهید را نمی‌گیرید. روش‌های مختلفی برای شناسایی کیفیت فالوورهای یک پیج وجود دارد.

برای این کار باید به میزان فعالیت کاربران یا اینگیجمنت پیج یعنی میزان لایک و کامنت پست‌ها و ویو ویدیوها توجه کنید. همچنین می‌توانید با رفتن به لیست فالوورهای پیج، افرادی که پیج را دنبال می‌کنند، مشاهده کنید. اگر در بین فالوورها تعداد زیادی اکانت خارجی و یا بدون تصویر پروفایل بود، یعنی این پیج تعداد زیادی فالوور فیک دارد. 

   3. فعالیت کاربران در پیج (نرخ تعامل)

یکی از معیارهای مهم برای تعیین کیفیت یک پیج اینستاگرامی، نرخ تعامل یا اینگیجمنت پیج است. هرچقدر کاربران بیشتری پست‌ها را لایک کنند، به اشتراک بگذارند و کامنت بگذارند، به این معنی است که تبلیغ شما در آن پیج بیشتر بازخورد بیشتری دارد.

   4. تعداد فالووینگ

پیج‌های معتبر و بزرگ معمولا فالووینگ‌های کمی دارند. بسیاری از پیج‌ها با استفاده از ربات اینستاگرام اقدام به فالوو کردن کاربران زیادی می‌کنند تا آن‌ها نیز پیج موردنظر را فالوو کنند. به همین دلیل اگر دیدید، پیجی فالووینگ زیادی دارد باید به کیفیت آن شک کنید.

   5. کیفیت محتوا

یک پیج اینستاگرام که تعداد قابل توجهی فالوور واقعی دارد و نرخ تعامل کاربران هم در آن بالا است، قطعا محتوای جذاب و باکیفیتی تولید می‌کند، که توانسته به این‌جا برسد. اگر پیجی را دیدید که تعداد فالوور و فعالیت کاربران آن بالا بود ولی محتوای باکیفیتی قرار نمی‌داد و یا متعلق به یک اینفلوئنسر نبود، باید به آن شک کنید. درصد بازخورد تبلیغات در چنین پیج‌هایی ممکن است اصلا خوب نباشد و فقط باعث از دست رفتن سرمایه شما بشود.

مخاطب‌تان را شناسایی کنید

قبل از این‌که تبلیغ در اینستاگرام را شروع کنید، باید شناخت کافی از مخاطبان خود داشته باشید. در غیر این‌صورت تبلیغات شما تاثیر زیادی نخواهد داشت و فقط باعث اتلاف هزینه می‌شود. پس دقت کنید که قبل از انجام تبلیغ، برای جامعه مخاطبان هدف خود که قصد جذب آن‌ها را دارید، موارد زیر را مشخص کنید.

  1. مکان
  2. سن
  3. جنسیت
  4. زبان و گویش
  5. تراکم جامعه هدف
  6. علایق
  7. رفتار

فرض کنید صاحب یک پیج اینستاگرامی در زمینه نصب دوربین مدار بسته هستید. برای جذب مخاطب، باید تبلیغ شما به افرادی که در شهر محل سکونت شما هستند، نمایش داده شود. اگر در تهران هستید قطعا نمی‌توانید مشتری از بوشهر داشته باشید. همچنین تمام مشتریان شما احتمالا بالای 20 سال سن دارند و حتما به موارد مرتبط با دوربین مدار بسته و امنیت علاقه‌مند هستند. پس باید با توجه به همین مسائل تبلیغ خود را متناسب با جامعه هدف‌تان طراحی کنید.

استراتژی محتوای تبلیغات اینستاگرام را مشخص کنید

تعیین استراتژی تبلیغات اینستاگرام

بعد از اینکه هدف و مخاطب خودتان را مشخص کردید، وقت آن رسیده که برای محتوای تبلیغاتی یک استراتژی تعیین کنید. برای تهیه آن، هم خودتان می‌توانید اقدام کنید، هم اینکه آن را به یک شرکت یا فرد دیگر پول پرداخت کنید تا برایتان انجامش دهد. اگر خودتان بخواهید انجام دهید، نکاتی که در ادامه می‌گوییم را خوب یاد بگیرید. 

مهم‌ترین اصولی که در تبلیغات اینستاگرامی باید رعایت کرد

همۀ کمپین‌های تبلیغاتی موفقی که می‌بینیم، یک سری اصل را در تبلیغ خود رعایت می‌کنند. در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. طراحی تصویر و ویدیو تبلیغاتی تاثیرگذار

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری است و تصویر و ویدیو بیشتر از متن در آن دیده می‌شود. پس سعی کنید به از محتوای تصویری یا ویدیوی استفاده کنید. برای جلب توجه بیشتر هم بهتر است از یک نوشته روی تصویر یا کاور و میانه ویدیو استفاده کنید. 

اگر خودتان مهارتی در طراحی ندارید، از دیگران استفاده کنید. سعی کنید ویدیو تبلیغاتی شما کوتاه باشد و از همان ابتدا کاربر را درگیر خود کند. یک ویدیوی حرفه‌ای تبلیغاتی این سه مورد را دارد:

  • جذب اولیه (3 تا 5 ثانیه)
  • ارزش آفرینی برای مخاطب (20 تا 30 ثانیه)
  • دعوت به اقدام (15 تا 20 ثانیه)

2. جذابیت محتوا و رعایت اصول کپشن نویسی

سعی کنید محتوای تبلیغ شما آن‌قدر قوی و جذاب باشد که کاربران با دیدن آن ترغیب شوند که به پیج شما بیایند. در کپشن پست یا محتوای ویدیوی خود، به جای تعریف و تمجید از خودتان، روی فایده‌ای که محصول شما برایش دارد تاکید کنید. کپشنی که می‌نویسید را بیش از اندازه طولانی نکنید؛ چون کاربر را خسته می‌کند و آن را نمی‌خواند. 

برای ویدیو یا عکس هم حتما نوشته بگذارید. متاسفانه یکی از محتواهایی که خوب جذب می‌کند، محتوای زرد است! جمله‌هایی که ارزش خاصی ندارند؛ اما توجه افراد را جلب می‌کنند. 

نمونه محتوای زرد برای تبلیغات اینستاگرام

3. استفاده درست از هشتگ 

بهتر است 5 یا 6 هشتگ مناسب در پست تبلیغاتی خود بگذارید. چند هشتگ مناسب و پرسرچ مربوط به کار یا محصولتان پیدا کرده و از آن استفاده کنید. 

چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم

4. کال تو اکشن (CTA)

چند روز پیش یک ویدیوی تبلیغاتی می‌دیدیم. آن را تا انتها دیدیم؛ اما در نهایت نفهمیدم هدفش چه بود و اصلا چه می‌خواست. چرا چیزی که می‌خواهید را مستقیم از او درخواست نمی‌کنید؟ شما از تبلیغ حتما یک هدف دارید؛ هر هدفی که دارید، آن را به صورت واضح در قالب یک کال تو اکشن یا CTA در انتهای ویدیو اضافه کنید. 

5. طراحی صفحه فرود برای سایت

اگر می‌خواهید کاربرانی که تبلیغ شما را می‌بینند به سایت خود هدایت کنید، بهتر است یک صفحه فرود جذاب برای آن‌ها تهیه کنید. برای طراحی یک صفحه فرود کاربرپسند و تاثیرگذار پیشنهاد می‌کنیم مقاله «لندینگ پیج چیست؟چگونه از آن نرخ تبدیل بالایی بگیریم؟» را مطالعه کنید.

6. استفاده از اعتبار افراد مشهور

یکی از روش‌های تبلیغاتی موثر برای جلب اعتماد مخاطبان، استفاده از افراد محبوب و مشهور است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای متقاعد کردن مردم و جلب توجه بیشتر، از تصویر یا نام افراد شناخته شده در کنار محصولات‌شان استفاده می‌کنند. مثلا یک نمونه آن، ویدیوی تبلیغاتی یک مدرس بیزنس را دیدیم که روی کاور ویدیو، یک جمله راجع به حسن ریوندی نوشته بود. افراد به واسطه اینکه این فرد را می‌شناسند، احتمالا می‌خواهند بدانند جریان چیست. 

7. زمان درج تبلیغ

یکی دیگر از موارد مهم، درج تبلیغ در بهترین ساعات روز است تا مخاطبان بیشتری بتوانند تبلیغ شما را ببینند. مثلا اگر مخاطبتان آقایان هستند، بهتر است تبلیغ را بعد از ظهر به بعد یا تایم 12 تا 2 ظهر انجام دهید. 

مرحلۀ 3: مواردی که باید بعد از تبلیغ در اینستاگرام انجام دهید

خب حالا تبلیغ‌مان را انجام دادیم. فالوور هم گرفتیم. بعدش چی؟ فکر نکنید کار تمام شده؛ چون از اینجا به هم کار دارید؛ مثلا اینکه: 

1. برنامه‌ریزی برای فعالیت پیج در زمان انتشار تبلیغ

وقتی تبلیغ شما در پیج دیگری درحال نمایش است، کاربران زیادی از پیج شما دیدن می‌کنند. پس این که چه تعداد از بازدیدکنندگان، پیج شما را فالوو کنند به محتوای پیج شما بستگی دارد. باید تلاش کنید با پست‌های کاربردی و استوری‌های جذاب، بازدیدکنندگان بیشتری را به دنبال کننده پیج‌تان تبدیل کنید. در درج پست و استوری زیاده‌روی نکنید چراکه فالوورهای جدید را فراری می‌دهند. اگر پیج فروشگاهی دارید سعی کنید در طول مدت تبلیغ، پست‌های آموزشی بگذارید و کمتر پست تبلیغاتی قرار دهید.

2. تدوین برنامه جامع برای ماندگاری اعضای جذب شده

احتمالا تاکنون با این مشکل مواجه شده‌اید که اعضای جدید پیج بعد از مدتی پیج شما را آنفالوو می‌کنند. برای ماندگاری اعضای جدیدی که از طریق تبلیغات جذب کرده‌اید، باید محتوای ارزشمند و باکیفیت تولید کنید. علاوه‌بر این با برگزاری مسابقه می‌توانید اعضای جدید را ماندگار و حتی فعالیت‌شان را بیشتر کنید. برای اینکه بیشتر نتیجه بگیرید، سعی کنید فالوورها را بهتر بشناسید، تا دقیقا همان چیزی که می‌خواهند را در اختیارشان بگذارید. 

3. ویرایش تبلیغ در صورت نیاز

گاهی اوقات ممکن است تبلیغ منتشر شده بازدهی مناسبی نداشته باشد و مورد توجه کاربران قرار نگیرد. بهتر است تا دیر نشده و زمان دارید، تبلیغ خود را ویرایش کنید. بعد از درج تبلیغ در یک پیج حتما آن را به دقت چک کنید تا مشکلی نداشته باشد و اگر موردی بود آن را با صاحب پیج در میان بگذارید.

4. بررسی و تحلیل میزان موفقیت تبلیغات انجام شده 

بعد از انجام تبلیغات و یا پایان کمپین‌های تبلیغاتی، باید میزان تاثیر این تبلیغات را آنالیز و بررسی کرد. با تحلیل، بهتر نقاط ضعف و قوت کار شما مشخص خواهد شد. برای بررسی و آنالیز عملکرد پست تبلیغاتی خود می‌توانید از ابزار تحلیلی insight اینستاگرام استفاده کنید. همچنین ابزارهای خارجی دیگری مثل Sprout Social نیز هستند که به شما کمک می‌کنند تا میزان بازخوردهای دریافت شده از پست خود را بررسی و تحلیل کنید.  

5. جلب اعتماد فالوورهای جدید با وب سایت

احتمالا برای شما هم پیش آمده که قصد خرید از یک پیج اینستاگرامی را داشته‌اید اما نتوانستید به آن پیج اعتماد کنید و از خریدتان صرف نظر کردید. یکی از روش‌های بالا بردن اعتماد کاربران و افزایش فروش، راه‌اندازی وب‌سایت در کنار فروشگاه اینستاگرامی است. به این ترتیب می‌توانید برای سایت خود نماد اعتماد تهیه کنید و از این طریق اعتماد افراد به شما بیشتر می‌شود. اما در اینستاگرام هیچ نماد خاصی وجود ندارد. 

یکی از چالش‌های ایجاد سایت فروشگاهی، هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و داشتن دانش فنی است. اما سایت ساز پرتال امکان ساخت آسان سایت برای کسانی که دانش فنی کافی ندارند را فراهم کرده است. تنها کافی‌ست در پرتال ثبت‌نام کنید و پس از مشاهده ویدیوهای آموزشی، در کمترین زمان ممکن فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید. پرتال افزونه‌ای دارد که با آن می‌توانید صفحه اینستاگرام و سایت‌تان را به هم متصل کنید. برای شناخت بیشتر آن، همین الان یک سایت تستی رایگان ایجاد کنید:

ساخت فروشگاه اینترنتی

به چند روش، می‌توان در اینستاگرام تبلیغ کرد؟

در این بخش راجع به روش‌های تبلیغات در اینستاگرام صحبت می‌کنیم و راجع به هر کدام کمی توضیح می‌دهیم. 

  1. برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی و چالش

یکی از بهترین انواع تبلیغات در اینستاگرام برای جذب فالوور و افزایش فعالیت کاربران پیج برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی و چالش است. کاربران برای شرکت در مسابقه و قرعه‌کشی جوایز باید در پیج شما عضو شوند و علاوه‌بر لایک پست، باید تعدادی از دوستان خود را در کامنت تگ کنند.

یکی از نمونه‌های کمپین تبلیغاتی خوب از نوع مسابقه، مربوط به علی بابا است که در زیر آن را می‌بینید:

نمونه کمپین تبلیغاتی

   2. تبلیغ ویدیویی

در این نوع تبلیغ، ویدیو تهیه شده توسط شما برای مدتی در پیج مورد نظر به عنوان پست قرار می‌گیرد. تبلیغ ویدیویی معمولا بعد از مدت توافق شده یا رسیدن به ویو مشخص از پیج حذف می‌شود.

   3. تبلیغ در استوری

این نوع تبلیغات بیشتر به درد کسانی می‌خورد که قصد تبلیغ محصول یا معرفی سایت خود را دارند. در این نوع از تبلیغ نمی‌توانید از متن زیادی استفاده کنید و باید با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مختلف یک استوری زیبا و جذاب طراحی کرد.

   4. تبلیغ تصویری

در این نوع تبلیغ می‌توانید عکسی را به همراه متن کپشن به عنوان پست در یک پیج اینستاگرامی درج کنید. معمولا این نوع تبلیغات پس از مدت توافق شده یا رسیدن به تعداد مشخصی لایک از پیج حذف می‌شود.

   5. تبلیغ مجموعه‌ای

این نوع تبلیغ می‌تواند شامل چند عکس یا ویدیو و یا ترکیبی از هر دو باشد که به عنوان پست در پیج مورد نظر قرار می‌گیرد. همچنین امکان نوشتن کپشن در زیر پست هم وجود دارد.

   6. تبلیغ در لایو

لایو اینستاگرام جزو قابلیت‌های محبوب این شبکه اجتماعی است و اکثر چهره‌های معروف از این طریق با فالوورهای خود در ارتباط هستند. این امکان وجود دارد که با پرداخت مبلغی از افراد معروف بخواهید تا محصول یا پیج شما را در هنگام لایو اینستاگرامی خود تبلیغ کنند.

   7. تبلیغات اسپانسری یا پروموت

اینستاگرام دارای یک سیستم تبلیغاتی پیشرفته و تاثیرگذار است. این نوع تبلیغات از طریق فیسبوک مدیریت می‌شوند و برای راه‌اندازی آن نیاز به کارت بانکی ارزی دارید. در سیستم تبلیغاتی اینستاگرام می‌توانید مشخص کنید که تبلیغ شما به چه کاربرانی نمایش داده شود. سپس کاربران این شبکه اجتماعی پست تبلیغاتی شما را با برچسب اسپانسر مشاهده می‌کنند.

برای تبلیغات، به‌جز از این روش‌ها لطفا از روش‌های دیگر مانند دایرکت و کامنت زیر پست استفاده نکنید. نه تنها نتیجه مثبتی نمی‌گیرید؛ حتی ممکن است مخاطب را از دست بدهید. هیچ کس دوست ندارد، بی اجازه به دایرکتش بروید. 

حرف آخر ما...

در این مطلب سعی کردیم به شما یاد دهیم که چگونه یک تبلیغ نتیجه بخش داشته باشید. چون برایمان مهم است که پولتان را بی‌دلیل دور نریزید. تبلیغ فقط این نیست که مثلا 5 میلیون بدهیم تا فلان اینفلوئنسر پیج ما را در استوری‌اش تبلیغ کند. تا زمانی که خودتان به فکر پیج‌تان نباشید، هیچکس نمی‌تواند برای آن کاری کند. مثلا به فرض هم که هزینه زیادی صرف فلان کمپین کردید؛ وقتی بعد از مدتی همه آن فالوورها ریزش پیدا کند، چه فایده‌ای دارد؟!

اگر تا حالا تجربه موفق یا ناموفقی از تبلیغات داشته‌اید، همین پایین آن را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر ساخت سایت ذهنتان را درگیر کرده و می‌خواهید بیشتر بدانید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

مطالبی که نوشتید رو همه جا میشه پیدا کرد، چیز جدیدی نگفتید، آیا تا به حال تجربه ی کمک به برند شدن یا افزایش فالوور و موفق شدن کسی در اینستاگرام داشتید؟!
درسته که قصد دارید در اخر هر مطلب، خواننده رو به استفاده از سایت و ساخت سایت دعوت کنید، اما من فکر میکنم برای این کار نیاز به مطالب بهتر و جدیدتری دارید، نه فقط گفتن مطالب تکراری و طولانی و بیهوده و بی ارزش، با تصویر های کپی شده!
متاسفانه توی ایران امثال شما کارنابلدان زیاده، در هیچ چیزی پیشرفت نکردیم چون افراد مناسب و بااستعداد سراغ کارهای اینچنینی نمیرن و یک سری ادم های با هوش کم و بیکار فقط برای اینکه کاری انجام داده باشن به نوشتن محتوا رو می آرن!

سلام
چه عالی که این اطلاعات رو داشتید آقای نهاوندی.
ما خوشحالیم که مخاطبان ما، این اطلاعات خوب رو دارن و کامل اون ها رو میدونن. این رو برا اون دسته ای گذاشتیم که شاید تجربه زیادی راجع به تبلیغات در اینستاگرام نداشته باشن. سعی هم کردیم که همه اون چیزی که از نزدیک دیدیم رو جمع کنیم تا دیگران هم بتونن ازش استفاده کنن. خوشحال میشیم شما اگه اطلاعات دیگه ای راجع به تبلیغات در اینستاگرام دارید به این مطلب اضافه کنید تا کامل بشه. اون عکس های کپی هم نمونه های واقعیه که نیازه افراد اون رو ببینن تا متوجه یه تبلیغ خوب و یه تبلیغ بد بشن.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2