۲۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

وبینار چطور باعث افزایش درآمدمان می‌شود؟

در حالی که شیوع ویروس کرونا روی اغلب کسب و کارهای دنیا تاثیر منفی داشت، بعضی از مشاغل هم در شرایط همه‌گیری این ویروس خود به خود رشد کردند. یکی از همین کسب و کارها، سایت‌ها و برندهای فعال در حوزه برگزاری وبینار بودند چراکه علاقه به برگزاری این کلاس‌های آنلاین و همینطور شرکت در آنها به ناگهان زیاد شد! جالب است که حتی طبق برخی آمار غیر رسمی، صرفا درآمد کسب و کارهای این حوزه در ایران در مدت کوتاهی، نزدیک به 10 برابر شد!

اما این وبینار چیست که اینقدر در دوران کرونا از آن صحبت می‌شود؟ چرا ناگهان این‌همه محبوب شد؟ اصلا چه قابلیت‌هایی دارد، چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم و چطور می‌توانیم برای بهبود کسب و کار و افزایش درآمد به سراغش برویم؟

جواب همه این سوالات را در این مقاله می‌گیرید، احتمالا مطالعه این مقاله می‌تواند روی درآمد شما تاثیر زیادی داشته باشد پس تا آخر با من همراه باشید.

وبینار چیست؟

برگزاری سمینار

فکر کنم می‌دانید سمینار چیست (تصویر بالا) سمینار یک جلسه حضوری است که اصولا در سالنی برگزار می‌شود و در آن یک سخنران برای تعدادی شرکت‌کننده، سخنرانی می‌کند.

وبینار چیست؟

وبینار هم که در واقع مخفف کلمه Web-based seminar است، به زبان ساده همان سمینار آنلاین است. یعنی در آن، سخنران به‌شکل آنلاین و البته زنده برای مخاطبان سخنرانی می‌کند. دقیقا چیزی شبیه لایو اینستاگرامی با چند تفاوت جزئی. هر جلسه وبینار از 3 بخش تشکیل شده:

  • سخنران یا سخنرانان،
  • سیستم اجرای وبینار،
  • مخاطبان.

در واقع در یک جلسه وبینار، سخنران به کمک رایانه به سیستم (نرم افزار) اجرای وبینار که در ادامه آن را به شما معرفی می‌کنم متصل می‌شود، در ادامه شرکت کنندگان در وبینار هم با رایانه یا تلفن همراه و البته باز به کمک سیستم اجرای وبینار، در جلسه شرکت کرده و آنلاین می‌شوند.

در این جلسه ممکن است سخنران چهره خودش را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و به‌شکل آنلاین با آنها صحبت کند، احتمال دارد صفحه رایانه‌اش را با آنها به اشتراک گذاشته یا حتی یک فایل pdf را نمایش بدهد. حتی سخنران می‌تواند در عین حال هم چهره خودش را نمایش بدهد و هم صفحه رایانه یا فایل ارائه را.

تفاوت و شباهت‌های سمینار و وبینار

به طور خلاصه سمینار و وبینار این تفاوت‌ها و شباهت‌ها را دارند:

  • سمینار یک جلسه حضوری است اما وبینار به‌شکل آنلاین برگزار می‌شود،
  • برای حضور در سمینار باید حتما به محل سالن مراجعه کنید اما برای حضور در وبینار صرفا به یک دستگاه مثل رایانه یا تلفن همراه و اینترنت نیاز دارید.
  • در سمینار مخاطبان می‌توانند به‌شکل حضوری در بحث شرکت کرده یا از سخنران سوال کنند اما در وبینار باید سوالات‌شان را در کادر چت از مدرس بپرسند.
  • در سمینار هم‌زمان چند سخنران می‌توانند روی سِن (محل سخنرانی در بالای سالن) رفته و برنامه اجرا کنند و در وبینار هم چند سخنران می‌توانند آنلاین بوده و اجرا داشته باشند.
  • دقیقا همانطور که سمینار به‌شکل زنده برگزار می‌شود، در وبینار هم سخنران به‌شکل زنده صحبت کرده و مخاطبان همان لحظه صدا و تصویر را دریافت می‌کنند.

چطور وبینار برگزار می‌شود؟

چطور وبینار برگزار می‌شود؟

اگر هنوز سوالاتی در ذهن‌تان دارید، در این بخش به تمامی آنها جواب داده می‌شود. همانطور که در ابتدا هم گفتم، هر جلسه وبیناری از 3 بخش تشکیل شده، سیستم وبینار یا همان نرم افزار، برگزار کننده یا سخنران و شرکت کنندگان.

1_ سیستم برگزاری یا نرم افزار وبینار چیست؟

سیستم برگزاری وبینار، یک وب سایت یا نرم افزار آنلاین است که بعد از اتصال و ثبت نام در آن، می‌توانید در نقش یک سخنران وبینار مورد نظر را برگزار کنید. مثلا می‌توانید با ثبت نام در سایت "اسکای روم" و خرید یکی از پلن‌های آن، به مدت 1 ماه وبینارهایی با 100 نفر شرکت کننده برگزار کنید.

دقت کنید، در سطح وب 2 دسته سایت برای برگزاری وبینار وجود دارد. دسته اول سایت‌هایی مثل اسکای روم هستند که صرفا خدمات برگزاری وبینار ارائه می‌کنند.

اما دسته دوم، سایت‌هایی مثل ایسمینار و ایوند هستند. این سایت‌ها در عین اینکه به شما اجازه برگزاری وبینار را می‌دهند، خودشان هم مثل یک وب سایت فروشگاه آموزش عمل کرده و می‌توانید وبینار مورد نظرتان را به‌شکل عمومی در آنها منتشر کنید.

سیستم برگزاری یا نرم افزار وبینار چیست؟

توضیحات عکس: سایت ایسمینار و وبینارهای آماده برای فروش به علاقه‌مندان.

به این ترتیب بعد از انتشار اطلاعیه برگزاری وبینار شما در این سایت‌‌ها، مخاطبان در صورت علاقه به‌شکل رایگان یا با پرداخت هزینه در وبینارتان ثبت نام کرده و در زمان مقرر در آن شرکت می‌کنند.

ویژگی سیستم وبینار چیست؟

اگر می‌پرسید در یک سیستم وبیناری چه قابلیت‌هایی وجود دارد، به طور خلاصه جواب این است:

  • سخنران می‌تواند تصویر خودش را به نمایش بگذارد یا صرفا صدایش را متصل کند،
  • سخنران می‌تواند ویدیو و صوت‌های روی رایانه‌اش را به اشتراک بگذارد،
  • سخنران می‌تواند به کاربران علاقه‌مند، اجازه اشتراک‌گذاری صوت و تصویرشان برای بقیه مخاطبان را بدهد،
  • کاربران می‌توانند در بخش چت پیام بفرستند،
  • سخنران می‌تواند برای پرسش از مخاطبان، نظرسنجی برگزار کرده و نتیجه آن را مشاهده کند،
  • سخنران می‎‌تواند تمامی وبینار را ضبط کند.

2_ سخنران یا برگزار کننده وبینار

صاحبان کسب و کار، بازاریاب‌ها، مدرسان و... از جمله افرادی هستند که این روزها علاقه شدیدی به برگزاری وبینار پیدا کرده‌اند. همانطور که بالاتر هم متوجه شدید، این افراد 2 راه برای برگزاری وبینار دارند.

یکی برگزاری وبینار به‌شکل خصوصی است. در این روش ابتدا شرایط برگزاری وبینار را در یک سیستم مثل اسکای روم محیا کرده و سپس لینک شرکت در آن را در اختیار مخاطبان‌تان برای حضور قرار می‌دهید. این روش بیشتر به درد مدرسانی می‌خورد که قصد برگزاری یک کلاس یا دوره آموزشی برای اعضای مشخصی را دارند.

در روش دوم اما برگزارکننده، در سایت‌های عمومی مثل ایسمینار اطلاعیه برگزاری وبینار را منتشر می‌کند. به این ترتیب مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند در وبینار ثبت نام کرده و در آن حضور داشته باشند.

3_ شرکت کنندگان

در نهایت شرکت کنندگان هم 2 دسته هستند. دسته اول افرادی که به‌شکل خصوصی در یک کلاس ثبت نام کرده‌اند. مثلا یک کلاس آموزش ویراستاری در کانون فرهنگی محله ثبت نام کرده و با دریافت لینک اتاق وبینار از استاد، وارد آن می‌شوند. دسته دوم هم آنهایی هستند که به طور کلی به آموزش دیدن علاقه دارند و دائم در سایت‌های برگزاری وبینار عمومی به دنبال وبینارهای مورد علاقه خودشان و ثبت نام در آنها هستند.

با توجه به نوع نرم افزار برگزاری وبینار انتخاب‌شده از طرف مدرس، ممکن است مخاطبان برای اتصال به کلاس آنلاین نیاز به نصب نرم افزار خاص داشته یا بدون نیاز به آن، بتوانند با مرورگرشان وارد شوند.

آموزش برگزاری وبینار

آموزش برگزاری وبینار

خب در ادامه می‌خواهم نحوه برگزاری یک کلاس وبینار را به شما آموزش بدهم. از تمامی پیش‌نیازها تا اصول ثبت نام و دیگر موارد. با من همراه باشید.

1_ موضوع و فایل ارائه را آماده کنید

پیش‌نیازها:

  • داشتن تخصص در حوزه مورد نظر برای آموزش،
  • آشنایی با نحوه ساخت PDF،
  • کمی قدرت بیان.

در قدم اول انتخاب کنید که موضوع وبینار چه چیزی باشد؟ خب قطعا موضوع وبینار را می‌خواهید در حیطه تخصص و فعالیت خودتان انتخاب کنید. اما اگر نمی‌دانید دقیقا در چه زیردسته‌ای یک وبینار برگزار کنید، پیشنهاد می‌کنم از دیگر مدرسان ایده بگیرید. مثلا تصور کنید من یک مدرس در حوزه سئو سایت هستم. پس به سراغ سایت ایسمینار یا اصلا هر سایت آموزشی دیگری (فرادرس، فرانش، حتی سایت‌های خارجی مثل یودمی) رفته و دسته‌بندی آموزش‌های مرتبط به سئو را در آن مشاهده می‌کنم.

نمونه وبینار

تصویر: نمونه وبینارهایی که در حوزه سئو سایت برگزار شده و می‌توان از آنها برای برگزاری وبینار ایده گرفت.

همانطور که مشخص است، الان تعداد زیادی ایده برای برگزاری وبینار در حوزه سئو سایت به دست آوردم. پس یکی را انتخاب خواهم کرد. قدم بعدی هم این است که فایل ارائه در وبینار را آماده کنم.

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که کل 1 یا چند ساعت وبینار را بدون هیچ فایل ارائه‌ای در مقابل دوربین قرار گرفته و سخنرانی کنید، باید بگویم که ایده‌تان خیلی هم ایده خوبی نیست! چراکه در چنین شرایطی ذهن مخاطبان خسته می‌شود. بنابراین حتما یک فایل PDF چند صفحه‌ای بسازید و برنامه را با آن جلو ببرید.

نکته: حتما در یکی‌دو وبینار رایگان شرکت کنید تا با فضای برگزاری این کلاس‌های آنلاین آشنا شوید.

2_ سیستم برگزاری وبینار را انتخاب کنید

پیش‌نیازها:

  • بررسی پلن قیمت سایت‌های برگزاری وبینار،
  • مشاهده آموزش‌های لازم برای کار با سیستم وبینار (در هر سایتی، آموزش‌های لازم به رایگان منتشر شده)

خب، در قدم بعدی، باید سیستم برگزاری وبینارتان را انتخاب کنید. در این زمان باید ابتدا تعیین کنید که می‌خواهید یک وبینار خصوصی برگزار کنید یا هدف‌تان برگزاری وبینار عمومی است. با توجه به همین موضوع می‌توانید یکی از سیستم‌های خصوصی یا عمومی را انتخاب کرده، در آن ثبت نام کنید.

سیستم برگزاری وبینار

توضیح تصویر: پلن‌های سایت اسکای روم برای برگزاری وبینار.

اگر در سیستم‌های خصوصی ثبت نام کرده باشید، باید ابتدا یک پلن از سیستم بخرید تا به شما اجازه برگزاری وبینار بدهد. اما در سیستم‌های عمومی اصولا شما در ازای برگزاری هر وبینار هزینه‌ای را بر اساس زمان وبینار پرداخت می‌کنید. همینطور بعضی از سیستم‌های عمومی از شما هزینه‌ای دریافت نکرده و در مقابل، بخشی از فروش‌تان از وبینار را برمی‌دارند.

3_ برای جذب مخاطب برنامه‌ریزی کنید

پیش‌نیازها:

  • آشنایی با اصول بازاریابی اینترنتی

خب، فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش برای برگزاری یک وبینار آنلاین، دقیقا قسمت جذب مخاطب باشد. ببینید، اگر در همان ابتدا قصدتان این بوده یک وبینار خصوصی برگزار کنید، یعنی از قبل مخاطبانی داشته‌اید. مثلا ممکن است مخاطبان‌ شاگردهای قبلی کلاس‌های‌تان بوده باشند. خب در این حالت مسئله خاصی وجود ندارد.

اما اگر هدف‌تان کسب درآمد از برگزاری وبینارهای عمومی است، باید از مسیرهای مختلفی که در ادامه توضیح می‌دهم، اقدام به جذب مخاطب به وبینار کنید.

_ جذب مخاطب از سایت

اصولا مدرسانی که برنامه‌ریزی درستی داشته و از آموزش درآمد خوبی دارند، روی وب سایت‌شان سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند. این مدرسان روی کلمات کلیدی مختلف حوزه فعالیت خودشان محتواهایی در سایت تولید کرده و این محتواها در گوگل رتبه می‌گیرند. (همان سئو) در ادامه هم مخاطبانی که به این صفحات وارد شده‌اند، تبلیغ وبینار مدرس را مشاهده کرده و تعداد زیادی از آنها، در آن ثبت نام می‌کنند.

اگر شما هم به فکر این هستید که در بلندمدت از آموزش به درآمد خوبی رسیده و وبینارهای‌تان را با مخاطبان و درآمد زیادی برگزار کنید، پیشنهاد می‌کنم حتما روی سایت برنامه‌ریزی کنید.

اگر هنوز وب سایت ندارید، همین حالا وارد صفحه طراحی سایت در پرتال شده و در کم‌تر از 2 دقیقه به کمک سایت ساز ما، سایت‌تان را بسازید. دقت کنید، ساختن سایت با ابزار سایت ساز پرتال تا 7 روز رایگان است بنابراین همین حالا می‌توانید بدون نیاز به یک ریال هزینه سایت‌تان را تحویل گرفته و بعد از 1 هفته در صورت رضایت هزینه آن را بپردازید.

_ برگزاری وبینار رایگان

برگزاری وبینار رایگان

یکی از بهترین و رایج‌ترین راهکارها برای جذب مخاطب به یک دوره یا وبینار غیر رایگان، برگزاری یک یا چند وبینار رایگان است. مثلا الان خیلی از مدرس‌ها یک وبینار رایگان با عنوان "وبینار معارفه فلان دوره آموزشی" برگزار می‌کنند. در این وبینار هم علاوه بر آموزش چند نکته کوچک، دوره اصلی را به مخاطبان معرفی کرده و حتی یک کد تخفیف هم برای شرکت در آن می‌دهند.

یا مثلا خیلی از مدرسان اقدام به برگزاری چند وبینار رایگان آموزشی کرده و سپس دوره اصلی یا وبینار اصلی غیر رایگان را به مخاطبانی که در این جلسه شرکت کرده‌اند، معرفی می‌کنند. به این ترتیب تعدادی از مخاطبان، در دوره شما ثبت نام خواهند کرد.

_ فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جذب مخاطبان به وبینارها، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، افزایش تعداد مخاطبان و سپس معرفی وبینارها در استوری و پست‌های‌تان است.

دقت کنید، برای افزایش مخاطبان در اینستاگرام حتما باید با اصول بازاریابی در این شبکه آشنا باشید. پس پیشنهاد می‌کنم مقاله «آموزش افزایش فالوور اینستاگرام» را بخوانید.

کسب و کارهای اینترنتی چطور می‌توانند از وبینار کمک بگیرند؟

خب، تا اینجا محور صحبت ‌بیشتر مدرس‌ها و افرادی بودند که قصد دارند از تدریس آنلاین به درآمد برسند. اما در کنار مدرس‌ها، وبینار یک فرصت عالی برای کسب و کارهای آنلاینی است که می‌خواهند در مدت کوتاهی رشد کنند. در ادامه به شما توضیح می‌دهم که چطور می‌توانید از طریق برگزاری وبینار باعث رشد کسب و کار آنلاین‌تان شوید.

1_ معرفی محصول جدید

اگر صاحب کسب و کار باشید، می‌دانید همیشه مخاطبان زیادی برای محصولات شما وجود دارند که هنوز برای خرید کردن و نکردن مطمئن نیستند. خب در واقع قابلیت برگزاری وبینار یک فرصت عالی برای شماست که بتوانید بدون زحمت دادن به خودتان و این مخاطبان، آنها را به خرید قانع کنید.

معرفی محصول جدید در وبینار

البته برگزاری وبینارهای معرفی محصول صرفا برای تبدیل این کاربران نیست و اتفاقا ممکن است بتوانید در صورت معرفی درست و اصولی، مخاطبانی که علاقه خاصی به محصول ندارند را هم به خریدن آن قانع کنید.

2_ برندسازی

فرقی ندارد یک مدرس باشید یا صاحب یک فروشگاه اینترنتی، در هر حال باید این نکته مهم را بدانید که مخاطبان برای خرید هر نوع محصول و خدماتی به برندهایی اعتماد دارند که از قبل با آنها آشنا باشند. به زبان دیگر؛ شما باید برای بیشتر شناخته‌شدن، برای دیده‌شدن و برای افزایش آمار فروش، برندسازی کنید.

حالا در کنار مواردی مثل تولید محتوا در سایت و شبکه‌های اجتماعی، برگزاری وبینارهای رایگان و غیر رایگان هم یکی از پربازده‌ترین راه‌ها برای برندسازی است. این وبینارها می‌توانند آموزشی، معرفی، پرسش و پاسخ و... باشند.

3_ افزایش تعامل با برند

یکی از نکات غیر قابل انکار در دنیای بازاریابی این است که هر چه مخاطبان با یک برند تعامل بیشتری داشته باشند، راحت‌تر به خرید خدمات و محصول از آن قانع خواهند شد. اما منظورم از تعامل چیست؟ در واقع تعامل یا به انگلیسی Engagement هر ارتباطی است که مخاطب با شما داشته باشد.

مثلا اینکه در اینستاگرام به شما دایرکت داده یا برای پست‌های‌تان کامنت می‌گذارند، اینکه پیگیر اخبار برند شما هستند، اینکه علاقه دارند با شما صحبت کنند و... .

حالا در این میان، یکی از راهکارهای دیگر برای افزایش این تعامل و احساس دوستی کاربران با شما، برگزاری یک‌سری وبینارهای دوره‌ای است. وبینارهای آموزشی، پرسش و پاسخ و هر نوع وبیناری که برای مخاطبان شما مشاهده محتوایش ارزشمند باشد.

4_ افزایش سرنخ‌ها

ایمیل مارکتینگ و پیامک مارکتینگ 2 تا از روش‌های بسیار پربازده در کسب و کار است، اما اگر به‌شکل اصولی آنها را انجام بدهید. یعنی چه؟ در واقع در روش غیر اصولی، کسب و کار لیست شماره مخاطبان یا لیست ایمیل آنها را از دیگر سایت‌ها خریده و به آنها ایمیل تبلیغاتی می‌فرستد. خب در این شرایط بازدهی بسیار پایین است.

اما در روش اصولی، کسب و کار به روش‌های مختلف اقدام به لیدسازی می‌کند. منظور از لیدسازی، تبدیل مخاطبان به کاربرانی است که به دلایل متفاوت مثل دریافت یک فایل رایگان، باخبر شدن از تخفیف‌ها و... آدرس ایمیل یا شماره تماس‌شان را در اختیار برند قرار بدهند. در ادامه هم برند به کمک این راه‌های ارتباطی، با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کرده و با افزایش تعامل، آنها را راحت‌تر به خریدار تبدیل می‌کند. در مورد این موضوعات در مقاله «ایمیل مارکتینگ» به طور مفصل صحبت شد.

جذب مخاطب و افزایش سرنخ‌ها با برگزاری وبینار

اما نقش وبینار و وبینار مارکتینگ در این میان چه بود؟ خب در واقع اگر اقدام به برگزاری وبینارهای رایگان کنید، سایت و نرم افزارهای وبینار آدرس ایمیل و شماره تماس تمامی مخاطبان حاضر در کلاس را به شما می‌دهند. مثلا با برگزاری یک وبینار رایگان ممکن است بیشتر از 100 لید به دست بیاورید! پس عملا برگزاری این وبینارها یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن لیدهای جدید و افزایش درآمد کسب و کار است.

چرا وبینار؟ مزایای وبینار چیست؟

چه در جایگاه یک مدرس، چه صاحب کسب و کار و حتی یک کاربر عادی که صرفا قصد آشنایی با وبینار را داشته‌اید، شاید بعد از مطالعه همه بخش‌های این مقاله هنوز این سوال در ذهن‌تان باشد که چرا وبینار؟ چرا باید کلاس‌های آنلاین را به کلاس‌های حضوری ترجیح بدهیم؟ در ادامه به طور خلاصه این سوال را جواب می‌دهم:

  • کاهش هزینه‌ها: دیگر برای برگزاری یک رویداد نیاز به اجاره سالن با هزینه‌های بالا نیست،
  • کاهش دردسر: چه مدرس و چه مخاطبان، می‌توانند امروز به کمک وبینار از خانه و حتی با لباس راحتی آموزش داده و آموزش ببینند،
  • افزایش دسترسی: به لطف وبینارها، خیلی از مخاطبانی که تا قبل از این به دلیل دسترسی سخت از دنیای رویدادها و آموزش دور بودند، به این حوزه وارد شدند.

وبینار روش خوبی برای معرفی کسب و کارتان است

در انتها و به عنوان کلام آخر، اگر می‌خواهید به عنوان یک مدرس راحت‌تر کلاس‌های وبیناری‌تان را پر کرده و از این راه کسب درآمد کنید، قطعا داشتن وب سایت، کمک زیادی در این مسیر به شما خواهد کرد. علاوه بر این اگر صاحب کسب و کار هستید و می‌خواهید به کمک وبینار مخاطبان بیشتری برای محصولات و خدمات جذب کنید، وجود یک سایت اینترنتی بدون شک روند رشدتان را تسریع می‌کند.

پس برای شروع، همین حالا وارد صفحه سایت ساز پرتال شده و بدون نیاز به پرداخت هزینه تا 7 روز، در کم‌تر از 2 دقیقه سایت کاملا حرفه‌ای‌تان را تحویل بگیرید. (در صورت نیاز به مشاوره، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.)

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب فهمیدیم وبینار چیست و به سوالات زیادی از جمله چگونگی برگزاری وبینار پاسخ دادیم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2