طراحی سایت پزشکی؛ اعتبار و مراجعین خود را چند برابر کنید

شما به‌عنوان یک پزشک چقدر به اعتبارتان اهمیت می‌دهید؟ فرض می‌کنیم روزی بیشتر از 50 بیمار ویزیت می‌کنید؛ اما آیا این تمام چیزی است که در زندگی حرفه‌ای خود می‌خواهید؟ مثلا دوست ندارید، یک پزشک شناخته شده باشید و از شما با عنوان پزشکی معتبر و متخصص یاد کنند؟

این را هم می‌دانید، که از تخصص شما صدها پزشک دیگر تنها در شهر خودتان مشغول هستند؛ پس یک بیمار چرا و چگونه باید از بین این همه، شما را انتخاب کند؟ این را قبول داریم که مهارت و تخصص‌تان معرف شماست و باعث دهان به دهان شدن اسم شما می‌شود؛ اما علاوه بر این، خودتان هم باید، یک رسانه داشته باشید. رسانه قدرتمندی مانند سایت که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم. 

در ادامه می‌گوییم: طراحی سایت پزشکی، چه اهمیت و نتایجی برای‌تان دارد؛ چه فاکتورهایی را باید در طراحی آن رعایت کنید؛ همچنین به صورت موردی طراحی سایت دندانپزشکی، پزشک زیبایی و روانپزشک و نمونه‌های آن را بررسی می‌کنیم. مهم‌تر از همه، اینکه روشی ساده (با این فرض که زمان زیادی برای طراحی سایت ندارید!) برای طراحی سایت پزشکی به شما آموزش می‌دهیم. 

پزشک آنلاین

طراحی سایت پزشکی چه کمکی به شما می‌کند؟

اگر تا الان برای ورود به دنیای آنلاین، مقاومت کرده‌اید، بهتر است کم کم به آن فکر کنید، هر چه زودتر این تصمیم را بگیرید، از بقیه جلوتر می‌‌افتید و زودتر شناخته می‌شوید. چون 90 درصد سایت‌های پزشکی که می‌بینیم، تنها برای نوبت دهی آنلاین یا آدرس مطب، طراحی شده‌اند و هیچ فعالیتی در آن‌ نمی‌شود.

خب ببینیم، چرا این همه طراحی وب سایت پزشکی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟ فارغ از اینکه جراح زیبایی باشید، یا دندانپزشک، روانپزشک، متخصص پوست، روانشناس یا هر تخصص دیگر.  

طراحی سایت پزشکی به شما کمک می‌کند:

1. در حرفه خود شناخته شده‌تر و صاحب برند شخصی شوید

گاهی با وجود اینکه تعداد مراجعین مناسبی دارید، اما تمایل دارید، همه شما را به عنوان یک پزشک ماهر و کاربلد بشناسند. پس نیاز است برند خودتان را تقویت کنید. یعنی افراد شما را به عنوان فلان پزشکی که مثلا کارش را با دقت انجام می‌دهد، برخورد خوبی با مراجعین دارد، سابقه خوبی در کنفرانس‌های داخلی و خارجی دارد، بشناسند. یعنی همان چیزی که پشت سر  شما می‌گویند.

ممکن است همین الان هم این ویژگی‌ها را داشته باشید، اما بقیه اطلاعی از وجود شما ندارند. اینجاست که نیاز به داشتن یک رسانه احساس می‌شود. داشتن وب سایت نه تنها به معرفی شدن‌تان کمک می‌کند، بلکه اعتبار بالایی هم به شما می‌دهد. اعتباری که از ورودی گوگل به‎‌دست می‌آورید، ارزش زیادی خواهد داشت.

2. تخصص و مهارت‌تان را به دیگران نشان دهید

بیماری که تاکنون به شما مراجعه نکرده و تعریف شما را از بقیه‌ هم نشنیده است، از کجا باید بداند مثلا شما در دندانپزشکی مهارت دارید، جراحی‌های بینی شما چگونه بوده است؟!

جز این است که باید رسانه و بستری برای نشان دادن فراهم کنید؟! شک نکنید که سایت یکی از بهترین ابزارها برای این کار است. خب حتما سؤال‌تان این است چه چیزهایی باید در سایت‌تان بگذارید. اگر این چند مورد را در سایت‌تان داشته باشید، قطعا تأثیر فوق‌العاده آن را تا چند ماه دیگر می‌بینید:

  1. در صفحه درباره ما، توضیحات کامل و جذابی از خودتان بنویسید.
  2. نمونه کارهایی که برای مراجعین انجام داده‌اید؛ البته بیشتر در حوزه‌های زیبایی و دندانپزشکی مفید است. 
  3. بخشی از سایت را برای نظرات مراجعین راضی قرار دهید؛ چون تأثیر زیادی در تأیید اجتماعی دارد. 
  4. محتوای مفید و به‌درد بخوری در قالب مقاله در بلاگ سایت منتشر کنید؛ گذاشتن اطلاعات رایگان در اختیار افراد معجزه می‌کند. 

3. خدمات‌تان را به افراد معرفی کنید

شاید یک پزشک پوست و زیبایی هستید، که روی مهارت‌های متفاوتی مانند، جراحی بینی، لیزر، لیفت و...تسلط دارید. ولی عموما شما را به عنوان یک جراح بینی می‌شناسند و از بقیه خدمات‌‌تان اطلاع ندارند. حالا اگر یک سایت داشته باشید، راحت می‌توانید مهارت‌ها و خدمات‌تان را در آن وارد کرده تا دیگران آن را ببینند.

کاربران بالقوه‌ای که سایت شما را دیده‌اند، با اطمینان از تخصص‌تان تصمیم می‌گیرند به شما مراجعه کنند. 

4. با بیماران‌تان ارتباط برقرار کنید و به سؤالات افراد پاسخ دهید 

گاهی مشکل بعضی از بیماران با یک سؤال جزیی حل می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. با داشتن سایت، راحت می‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید. شاید بگویید خب با این کار، دیگر چرا افراد باید به ما مراجعه کنند؟! اتفاقا نه تنها مراجعه می‌کنند؛ بلکه تصمیم می‌گیرند تا مدتی تحت نظر شما باشند و حتی به دیگران هم معرفی‌تان می‌کنند.

مثلا فرض کنید، روانپزشک هستید، یکی از کاربران سؤالی در مورد یک اختلال و درمان پذیری آن پرسیده است. دو جواب می‌توانید به او بدهید:

  • برای اطلاعات بیشتر به مطب مراجعه کنید.
  • فلان اختلال که این مشخصات و علائم را دارد، با اینکه درمان صددرصدی ندارد، اما ما توانسته‌ایم جلوی پیشرفت بیماری را بگیریم و علائم آن را تا 70% کاهش دهیم. هر چند خودتان هم باید همکاری کنید؛ اگر فکر می‌کنید آمادگی شروع درمان را پیدا کرده‌اید، روی کمک ما حساب کنید. 

به نظرتان کدام یکی حس بهتری در افراد ایجاد می‌کند؟! پس از دادن اطلاعات نترسید و در آن خساست به خرج ندهید، حتی اگر همین اطلاعات نیاز بیمار به شما را حل کنید. شاید الان به شما مراجعه نکند؛ اما همواره در ذهنش می‌مانید. 

پس بخشی از سایت را برای پاسخ به سؤال کاربران در نظر بگیرید و خودتان آن را مدیریت کنید؛ حتی شده روزی 10 دقیقه برای آن وقت بگذارید!

5. اطلاعات تماس و آدرس مطب را در اختیار افراد بگذارد

بعضی از افراد اسم شما را از دیگران شنیده‌اند، اما آدرس و شماره‌ای از شما ندارند. اولین کاری که می‌کنند، اوارد کردن اسم شما در نوار جستجوی گوگل است. حال اگر سایتی داشته باشید، راحت شما را پیدا کرده و به شما مراجعه می‌کنند. پس صفحه‌ای برای آدرس و شماره مطب یا خودتان را طراحی کنید. حتی می‌توانید، آدرس خود را در گوگل مپ هم ثبت کنید. (مقاله آموزش ثبت مکان در گوگل مپ به شما کمک می‌کند.)

طراحی سایت پزشکی

بررسی چند نمونه از سایت پزشکی در حوزه‌های مختلف

از آن‌جا که دقیقا نمی‌دانم هر کدام از شما پزشکان عزیز، در چه حوزه‌ای تخصص دارید، چند نمونه از سایت‌های پزشکی را انتخاب کرده‌ام تا بیشتر جزییات آن را بررسی کنم. راستی خوشحال می‌شویم در بخش نظرات، تخصص خود را برای ما بنویسید؛ تا اگر بخواهید در مورد آن هم صحبت کنیم.

طراحی سایت پزشکی برای دندانپزشک

حرفه شما نیز شباهت‌هایی به حوزه زیبایی دارد. مثلا خدماتی مانند ایمپلنت، لمینت، ترمیم، بلیچینگ، روکش و...که همگی عملیات زیبایی محسوب می‌شوند، به ظرافت و دقت شما بستگی دارد. پس بیمار تا نمونه کارهای‌تان را نبیند، به راحتی اعتماد نمی‌کند؛ داشتن وب سایت این بستر را ایجاد می‌کند.

اجازه دهید یک نمونه سایت دندانپزشکی را بررسی کنیم. نگاهی به سایت مرکز تخصصی و دندانپزشکی دکتر مهرداد بیندازید. 

نمونه سایت دندانپزشکی

صفحه نخست به خوبی طراحی شده؛ بطوری که با دیدن آن، هم متوجه خدماتش می‌شوید، هم اطلاعاتی درباره او کسب می‌کنید. هم می‌توانید متوجه بخش‌های سایت شوید. یک قسمت از سایت مربوط به مقالات و محتوای مفیدی راجع به مسائل دندانپزشکی مانند ارتودنسی، ایمپلنت و لمینت است. 

کاربری که در مورد این موضوعات اطلاعات به‌دست می‌آورد، با اطمینان بیشتر به شما مراجعه می‌کند. یه صفحه مهم دیگر در این سایت، گالری تصاویر و ویدئوهایی از نمونه کار مراجعین است. چیزی که ورودی زیادی برای شما خواهد آورد. 

صفحه دیگر سایت، شامل اطلاعات تماس و آدرس کلینیک است، که وجود آن ضروری است. 

طراحی سایت پزشکی برای متخصص پوست و زیبایی

حوزه شما، یعنی زیبایی حساسیت زیادی دارد؛ بیمار سخت‌تر به شما اعتماد می‌کند. احتمالا بدون شناخت و شنیدن تعریف شما، مراجعه نمی‌کند. از بین صدها متخصص پوست دیگر، ترجیح می‌دهد به پزشکی که می‌شناسد، مراجعه کند. تا نمونه کارهای‌تان را نبیند، به مهارت شما ایمان نمی‌آورد. پس برای شما متخصصان پوست و زیبایی داشتن وب سایت از همه مهم‌تر است. 

خوشبختانه یا متأسفانه، تنها تعداد کمی از شما سایت دارند. (خوشبختانه از این جهت که خیلی راحت می‌توانید، جای خود را در بستر آنلاین باز کرده و شناخته‌تر شوید!) 

اجازه دهید، دو نمونه از این وب سایت‌ها را بررسی کنیم. یکی از آن‌ها سایت دکتر مجیدزاده است که در زمینه‌های زیبایی مانند لیزر، پوست و مو فعالیت می‌کند. 

نمونه سایت پزشکی زیبایی

اگر سری به سایت بزنید، هر چیزی که در مورد یک سایت خوب پزشکی گفتیم در این سایت رعایت شده است. در یک صفحه، تمام خدمات پزشک را می‌توان مشاهده کرد. یک بخش از سایت به محتوای مفید برای کاربر در قالب مقاله، در چندین دسته بندی شده اختصاص داده شده است. در این بخش نه تنها می‌توانید مقالات مربوط به خدمات خود، بلکه محتوای عمومی مثلا روش‌های مراقبت پوستی، رژیم غذایی و...هم برای کاربر جذاب است. 

شاید این محتوا دقیقا به کار شما مرتبط نباشد، اما دادن همین اطلاعات مفید، آن هم رایگان، حس خوبی را در کاربر ایجاد می‌کند و در خاطرش می‌مانید. 

بخش بعدی، گالری تصاویر شامل مراجعین است که از هر کدام، چندین مورد آورده شده است. (البته روی کیفیت تصاویر بیشتر هم می‌شد کار کرد.)

دو بخش بعدی، مربوط به نوبت دهی آنلاین است که اتفاقا هم برای شما پزشکان کاربرد دارد، هم مراجعین‌تان. یکی دیگر از مزیت‌های سایت، بخش پرسش و پاسخ آنلاین است، که بسیار هم ایدۀ خوبی برای جذب کاربر است. چون هم باعث ایجاد ارتباطی صمیمانه با آن‌ها می‌شود، هم به مهارت و تخصص شما اطمینان پیدا می‌کنند. 

یک نمونه دیگر، سایت دکتر نجف بیگی است؛ که آن هم خوب طراحی شده است. 

نمونه سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی برای روانپزشک و روانشناس

یکی دیگر از تخصص‌های دیگری که بسیار می‌توان روی آن کار کرد، روانپزشکی و روانشناسی است. آنقدر موضوعات متنوع و جذابی در این حوزه وجود دارد، که خیلی خوب می‌توانید با فعالیت در فضای آنلاین، خودتان را معرفی کنید. شما با انتشار محتوای مفید در سایت، می‌توانید با افراد رابطه صمیمانه‌ای برقرار کنید. همچین باعث بروز تخصص و دانش شما می‌شود. 

یک مورد دیگر سایت دکتر علیرضا شیری است، که نمونه یک سایت عالی در زمینه روانشناسی است؛ که احتمالا هم پیج یا سایت‌ش را دنبال می‌کنید. این را هم می‌دانید که از طریق راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، یعنی آموزش در اینستاگرام و سایت توانسته به چه موفقیت بزرگی برسد. 

نمونه طراحی سایت روانشناسی

اگر سری به سایت بزنید، با مجموعه کاملی از محتوای جذاب و مفید مواجه می‌شوید. همچنین می‌بینید که چگونه تلاش شده است با کاربران رابطه صمیمانه‌ای برقرار کند. 

یکی دیگر از تخصص‌های دیگری که بسیار می‌توان روی آن کار کرد، روانپزشکی و روانشناسی است. آنقدر موضوعات متنوع و جذابی در این حوزه وجود دارد، که خیلی خوب می‌توانید با فعالیت در فضای آنلاین، خودتان را معرفی کنید. شما با انتشار محتوای مفید در سایت، می‌توانید با افراد رابطه صمیمانه‌ای برقرار کنید. همچین باعث بروز تخصص و دانش شما می‌شود. 

مراحل طراحی سایت پزشکی (ارائه روشی ساده)

از آن‌جا که می‌دانیم شما تاکنون نه تجربه طراحی سایت و فعالیت در این حوزه‌ را داشته‌اید، نه زمان زیادی برای طراحی سایت دارید، می‌خواهم روشی ساده به شما پیشنهاد دهم، که در کمتر از یک ساعت سایت‌تان را خواهید داشت. بدون اینکه بخواهید درگیر خرید هاست، دامنه و کدنویسی شوید. سایت ساز پرتال، این کار را برای شما انجام می‌دهد.

اگر باورتان نمی‌شود، تست رایگان 7 روزه آن را امتحان کنید. مقاله چگونه یک سایت بسازیم؟ کامل شما را در طراحی سایت با این روش راهنمایی می‌کند؛ هر چند از زمان ثبت نام، ویدئوهای آموزشی در اختیارتان گذاشته می‌شود. همچنین می‌توانید به شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید؛ تا پشتیبانان پرتال کامل شما را راهنمایی کنند. 

ساخت سایت پزشکی

به‌جای اینکه خودتان را درگیر فرایند طراحی سایت کنید، شروع به تولید محتوا برای آن کنید. 

سایت یا اینستاگرام؟

شاید این سؤال را بپرسید، که مثلا برای من که پزشک زیبایی یا دندانپزشک هستم، بهتر نیست در همان اینستاگرام فعالیت کنم؟

جواب مثبت است...اما نه به این معنی که بخواهید بین سایت و اینستاگرام یکی را انتخاب کنید. چون نتیجه‌ای که هر یک از این دو برای‌تان دارد، با هم فرق می‌کند. افرادی که از هر کانال به سمت شما می‌آیند الزاما یکی نیستند. با اینکه افراد زیادی در اینستاگرام حضور دارند؛ اما باز هم برای استفاده از خدمات پزشکی در گوگل سرچ می‌کنند. حالا اگر شما را نبیند، این فرصت را از دست داده‌اید. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در هر زمینه‌ای که فعال باشید، برای بهتر بودن و ماندن، ناچارید دیر یا زود وارد فضای آنلاین شوید؛ حتی شما پزشکان عزیز! 

فارغ از اینکه همین الان از شرایطتان راضی هستید، یا تازه وارد این حرفه شده‌اید، داشتن یک سایت برای خود یا کلینیک‌تان، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چون داشتن سایت، در کنار اعتبار و شهرتی که پیدا می‌کنید، ورودی زیادی از موتورهای جستجو مانند گوگل به‌دست می‌آورید. آیا می‌دانستید، عبارتی مانند قیمت ایمپلنت دندان ماهانه بیش از 480 بار سرچ دارد؟ یا کلینیک پوست بیش از 170 بار؟ یا کلینیک زیبایی 320 سرچ؟

اینها را گفتیم تا باورتان شود، روزانه چه تعداد کاربر خدمات و تخصص شما را سرچ می‌کنند. همۀ این افراد می‌توانند مراجعین بعدی شما باشند. 

بعد از اینکه سایت‌تان را راه اندازی کردید، برای بالا آمدن آن در گوگل هم می‌توانید از مشاوره ما استفاده کنید. البته پیش از آن، سری به مقالات بازاریابی اینترنتی مانند سئوی سایت بزنید. 

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2