۲۰٪ تخفیف ویژه حمایت از کسب و کارها در کرونا

چطور از تدریس اینترنتی کسب درآمد کنیم؟

ساعتی 10 تا 40 دلار درآمد! سایت PayScale می‌گوید مدرسان آنلاین در کشورهای غربی و آمریکایی به ازای هر ساعت تدریس اینترنتی 10 تا 40 دلار به دست می‌آورند!

البته در ایران موسسه خاصی برای بررسی درآمد مدرسان آنلاین وجود ندارد اما طبق تجربه، مدرسان به ازای هر ساعت آموزش با توجه به سابقه کاری، شناخته‌شده بودن و البته کیفیت کارشان، چیزی بین 100 هزار تا 10 میلیون تومان درآمد دارند!

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که درآمد تدریس مجازی چه در ایران و چه در دیگر کشورها، بسیار بالاست. با توجه به این، اگر علاقه دارید وارد این حوزه شوید، با من در این مقاله همراه باشید. در ادامه نحوه کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین، از انتخاب ایده تا بازاریابی و رشد کسب و کار را یاد می‌گیریم.

کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین؛ یک دید کلی

اجازه بدهید همین ابتدا به شما بگویم در صورتی که بتوانید وارد این حوزه شوید، چه آینده‌ای خواهید داشت:

کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین

در صورت ورود و البته رشد در این شغل، شرایط به این صورت است که طی بازه‌های زمانی مختلف، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین می‌کنید. این دوره‌ها ممکن است از چیزی بین 100 هزار تومان تا چند میلیون قیمت داشته باشند. بعد از این، در صورت موفقیت در جذب مخاطبان، مثلا در هر دوره چیزی بین 10 نفر تا حتی 2 هزار نفر (در سطح بسیار بزرگ‌) مخاطب به دوره شما جذب می‌شوند.

البته برای شروع، شاید در نهایت بتوانید یک کلاس آنلاین با 10 نفر مخاطب برگزار کنید اما بعد از مدتی و البته به کمک تکنیک‌هایی که در انتهای مقاله می‌گویم، می‌توانید تعداد این مخاطبان را به شدت افزایش داده و در نتیجه درآمد بیشتری هم داشته باشید.

علاوه بر این، خیلی از مدرس‌ها هم در وبینارهای آنلاین دیگر مدرسان حضور پیدا کرده و در ازای هر ساعت آموزش چیزی بین 100 هزار تا چند میلیون تومان دریافت می‌کنند.

چرا درآمد از آموزش آنلاین؟

به جای زیاده‌گویی، اجازه بدهید به طور خلاصه مزایای این شغل اینترنتی را به شما توضیح بدهم:

  • آزادی زمانی کامل دارید،
  • آزادی مکانی کامل دارید، (رئیس خودتان هستید.)
  • نیاز به رفت و آمد به محل کار ندارید،
  • به پوشیدن لباس‌های فرم خاص نیازی ندارید،
  • نیاز به رعایت پروتکل‌های خاص آموزشگاه‌ها یا مدارس ندارید،
  • درآمد بسیار مناسبی خواهید داشت،
  • شغل‌تان قابلیت گسترش و رشد بالا دارد،
  • جذابیت شغلی زیادی دارید،

علاوه بر اینها، شغل آموزش شغلی است که در عین درآمد باعث رشدتان شده و به هیچ عنوان شما را در یک‌نواختی قرار نمی‌دهد.

مسیر ورود به شغل تدریس مجازی

مسیر ورود به شغل تدریس مجازی

خب، تا اینجا اطلاعات خوبی در مورد این شغل پیدا کردیم. حالا اجازه بدهید قدم به قدم موضوع را بررسی کرده و ببینیم که برای ورود به آن، باید از چه مسیری عبور کنیم؟

1_ موضوع آموزش را تعیین کنید

اولین قدم برای شروع این است که موضوع آموزش‌تان را انتخاب کنید. اینکه قرار است در چه حوزه به مخاطبان آموزش بدهید؟ اینجا باید به 3 نکته دقت کنید:

  • اول از همه اینکه به چه چیزی علاقه دارید؟
  • دوم اینکه بازار چقدر به موضوع مورد نظر علاقه نشان داده؟
  • و سوم اینکه در چه حوزه‌ای تخصص دارید؟

در واقع موضوعی که شما انتخاب می‌کنید هم باید در لیست علایق‌تان باشد، هم چیزی باشد که در بازار برای آن خواهان وجود داشته و در نهایت اینکه کمی هم در آن تخصص داشته باشید. البته اگر در زمینه‌ای تخصص ندارید اما هم به آن علاقه داشته و هم موضوع جذابی برای مخاطبان است، نگران نباشید چون در قدم بعدی تخصص را هم به دست می‌آورید!

ایده‌های رایج برای آموزش مجازی و اینترنتی

ایده‌های رایج برای آموزش مجازی

ایده‌های رایجی که می‌توانید یکی از آنها را برای آموزش انتخاب کنید، اینها هستند:

  • آموزش تندخوانی،
  • آموزش هدف‌گذاری،
  • آموزش موفقیت،
  • آموزش مدیریت زمان،
  • آموزش دروس تخصصی دبیرستان و دانشگاه،
  • آموزش دروس عمومی،
  • آموزش ورزش‌هایی مثل یوگا و بدنسازی،
  • آموزش روانشناسی،
  • آموزش ارتباطات،
  • آموزش فن بیان،
  • آموزش خیاطی،
  • آموزش طراحی سایت،
  • آموزش برنامه نویسی،
  • و...

2_ تخصص پیدا کنید

چه در حوزه‌ای تخصص داشته باشید و چه نه، در هر حال به عنوان یک مدرس باید علم و دانش‌تان را در موردش زیاد کنید. اما چطور؟ خب بهترین راهکار این است که کمی بودجه مالی برای افزایش دانش در نظر گرفته و با شرکت در دوره دیگر مدرسان این حوزه، بهترین مفاهیم را یاد بگیرید.

تخصص برای آموزش آنلاین

اما علاوه بر این می‌توانید:

  • کتاب‌های این حوزه را خریده و بخوانید،
  • در دوره‌های رایگان فارسی و انگلیسی شرکت کنید،
  • مقالات فارسی و انگلیسی را بخوانید،
  • و به هر منبع قابل اعتمادی سر بزنید.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث شود شما یک مدرس برتر در حوزه کاری خودتان باشید، داشتن دانش و مهارت بیشتر نسبت به رقباست. بنابراین هر چه زمان و بودجه برای یادگیری صرف کنید، هیچ ضرری نکرده‌اید.

3_ لوازم آموزشی را آماده کنید

مرحله سوم، آماده کردن لوازم مورد نیاز برای شغل آموزش است! در این بخش باید تمامی ابزارها ضروری را بخرید. اما چه ابزارهایی؟

  • خب اول از همه به یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ نیاز دارید که بتوانید از طریقش وبینار (سمینار آنلاین) برگزار کنید،
  • بعد از آن باید یک میکروفون بخرید. البته اگر لپ تاپ‌تان میکروفون قدرتمندی دارد که هیچ اما اگر نه، یک میکروفون مارک بویا یقه‌ای کیفیت خوبی داشته و کم‌تر از 500 هزار تومان قیمت دارد،
  • بعد از این، در صورتی که قرار است با رایانه رومیزی وبینار بگذارید، به یک دوربین وبکم هم نیاز دارید.

تا اینجا بحث ابزارها بود، اما در مرحله بعدی باید به سراغ نرم افزارها بروید!

4_ با نرم افزارها کار کنید

یک مدرس اینترنتی، باید نحوه کار با چند نرم افزار مختلف را بلد باشد. در ادامه این نرم افزارها را نام برده و کاربرد هر کدام را هم برای‌تان توضیح می‌دهم.

نرم افزار پاورپوینت

نرم افزار پاورپوینت در آموزش اینترنتی

در وبینارها، باید یک فایل آموزشی تصویری داشته باشید که مخاطبان آن را مشاهده کرده و شما هم طبق آن مطالب را به آنها آموزش بدهید. اصولا اغلب مدرس‌ها برای ساخت این فایل تصویری، از نرم افزار پاورپوینت استفاده کرده و اسلایدهایی با فرمت pdf می‌سازند. خوشبختانه کار با این نرم افزار بسیار آسان بوده و نیاز نیست در موردش نگران باشید. صرفا یک دوره 3/4 ساعته هم می‌تواند هر چیزی که به عنوان یک مدرس اینترنتی در پاورپوینت نیاز دارید را به شما آموزش بدهد.

فتوشاپ

استفاده از فتوشاپ برای آموزش مجازی

خیلی مواقع ممکن است در میان کارهای‌تان، نیاز به ساخت یا ویرایش تصاویر داشته باشید. مثلا برای ساخت اسلایدهای پاورپوینت، برای ساخت کاور دوره آموزشی خودتان و... .

در این شرایط قطعا برنامه فتوشاپ کمک زیادی به شما خواهد کرد. اما چطور آن را یاد بگیریم؟ خب راستش را بخواهید فتوشاپ یک نرم افزار به شدت تخصصی و گسترده است. اما نیاز شما به عنوان یک مدرس، صرفا آشنایی با جزئیات ساده آن مثل برش عکس، ویرایش و... است که نهایتا با یک دوره آموزشی 10 ساعته می‌توانید این موارد را یاد بگیرید. البته فایده فتوشاپ فقط به این مورد محدود نیست. شما حتی می‌توانید به صورت مجزا از این نرم افزار کسب درآمد کنید. در مقاله «۱۰ راهکار کسب درآمد از فتوشاپ؛ حتی در منزل» به شما یاد دادیم که چطور از فتوشاپ درآمد بالایی داشته باشید.

نرم افزار ویرایش صدا و ویدیو

نرم افزار ویرایش صدا و ویدیو برای تدریس مجازی

علاوه بر دو نرم افزار بالا، باید با نرم افزارهای ویرایش صدا و ویدیو هم آشنا باشید. برای شروع می‌توانید با نرم افزار کمتاسیا که یک برنامه ساده برای ویرایش ویدیو است آشنا شوید. برای ویرایش صدا هم نرم افزار ساده audacity انتخاب خوبی است.

5_ سایت‌های برگزاری وبینار آشنا شوید

خب، به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مسیر رسیدیم. در این بخش باید با سایت‌های برگزاری وبینار در سطح وب فارسی آشنا شوید. این سایت‌ها به طور کلی به 2 نوع تقسیم می‌شوند.

نوع اول آن‌دسته از سایت‌هایی هستند که صرفا به شما امکان اجرای وبینار می‌دهند. مثلا سیستم اسکای روی یک سیستم اختصاصی است که می‌توانید به کمک آن، وبینار برگزار کرده و لینک آن را به مخاطبان بدهید تا در کلاس حضور پیدا کنند.

اما دسته دوم، سایت‌های برگزاری و بازاریابی وبینار هستند! مثلا سایت ایسمینار به طور پیش‌فرض تعداد زیادی مخاطب دارد که به محض ثبت شدن وبینارتان در آن، مخاطبان می‌توانند وبینار را مشاهده کرده و در صورت نیاز در آن ثبت نام کنند. همینطور این سایت در بازاریابی کردن وبینار هم به شما کمک می‌کند.

در هر حال، باید با توجه به نیاز و شرایطی که دارید، به هر دو دسته از سایت‌های وبیناری سر بزنید، جزئیات‌شان را مشاهده، ‌قیمت ها، تعرفه‌ها، شرایط برگزاری وبینار، قابلیت‌هایی که به شما می‌دهند و... را مقایسه کرده و در نهایت سیستم مناسب را انتخاب کنید.

اگر نظر من را بخواهید، در حال حاضر ابتدا ایسمینار و بعد از آن evand، دو تا از بهترین وب سایت‌های برگزاری وبینار هستند که می‌توانید روی آنها حساب کنید.

6_ برای بازاریابی برنامه ریزی کنید

خب، بعد از همه اینها نوبت به بازاریابی می‌رسد. طبق تجربه می‌گویم، حتی بهترین مدرس دنیا هم تا زمانی که روی برند خودش کار نکرده و بازاریابی نکند، مخاطبی ندارد! در مقابل همین حالا حتی در کشور خودمان مدرسانی هستند که اصلا محتوای ارزشمندی در دوره‌ها تولید نمی‌کنند، اما در مقابل به دلیل بازاریابی موفق‌شان، درآمد بسیار بالایی دارند. خب، حالا چطور بازاریابی کنیم؟ این قدم‌ها را طی کنید.

بازاریابی برای آموزش اینترنتی

در مورد برندتان تصمیم بگیرید

به طور کلی در دنیا 2 نوع برند داریم:

  • برند شخصی،
  • برند شرکتی.

مثلا الان مجموعه ما یک برند شرکتی است؛ پرتال! اما در مقابل مثلا برند آقای سید حسین عباس منش، مدرس موفقیت، یک برند شخصی است. چراکه نام سایت، نام شبکه‌های اجتماعی و... این مجموعه همگی هم‌نام با خود ایشان بوده و در تمامی آموزش‌ها هم صرفا خودشان مدرس هستند.

پس در ابتدا تصمیم بگیرید که قرار است یک برند شرکتی داشته باشید یا برند شخصی؟ اگر هم نظر من را بخواهید، اصولا مخاطبان به برندهای شخصی راحت‌تر اعتماد می‌کنند.

وب سایت بسازید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که مخاطبان شما نسبت به آن در مورد کیفیت آموزش‌ها و برندتان قضاوت می‌کنند، سایتی است که دارید! اگر دقت کنید هم اغلب مدرسان بزرگ اینترنتی، وب سایت‌های زیبا و قدرتمندی دارند. بنابراین شما هم باید یک سایت حرفه‌ای برای خودتان بسازید. برای ساخت سایت راه‌های زیادی دارید اما اگر می‌خواهید بدون دردسر با هزینه مناسب و در زمان کم صاحب یک وب سایت شوید، سایت‌ساز پرتال انتخاب خوبی است.

برای شروع وارد سایت ساز پرتال شوید، ظاهر دلخواه را انتخاب کرده و بدون نگرانی از هزینه‌ها، سایت‌تان در کم‌تر از 2 دقیقه تحویل بگیرید. دقت کنید، سایت‌ساز ما تا 7 روز تست رایگان دارد بنابراین الان برای ساخت و تحویل گرفتن سایت نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.

یکی از ویژگی‌های سایت اینترنتی این است که می‌توانید فایل‌های دوره آموزشی خودتان را در آن قرار دهید و به راحتی بفروشید. در مقاله «راهنمای کامل ساخت فروشگاه اینترنتی فایل» توضیح دادیم که چطور می‌توانید این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

پیج اینستاگرام بسازید

بعد از وب سایت، بهتر است یک پیج اینستاگرام هم راه‌اندازی کنید. چراکه امروز تعداد زیادی از مخاطبان وب فارسی در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و عملا حضور نداشتن شما در آن، به یک نقطه ضعف برای‌تان تبدیل می‌شود. دقت کنید، بعد از ساخت پیج، حتما یک بیو جذاب برایش ساخته، عکس پروفایل مناسبی انتخاب کرده و در حتی در صورتی‌که امکانش را دارید، هایلایت‌های ارزشمند و جذابی هم بسازید. در مورد این موضوع در مقاله «بازاریابی اینستاگرام» صحبت کردم.

به سراغ تولید محتوا بروید

خب الان شما دو تا از مهم‌ترین رسانه‌های لازم برای شروع فعالیت و بازاریابی در دنیای مدرسان اینترنتی را دارید. منظورم اینستاگرام و سایت است. اما خب صرفا داشتن این رسانه‌ها باعث نمی‌شود مخاطبان به شما جذب شوند! در واقع چیزی که الان به آن نیاز دارید، تولید محتوا است.

تولید محتوا برای تدریس مجازی

منظور نوشتن مقالاتی مثل همین مقاله در سایت که در حال خواندنش هستید و علاوه بر آن تولید پست و استوری در اینستاگرام است. برای اینکه بیشتر با این مفاهیم آشنا شوید، ابتدا مقاله «سئو چیست» را بخوانید تا متوجه شوید چطور باید سایت‌تان را در نتایج جستجو مخاطبان در گوگل، به صفحه اول برسانید.

بعد از آن هم مقاله «چک لیست تولید محتوا» را بخوانید تا هم با اصول تولید محتوای سایت و هم اینستاگرام آشنا شده و بتوانید به مرور فعالیت‌تان را شروع کنید. البته اگر فعلا منابع کافی برای تولید محتوای سایت و اینستاگرام را ندارید، پیشنهاد می‌کنم محتوای صفحات اصلی سایت مثل درباره ما، صفحه اصلی و تماس با ما را تولید کنید تا مخاطبان به محض ورود به سایت با یک‌سری صفحه خالی روبرو نشوند. بعد از آنهم به‌شکل تخصصی روی اینستاگرام تمرکز کنید چون در کوتاه‌مدت بازخورد خوبی برای شما خواهد داشت.

وبینار رایگان برگزار کنید

یکی از بهترین راهکارهای کوتاه‌مدت برای جذب مخاطبان و برندسازی، برگزاری وبینار رایگان است. در این روش، شما ابتدا یک دوره پولی و غیر رایگان در سایت‌های برگزاری وبینار یا اصلا سایت خودتان می‌سازید. سپس چند وبینار مرتبط به آن با محتواهای کم‌تر و رایگان هم در سایتی مثل ایسمینار برگزار می‌کنید.

مثلا دوره اصلی شما دوره آموزش فتوشاپ جامع است، اما وبینارهای رایگانی در زمینه شناخت رنگ‌ها، آموزش اولیه کار با فتوشاپ، مسیر شغلی دنیای گرافیک و... می‌سازید.

با توجه به اینکه اصولا وبینارهای رایگان مخاطب زیادی جذب می‌کنند، می‌توانید در انتهای هر وبینار، یک کد تخفیف به مخاطبان داده و آنها را به خرید دوره اصلی ترغیب کنید. این روشی است که الان خیلی از مخاطبان در حال اجرایی کردنش هستند.

با دیگران دوره برگزار کنید

مخصوصا در ابتدای مسیر که شما به عنوان یک مدرس هنوز شناخته‌شده نیستید و مخاطبان زیادی هم ندارید، می‌توانید از اعتبار دیگران کمک بگیرید. چطور؟ با آنها دوره برگزار کنید!

حتی خیلی از مدرسان هستند که امروز حاضرند صرفا برای شناخته شدن و دیده شدن، با افراد معروف حوزه خودشان دوره‌های آموزشی برگزار کرده و هیچ هزینه‌ای هم دریافت نکنند. بنابراین، اگر توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته و کمی مهارت در این زمینه دارید، قطعا استفاده از تکنیک گفته‌شده باعث افزایش سرعت رشدتان خواهد شد.

مزیت رقابتی به وجود بیاورید

به شما قول می‌دهم در هر حوزه‌ای هم که فعالیت کنید، با خلاقیت می‌توانید یک‌سری مزیت رقابتی به وجود آورده و مخاطبان بیشتری جذب کنید. مثلا اگر در حوزه آموزش سئو سایت کار می‌کنید، می‌توانید به مخاطبان، یک وب سایت هدیه بدهید تا طول دوره اصول سئو را روی آن پیاده کنند. یا اگر در حوزه آموزش نرم افزارهای گرافیک کار می‌کنید، می‌توانید یک بخش کوچک به دوره اضافه کرده و نحوه کسب درآمد از این مهارت را به آنها یاد بدهید و... . دقیقا چیزهایی که در دوره‌های دیگر جای خالی‌اش احساس می‌شود.

جذب مخاطب برای کلاس آنلاین

همانطور که گفتم، در هر حوزه قطعا فضاهای خالی زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمی خلاقیت این خلاءها را پر کرده و عملا با فعالیت بهتر، سریع‌تر رشد کنید. البته دقت کنید، در حین تولید محتوا و بازاریابی، باید به خوبی روی مزیت‌های رقابتی که دارید تمرکز کرده و این موضوعات را به مخاطبان بگویید تا در حین انتخاب بین مدرس‌های مختلف، شما را انتخاب کنند.

تدریس مجازی کاری راحت و پرسود است

به عنوان کلام آخر، اگر می‌خواهید واقعا وارد حوزه تدریس مجازی شده و در این زمینه درآمد کسب کنید، می‌توانید همین حالا سایت‌تان را طراحی کرده و به شروع این شغل، متعهد شوید. برای ساخت سایت، به فروشگاه ساز پرتال بروید و بدون نیاز به هزینه، سایت‌تان را بسازید. اگر هم سوالی در مورد طراحی سایت برای تدریس مجازی دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب با هم اصول کسب درآمد از طریق تدریس اینترنتی و همینطور مسیر شروع آن را با هم بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظرم. همینطور اگر مدرس موفقی را می‌شناسید، می‌توانید چند تا از نقاط قوت آن را در بخش نظرات بنویسید تا مخاطبان دیگر مقاله هم با او آشنا شده و البته به چشم یک مدرس، با ذائقه مشتریان آینده‌شان آشنا شوند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2