۲۵٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

چگونه برای پست‌های‌مان یک کپشن جذاب بنویسیم؟

خیلی از ما در روز حداقل چند ساعتی را در اینستاگرام هستیم. در هر روز ممکن است حتی بیش از 100 پست را ببینیم. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها را لایک می‌کنیم و زیرشان کامنت می‌گذاریم. دلیلش هم این است که بعضی از پست‌ها آن‌قدر جذاب هستند که توجه ما را جلب می‌کنند. ما هم در واکنش به این پست‌های جذاب، زیرشان کامنت می‌گذاریم و لایک‌شان می‌کنیم. یکی از چیزهایی که در جذابیت پست اینستاگرام تاثیر زیادی دارد، نوشتن کپشن زیبا و خوب برای پست است.

برای اثبات این موضوع دو نمونه کپشن زیر را ببینید و خودتان در مورد تاثیر کپشن نویسی قضاوت کنید.

نمونه کپشن اینستاگرام بدون جذابیت

به نظر شما این کپشن جذابیتی دارد؟ این کپشن خیلی شعاری و کلیشه‌ای است و حس خاصی به کاربر نمی‌دهد. ضمنا به کاربر انگیزه‌ای هم برای کامنت گذاشتن و لایک کردن نمی‌دهد. اما کپشن پست زیر را ببینید.

نمونه کپشن پیج اینستاگرام خوب و جذاب

در کپشن این پست، اطلاعات مفیدی در مورد تهیه موهیتو داده شده که حتما برای افرادی که می‌خواهند این نوشیدنی را درست کنند، مفید است. پس خودتان متوجه تفاوت یک کپشن ساده و یک کپشن مناسب شدید. 

هدف از نوشتن کپشن در اینستاگرام چیست؟

اگر مدتی از فعالیت‌تان در اینستاگرام گذشته باشد حتما آن روزها را به یاد دارید که تعداد فالوورهای‌تان خیلی کم بود. اولین فالوورهای پیج شما و به طور کلی فالوورهای قدیمی جزو وفادارترین و بهترین مخاطبان شما در اینستاگرام هستند. وقتی کسی مدت زیادی است که شما را فالوو کرده حتما از پیج شما خیلی خوشش می‌آید و همه پست‌های شما را با دقت مشاهده می‌کند. این دسته از کاربران برخلاف اکثر فالوورهای جدیدتان نه تنها تصاویر شما را به دقت نگاه می‌کنند، بلکه کپشن پست‌های پیج شما را هم کامل می‌خوانند. پس برای ماندگاری بیشتر این دست از کاربران و همچنین ترغیب کردن فالوورهای جدید به خواندن کپشن، بهتر است کپشن پست‌های شما خیلی خوب باشد.

خیلی از حرف‌هایمان را نمی‌توانیم در تصاویر بزنیم. همچنین در جستجوی اینستاگرام نیز کپشن حرف اول را می‌زند. مثلا فرض کنید یک پست در مورد گل کاکتوس گذاشته‌اید. ولی کپشنی برای آن ننوشته‌اید و یا کپشن نوشته شده ربطی به عکس ندارد. در این صورت کاربران که عباراتی مثل کاکتوس را در اینستاگران سرچ می‌کنند، نمی‌توانند پست شما ببینند. به این ترتیب هرچقدر هم عکس شما زیبا و پرمحتوا باشد، اما دیده نمی‌شود.

کپشن اینستاگرام چیست و چرا باید کپشن بنویسیم؟

اصلا چرا کپشن اهمیت زیادی دارد؟ 

شاید پیش خودتان فکر کنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری است و عکس و ویدیو بیشتر از متن دیده می‌شود. حتی در قسمت‌هایی مثل اکسپلور اینستاگرام فقط عکس یا ویدیو نشان داده می‌شود و خبری از متن کپشن نیست. پس چرا می‌گوییم کپشن‌نویسی تا این حد اهمیت دارد؟ یکی از دلایل اهمیت کپشن این است که هشتگ‌ها در این بخش قرار می‌گیرند. مهم‌تر راهی که دیگران می‌توانند شما را در اینستاگرام پیدا کنند همین هشتگ‌ها هستند.

یکی دیگر از مزایای کپشن جذاب این است که تعامل کاربران پیج را زیاد می‌کند. در واقع دلیل اصلی کپشن‌نویسی این است که کاربران لایک و کامنت بیشتری برای پست ما بگذارند. هرچقدر هم که تعامل پیج‌مان بیشتر باشد شانس پست ما برای قرار گرفتن در رده‌های اول اکسپلور اینستاگرام بیشتر می‌شود. وقتی هم که به رده‌های بالای اکسپلور برسیم تعداد زیادی مخاطب جذب پیج ما می‌شوند.

چه چیزهایی را باید در کپشن اینستاگرام بنویسیم؟

سوال اصلی خیلی از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند این است که چه چیزی در کپشن بنویسیم تا توجه مخاطب را جلب کنیم؟ جواب این سوال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک قاعده کلی را برای همه پست‌ها و پیج‌ها در نظر گرفت. مهم‌ترین نکته این است که کپشن حتما باید ارتباط مستقیم و نزدیکی با تصاویر یا ویدیوهای پست داشته باشد.

کپشن می‌تواند توضیحی در مورد تصویر پست و یا تکمیل کننده مفهوم پست شما باشد. پس باید برای پست‌های خود هدف تعیین کنید. وقتی هدف داشته باشید مراحل آماده کردن پست سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

مثلا یک پیج طراحی لباس را در نظر بگیرید. صاحب پیج ابتدا و قبل از هرکاری باید هدف پستی که قرار است منتشر شود را مشخص کند. مثلا پیش خودش بگوید که امروز می‌خواهم در مورد انتخاب لباس مناسب برای نامزدی پست بگذارم. بعد که هدف مشخص شد باید عکس یا ویدیو مناسبی را تهیه کند. در نهایت هم با توجه به هدف پست، کپشنی متناسب با آن عکس یا ویدیو بنویسد.

نوشتن کپشن اینستاگرامبرای نوشتن کپشن حرفه‌ای چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

حالا که با اهمیت کپشن و نقش آن در فعالیت پیج آشنا شدیم، نوبت به راهکارهایی موثر برای نوشتن کپشن جذاب می‌رسد. مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم به شما کمک می‌کند که کپشن حرفه‌ای و زیبایی را برای پست‌های خود بنویسید. به این ترتیب رضایت کاربران فعلی از فعالیت پیج شما بیشتر می‌شود و کاربران جدید بیشتری هم جذب پیج شما خواهند شد.

محدودیت‌های کپشن را بشناسید 

تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌های خاصی را برای ارسال پست‌های کاربران اعمال کرده‌اند. اینستاگرام هم برای هر پست محدودیت‌هایی دارد. در مورد کپشن هم باید گفت که برای هر پست تنها 2200 کارکتر می‌توانید در کپشن استفاده کنید. که این کارکترها می‌توانند حرف، عدد، علامت یا ایموجی باشند. پس حواستان باشد که متن‌تان خیلی طولانی نشود. یک راهکار نوشتن متن طولانی برای کپشن این است که ادامه آن را در نظرات بنویسید. البته ممکن است ادامه متن کپشن که در کامنت‌ها قرار دارد خوانده نشود.

یک کپشن خوب از چند بخش‌ تشکیل شده

اولین قدم در داشتن کپشن خوب شناخت قسمت‌های مختلف یک کپشن است. هر کپشن در ابتدا دارای یک لید است. لید اولین جمله کپشن و مهم‌ترین بخش یک کپشن خوب است. لید باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به خواندن ادامه متن کپشن و همچنین لایک کردن پست تشویق کند.

بعد از لید نوبت به مقدمه و متن اصلی کپشن می‌رسد. مقدمه هم معمولا یک یا دو جمله است و مخاطب را با کلیت محتوای کپشن آشنا می‌کند.لید در واقع کلمات ابتدایی کپشن است که باید در آن سرنخی به کاربر بدهیم تا به خواندن ادامه کپشن تمایل پیدا کند. حالا که کاربر مشتاق خواندن کپشن شده باید در مقدمه در یکی دو جمله هدف پست را خیلی کوتاه بیان کنیم. در ادامه و بلافاصله بعد از مقدمه، متن اصلی قرار می‌گیرد. بعد از متن کپشن نوبت به نتیجه و کال تو اکشن می‌رسد. در قسمت آخر باید کاربران را به تعامل و کامنت گذاشتن تشویق کنیم.

اجزای یک کپشن اینستاگرام خوب

مخاطبان خود را بشناسید

برای نوشتن متنی خوب و زیبا در کپشن پست اینستاگرامی لازم است که کاربران پیج‌تان را خیلی خوب بشناسید. باید علایق، سلیقه، طرز تفکر و لحن صحبت مخاطبان پیج را بشناسید و مطابق آن متن کپشن را بنویسید. در برخی موارد حتی جنسیت و سن و سال مخاطبان پیج هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

مختصر و مفید بنویسید

اینستاگرام مثل سایت نیست که مقاله‌ای 3000 کلمه‌ای بنویسید و مردم بیایند و آن را کامل بخوانند. اینستاگرام فضایی است که برای فعالیت در آن باید اصول خلاصه‌نویسی را به دقت رعایت و اجرا کنید. چند روز پیش پستی را در اینستاگرام دیدم که متن کپشن آن به قدری طولانی بود که ادامه آن در یک کامنت جداگانه نوشته شده بود. من که با دیدن آن همه کلمه خیلی سریع پست را بستم و حتی لایک هم نکردم. پس حواستان باشد که خیلی از کاربران اینستاگرام مثل من حوصله خواندن کپشن‌های طولانی را ندارند.

مثل حرفه‌ای‌ها هشتگ بزنید

قبل از اینکه بخواهید پستی را در اینستاگرام قرار دهید باید قواعد هشتگ‌گذاری را خوب بلد باشید. کاربرد درج هشتگ این است که کاربران با سرچ کردن آن هشتگ پست شما را ببینند و با پیج شما آشنا شوند. این کار در نتیجه باعث افزایش فالوور واقعی اینستاگرام می‌شود. اینستاگرام به شما اجازه درج 30 هشتگ را در هر پست می‌دهد. اما نباید زیاده‌روی کنید و کپشن خود را با تعداد زیادی هشتگ بی ربط شلوغ کنید. بهترین حالت گذاشتن هشتگ در متن کپشن این است که در آخرین خط کپشن 7 یا 8 هشتگ بگذارید. برای زیبا و مرتب بودن کپشن بهتر است بین هشتگ‌های انتهای کپشن و متن اصلی آن چند خط خالی فاصله بگذارید.

استفاده از هشتگ در کپشن اینستاگرام

همچنین حتما از هشتگ‌های مرتبط با موضوع پست و کپشن استفاده کنید. بهترین حالت این است که 1 تا 3 هشتگ تخصصی که هم به فعالیت پیج و هم به پست ارتباط داشته باشند را درج کنید. بعد از آن‌ها هم 5 یا 6 هشتگ مرتبط با پست را در ادامه قرار دهید. استفاده از هشتگ غیرمرتبط نه تنها تاثیری روی جذب فالوور ندارد بلکه باعث نارضایتی فالوورهای فعلی شما هم می‌شود. به غیر از متن کپشن، در کامنت‌ها هم می‌توانید از هشتگ استفاده کنید. پس از اگر متن کپشن شما طولانی بود و جا برای هشتگ در کپشن نبود، در کامنت‌ها هشتگ بگذارید.

توصیه می‌کنم قبل از گذاشتن یک هشتگ در پست اینستاگرام، آن را سرچ کنید و ببینید که چه تعداد پست با این هشتگ ارسال شده است. وقتی تعداد پست‌های یک هشتگ زیاد باشد به این معنی است که این هشتگ پرطرفدارتر است و بیشتر سرچ می‌شود. پس بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنید که تعداد پست‌هایش بالای 50کا باشد.

در کپشن از ایموجی استفاده کنید

استفاده از ایموجی همیشه تاثیرات خاص خود را روی مخاطب دارد. گاهی می‌توان به جای یک جمله چندین کلمه‌ای از یک ایموجی ساده برای رساندن مفهوم استفاده کرد. همچنین با کمک ایموجی می‌توانید احساسات خود را به مخاطب نشان دهید. با این کار درک پست برای کاربران راحت‌تر می‌شود.

مثلا فرض کنید یک مطلب طنز در پیج خود قرار می‌دهید. در حالت عادی ممکن است برخی از افراد متوجه جنبه طنز و شوخی پست شما نشوند و فکر کنند که پست شما جدی است. اما یک شکلک یا ایموجی لبخند ساده می‌تواند جنبه طنز پست را به همه نشان دهد. 

استفاده از ایموجی در کپشن اینستاگرام

کپشن را با لحن صمیمی و خودمانی بنویسید

اینستاگرام فضایی صمیمی و دوستانه است. پس حتما متن کپشن را با لحن و بیان صمیمی و ساده بنویسید. هرگز در کپشن از کلمات و عبارات رسمی، سخت و کمتر شنیده شده استفاده نکنید. سعی کنید متن کپشن را مثل بیان محاوره و عادی مردم بنویسید. با این کار نه تنها صمیمیت پیج را نشان می‌دهید بلکه خواندن متن کپشن برای مخاطب‌تان خسته کننده نخواهد بود. همچنین سعی کنید لحن و بیان کپشن پست‌ها دارای احساس و عاطفه باشد. یعنی متن کپشن را طوری ننویسید که مخاطب فکر کند یک ربات متن را نوشته است.

بهترین راه برای بیان احساس در کپشن، استفاده از ایموجی‌های مختلف مثل ایموجی خشمگین، ناراحت، عصبانی، گریان و غیره است. همچنین در متن کپشن هم به بیان احساس خود با کلماتی مثل قشنگ، بزرگ، لعنتی، سخت و غیره بپردازید. مثلا فکر کنید یک پیج فروش لباس دارید و عکسی از یک بچه با لباسی که از شما خریده است را پست می‌کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است در کپشن جمله‌ای مثل "یک مشتری کوچولو و ناز که لباس تنش رو از ما خریده" یا عباراتی از این دست بنویسید.

کاربران را به تعامل وادار کنید

یکی از اهداف کپشن این است که مخاطب به فعالیت و پست شما واکنش نشان دهد. در اصل تصویر پست اینستاگرام باید مخاطب را به خواندن متن کپشن کنجکاو کند. متن کپشن هم باید جوری باشد که مخاطب با پست شما تعامل برقرار کند. اگر این مسیر به درستی طی شود پیج شما همواره در حال رشد بوده و کاربران بیشتری هم شما را فالوو می‌کنند. برای درگیر کردن مخاطب و افزایش تعامل باید از کال تو اکشن استفاده کنید.

تعامل با کاربران در کپشن اینستاگرام

از واجب‌ترین بخش‌های کپشن یک پیج در اینستاگرام استفاده از کال تو اکشن است. فرقی ندارد که پیج تجاری داشته باشید یا پیج شخصی، کال تو اکشن جذاب می‌تواند تاثیر زیادی روی فعالیت شما داشته باشد. مثلا اگر یک پیج شخصی دارید در کپشن پست‌ها از کاربران بخواهید پست شما را لایک کنند، کامنت بگذارند و پست را برای دیگران هم ارسال کنند. 

اگر هم پیج تجاری دارید با کال تو اکشن‌های متفاوت و زیبا کاربران خودتان را به مشتری تبدیل کنید. البته راه‌های دیگری هم برای بیشتر کردن فروش وجود دارد که آن‌ها را در مقاله «10+1 فوت و فن‌ برای افزایش فروش در اینستاگرام» معرفی کرده‌ایم. کال تو اکشن در واقع بخشی از کپشن است که کاربران را به کاری که ما می‌خواهیم دعوت می‌کند. کال تو اکشن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

1- سوال کردن از کاربران

همانطور که گفتیم تعامل کاربران در پیج اهمیت زیادی در رشد کسب و کار شما دارد. پس سعی کنید در متن کپشن از مخاطبان سوال بپرسید. این کار آن‌ها را ترغیب می‌کند که در پاسخ به سوال شما کامنت بگذارند و تعامل پیج شما بالاتر برود. همچنین در پاسخ به کامنت‌ها هم می‌توانید باز از مخاطب سوال بپرسید. با این کار کاربر دوباره ترغیب شود که در جواب پاسخ شما کامنت بگذارد.

2- تشویق کاربران به تگ کردن دیگران

این تکنیک اگر درست استفاده شود، تاثیر زیادی در افزایش فالوورهای پیج شما دارد. برای این کار باید در انتهای کپشن از مخاطبان بخواهید که دوستان خود را تگ کنند. پیج‌های اینستاگرام معمولا در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها از این ترفند برای افزایش فالوور استفاده می‌کنند. اما در سایر پست‌ها هم می‌توان کاربران را تشویق کرد که کاربران دیگر را تگ کنند. مثلا فرض کنید پستی در مورد رفاقت و دوستی منتشر کرده‌اید. می‌توانید در پایان پست از کاربران‌تان بخواهید تا بهترین و صمیمی‌ترین دوستان‌شان را تگ کنند.

تشویق به تگ کردن در کپشن اینستاگرام

3- ارجاع کاربران به لینکی در بایو

تنها بخش‌های اینستاگرام که قابلیت درج لینک دارند بایو و استوری است. خیلی از پیج‌های اینستاگرامی دارای سایت فروشگاهی هستند و لینک آن را در بایو یا استوری قرار می‌دهند. پس اگر سایت داریم برای آشنا شدن مخاطبان با سایت فروشگاهی باید آن‌ها را به دیدن لینک فروشگاه در بایو دعوت کنیم. 

مثلا زیر پست خود بنویسید برای خرید این محصول با 20 درصد تخفیف ویژه به لینک داخل بایو مراجعه کنید. با این کار کاربران به لینک خرید مراجعه می‌کنند. همچنین کاربرانی که از طریق سرچ هشتگ و یا اکسپلور اینستاگرام، پست شما را دیده‌اند به پروفایل پیج می‌روند و به احتمال زیاد شما را فالوو می‌کنند. نمونه این کار را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

استفاده از کال تو اکشن در کپشن اینستاگرام

4- معرفی اکانت سایر شبکه‌های اجتماعی

هرچه بیشتر دیده شوید سریع‌تر هم می‌توانید در کسب و کار خود پیشرفت کنید. به همین دلیل بهتر است در چند شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید. با این کار اگر زمانی یکی از این شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج شد، شما می‌توانید همچنان در اپلیکیشن‌های دیگر فعالیت داشته باشید. اگر در چند شبکه اجتماعی حضور دارید باید راه‌های دسترسی خودتان در شبکه‌های اجتماعی دیگر را هم در کپشن بنویسید.

مثلا در کنار اینستاگرام، اگر در تلگرام یا فیسبوک هم فعالیت دارید می‌توانید لینک صفحه خود در این شبکه‌های اجتماعی را داخل بایو قرار دهید. سپس در انتهای کپشن از کاربران بخواهید که به لینک داخل بایو مراجعه کنند و شما را در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنند.

در کپشن داستان‌سرایی کنید

یکی از راه‌های بالا بردن جذابیت کپشن، داستان‌سرایی یا بیان کردن یک خاطره است. شما می‌توانید با خلاقیت خودتان پیامی که قرار است به مخاطب بدهید را در قالب یک داستان یا خاطره ذکر کنید. با این کار کپشن شما تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد و کاربر را بیشتر درگیر خود می‌کند. البته باید دقت کنید که اصل خلاصه نویسی و ساده نویسی را در داستان‌سرایی فراموش نکنید.

در کپشن یک لحن واحد داشته باشید

همیشه سعی کنید در کپشن‌هایتان یک لحن ثابت و واحد داشته باشید. این کار باعث می‌شود که کاربران کم کم به لحن شما عادت کنند و حتی بدون دیدن نام کاربری هم متوجه می‌شوند که این پست متعلق به شماست. البته در این زمینه باید کمی انعطاف‌پذیر باشید. چون بعضی از پست‌ها لازم است با لحنی متفاوت از سایر پست‌های پیج نوشته شوند. مثلا به این دو تصویر زیر نگاه کنید. پیج اسنپ معمولا با توجه به نوع پست لحن گفتار خود در کپشن را تغییر می‌دهد. یعنی برای پست‌های عادی از لحن صمیمی و برای پست‌های رسمی از لحن رسمی استفاده می‌کند. شما هم می‌توانید در پیج خودتان این کار را انجام دهید.

مثالی از کپشن اینستاگرام با لحن صمیمی

کپشن اینستاگرام با لحن رسمی

کلمات و عبارات مهم را در ابتدای کپشن بنویسید

وقتی در اینستاگرام کپشن طولانی می‌نویسید باید توجه کنید که فقط بخش اول کپشن شما نمایش داده می‌شود و کاربران برای دیدن ادامه کپشن باید گزینه More را لمس کنند. به همین دلیل اگر قصد دارید کپشن‌های طولانی بنویسید جمله اول متن باید بسیار قوی و جذاب باشد تا کاربر را به خواندن ادامه کپشن دعوت کند. در غیر اینصورت کپشن شما خوانده نمی‌شود و تلاش شما برای نوشتن کپشن خوب هدر می‌رود.

بهترین راه برای تشویق مخاطبان به خواندن ادامه کپشن این است که از همان ابتدا یک سرنخ جذاب به آن‌ها بدهید. شاید یک پیج فروشگاهی دارید و قرار است پستی برای معرفی محصول جدیدتان ارسال کنید. در این صورت بهتر است در ابتدای کپشن مثلا بنویسید: "محصول جدید فروشگاه با یک ویژگی منحصر به‌فرد رسید". در کنار این متن می‌توانید از ایموجی‌هایی مثل آتش هم جهت نشان دادن تازه بودن محصول استفاده کنید.

از جملات کوتاه استفاده کنید

یکی از نکات مهم در کپشن نویسی این است که تا حد امکان از جملات کوتاه استفاده کنید. باید سعی کنید که مفهوم موردنظرتان را به کوتاه‌ترین شکل ممکن بیان کنید. کاربران اینستاگرام معمولا حوصله خواندن جملات پیچیده و طولانی را ندارند. پس بهترین کار برای نوشتن کپشن جذاب، استفاده از جملات کوتاه است. برای این کار حتی می‌توانید از جملات شکسته و بدون فاعل و مفعول هم استفاده کنید.

نوشتن جملات کوتاه در کپشن اینستاگرام

یک توصیه ...

برای افزایش فروش و استفاده از قابلیت پرداخت آنلاین می‌توانید در کنار پیج اینستاگرام یک سایت فروشگاهی هم داشته باشید. اگر هم زمانی اینستاگرام مسدود شود بدون هیچ مشکلی کسب و کار خود را ادامه می‌دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله «سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟» را مطالعه کنید. اگر فکر می‌کنید ساخت سایت فروشگاهی سخت و وقت‌گیر است، پیشنهاد می‌کنم از فروشگاه سازها استفاده کنید. کار با فروشگاه ساز راحت است و در زمان کوتاهی می‌توانید سایت فروشگاهی داشته باشید.

فروشگاه ساز پرتال یکی از بهترین سرویس‌های طراحی سایت ایران است که امکان ساخت سریع و آسان فروشگاه اینترنتی را فراهم کرده است. فقط کافیست که در پرتال ثبت نام کنید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به مدت 7 روز و به صورت رایگان یک سایت داشته باشید. سپس در صورت رضایت از سرویس‌های این شرکت می‌توانید یکی از بسته‌های فروشگاهی پرتال را خریداری کنید. همچنین پرتال قابلیت اتصال به فروشگاه اینستاگرام را هم دارد. 

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2