کارآفرینی چیست؟ +مزایای کارآفرینی و انواع آن

کارآفرینی کلمه ای بسیار پرمعنی و گسترده است. شاید همه  شما فکر کنید که کار آفرینی یعنی کسی که کاری را می آفریند که کاملا هم  درست است ولی این تعریف بسیار ساده است. و هر یک از افراد جهان از  کارآفرینی تعریف مختص به خود را دارند. مثلا یک مهندس برق برای کارآفرینی  تعریف مختص به خود را دارد و یک جامعه شناس و یا کارگر معمولی هم تعریف های  خود را دارند، در واقع کارآفرینی واژه ای جهان شمول است. ولی تمامی این  تعریف ها در آخر یک هدف را دنبال می کنند و آن هم افزایش سطح درآمد و  افزایش اشتغال در سطح کشور می باشد. در ادامه بیشتر در مورد کارآفرینی صحبت  کرده و در مورد ویژگی ها و مزایای آن صحبت می کنیم.

1-پدر کارآفرینی

در هر علم و تخصصی در قسمت مدیریتی، بزرگان و صاحب نظران همان علم شخصی را به عنوان پدر علم منصوب  می کنند، یعنی کسی که برای اولین بار پایه و اساس علمی را بوجود آورده  باشد که از آن پس تمامی افراد از این پایه و اساس استفاده کنند و به آن بال  و پر دهند. مثلا پیتر دراکر در مدیریت صاحب منصب بوده و ویلیام وونت نیز  پدر علم روانشناسی مدیریتی می باشد. و شخصی که برای اولین بار کارآفرینی را  به رسمیت شناخته و پایه و اساس آن را مشخص کرده است فردی امریکایی-اتریشی  به اسم جوزف شومپیتر می باشد. 

2- کارآفرین و کارآفرینی

واژه Entrepreneur یعنی  کارآفرین. این کلمه در اصل فرانسوی می باشد که در سال 1723 میلادی ابداع  شد و به معنی شخصی که میتواند راه اندازی کسب و کار با هدف سودآوری ولی با  ریسک کردن اقتصادی را داشته باشد معنی می شود. و کارآفرینی یعنی کل مجموعه  اقداماتی که کارآفرین با خلق ایده های جدید همراه با ریسک اقتصادی فرصت های  جدید و نویی را ایجاد کند.

اگر  تعریف بالا برای شما گنگ است، تعریف دیگری را ارائه می دهیم. کارآفرین  شخصی است که از خلاقیت و هوش بالایی برخوردار است و همچنین دارای ریسک کردن  می باشد، یعنی با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مشکلات را شناسایی کرده و  راهکارهای جدید را همراه با ریسک اقتصادی ارائه می دهد. و در صورتی که ریسک  او جواب دهد، سود زیادی در این زمینه بدست خواهد آورد و این سود زمینه ساز  ظهور کار جدید در جامعه و افزایش اشتغال و درآمد می شود.

3- ویژگی های کارآفرینی

کارآفرینی دارای ویژگی ها خاصی است که در ادامه خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم.

3-1- کارآفرینی یک کسب و کار پویا و زنده

کارآفرینی  یک کسب و کار بر پایه اقتصاد می باشد، که از کمترین منابع به طور بهینه  استفاده کرده و آن را به ارزش بالایی از درآمد می رساند. اگر کارآفرینی  روال یکنواخت خود را در میان فضای نا امن کسب و کار پیش بگیرد به هیچ عنوان  کسب درآمد نخواهد کرد و بایستی همیشه در حال تلاش و پویا باشد.

3-2- کارآفرینی همراه با نوآوری

کارآفرینی  یعنی خلق ایده های جدید و اگر غیر این باشد دیگر کارآفرینی نخواهد بود.  همواره کارآفرینی باید به طور مداوم دارای ایده های جدید باشد و پس از شروع  کار بایستی همواره به دنبال خلق ایده های جدیدتر باشید تا کسب و کار شما  نیز رونق بگیرد.

3-3- کارآفرینی همراه با پتانسیل سودآوری

پتانسیل  سودآوری یعنی احتمال بازگشت سرمایه وجود داشته باشد. یعنی ایده هایی را  تولید کنید که قابلیت دستیابی به آن وجود داشته باشد و در حد نظریه باقی  نماند.

3-4- کارآفرینی همراه با ریسک

شاید  مهمترین ویژگی کارآفرینی ریسک کردن باشد، اگر شما حتی داروی ضد سرطان هم  تولید می کنید ولی جرات ریسک کردن نداشته باشید پیشرفتی نخواهید کرد. همیشه  یادتان باشد که ایده های جدید و برتر، ایده هایی هستند که همیشه در دل به  آن شک دارید، اگر غیر این باشد ایده جدیدی نخواهد بود. پس ریسک پذیری برای  رسیدن به هدف والا در کارآفرینی امری ضروری است.

4- مراحل ایجاد کارآفرینی

کارآفرینی هم مانند تمامی اقدامات هوشمند دیگری دارای مراحل خاصی می باشد که باید حتما آنها را به ترتیب انجام داد. 

4-1- شناسایی فرصتی جدید

کارآفرین  باید خلاق باشد و از تمامی فرصت های جدید به نحو احسنت استفاده نماید، و  بتواند تمامی چالش ها، نیازها و مشکلات جامعه و مردم را بشناسد و برای رفع  آن اقدام بهینه با توجه به منابعی که در دست دارد انجام دهد.

4-2- برآورد کردن ایده ها

پس  از شناسایی فرصتی جدید برای بر طرف کردن یکی از مشکلات و نیازهای جامعه،  نوبت به برآورد ایده می رسد. کارآفرین نسبت به تجربه ای که تا به الان کسب  کرده و خلاقیتی که در خود می بیند، ایده های مختلفی را در ذهن می پروراند و  باید در بین تمامی ایده های شکل گرفته بهینه ترین ایده را که به سرعت  نتیجه بدهد و عملی باشد را برگزیند. در واقع این مرحله نوعی امتیازدهی در  مورد ارزش محصول، ریسک کردن، فضای رقابتی و... می باشد که در نهایت باید یک  ایده خیلی مناسب و عالی را انتخاب کرد.

4-3- متقاعد کردن افراد دیگر برای تشکیل گروه

بعد  از اینکه توانستید فرصت مناسب را خلق کرده و بهترین ایده را از بین چند  ایده انتخاب کنید، نوبت به متقاعد کردن افرادی مهم می رسد. در این مرحله  باید از یک بیزنس پلن کمک بگیرید تا بتوانید نظر افراد دیگر گروه مانند  سرمایه گذاران، افراد توانمند دیگر و موسسات مالی و اعتباری را به خوبی به  سمت خود جذب نمایید. و پس از جلب نظر این افراد یک گروه مناسب را می توانید  تشکیل داده و چشم انداز خود را عملی کنید.

4-4- تامین منابع

تامین  منابع شامل: منابع مالی، نیروی انسانی و هر منابع دیگری که برای شروع کسب و  کار نیاز دارید باید به خوبی تامین شده و سازماندهی شود.

4-5- مرحله اجرایی ایده

ایده  تا زمانی که اجرایی نشود به موفقیت دست نخواهد یافت. این مرحله مهمترین و  اساسی ترین مرحله از یک کارآفرینی موفق است. پس از اینکه تمامی منابع مورد  نیاز برای شروع کار تامین شود، تمامی افراد گروه باید یکدل و با تلاش و  پشتکاری فراوان به پیاده سازی ایده مطابق با اصولی که توسط کارآفرین  ساماندهی شده است فعالیت کنند. 

4-6- تغییر و تطبیق با بازار

تطبیق شدن با شرایط بازار از جمله مهمترین نکات در امر کارآفرینی است. و این تغییر پذیری و تطبیق باید از قبل برنامه ریزی شود.

5- مزایای کارآفرینی

کارآفرینی دارای اهمیت و مزایای زیادی در زمینه فردی، سازمانی و اجتماعی می باشد که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

5-1- کارآفرینی، افزایش توانمندی مدیریتی

یکی  از مهمترین مزایای کارآفرینی، بالابردن توانمندی های مدیریتی می باشد.  کارآفرین می بایستی در طول اجرای برنامه کارآفرینی، یک مشکل را به طور کامل  بررسی و تحلیل کند و برای حل آن راهکار مختلفی را اجرایی کند، و برای  انتخاب بهترین راه حل تمامی عوامل تاثیر گذار بر روی پروژه را از نظر هزینه  و بازده جوابدهی به طور کامل بررسی کرده و بهینه ترین گزینه را انتخاب  کند. در واقع وقتی یک کارآفرین شوید همه روزه باید تصمیم گیری آنی و دقیقی  را برای پیشبرد اهداف خود انجام دهید. همین عوامل باعث بالا بردن مهارت و  توانمندی شما در امر مدیریتی می شود که می توانید تمامی فعالیت ها و کارها  را زیر نظر بگیرید و مانند یک مدیر موفق عمل کنید. 

5-2- کارآفرینی باعث تشکیل شرکت های موفق تر و کارآمدتر می شود

 وقتی  شخصی در جامعه وجود دارد که دارای خلاقیت و ایده های مهم می باشد و پس از  گام نهادن در این عرصه بتواند تصمیم گیری های آنی و دقیقی را اجرایی کند،  مطمئنا شرکت و سازمانی که تشکیل می دهد نسبت به دیگر شرکت ها بازده بالاتری  خواهد داشت و کارآفرینان دیگر نیز با توجه به این گونه فعالیت ها و تصمیم  گیری ها، رشد بیشتری در جامعه پیدا خواهند کرد که به موجب آن افراد  کارآفرین بهتری نیز در سطح جامعه ظهور کرده و شرکت های موفق تر و بهتر  دیگری نیز تشکیل خواهد شد.

5-3- کارآفرینی موجب بهبود شرایط زندگی مردم می شود

وقتی  اشخاص و شرکت های موفق با خلق ایده های جدید در جامعه شکل بگیرد، در طبع  آن محصولاتی که ایجاد و تولید می شود هم دارای کیفیت بهتری بوده و هم دارای  هزینه کمتری نسبت به بازار می باشد که همین عوامل باعث بهبود شرایط زندگی  افراد جامعه می شود.

5-4- افزایش توسعه اقتصادی کشور

ایده  های جدید و خلاق اگر با برنامه ریزی مناسب همراه باشد در عمل نیز جواب  داده و باعث افزایش سطح درآمد خواهد شد و همین موضوع به توسعه اقتصادی کشور  نیز کمک می کند.

6- انواع کارآفرینان

کارآفرینان  نیز مانند دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشند و هر یک از آنان براساس ایده  های که ایجاد می کنند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. وقتی شما دانشجو  فوق لیسانس باشید برای انجام پایان نامه خود بایستی ایده جدید و نویی را  خلق کنید، حال بعضی از دانشجوها از ابتکار زیادی برای خلق ایده برخوردار  نیستند و یا بیشتر از دانشجویان دیگر تقلید می کنند و همچنین دسته ای نیز  وجود دارند که دارای هوش و استعداد ذاتی هستند و می توانند راه جدیدی برای  ایده های خود ایجاد کنند و آن را به خوبی عملی سازند. در واقع دانشجویان در  زمینه علمی به جامعه کمک می کنند و کارآفرینان نیز با خلق ایده های نو به  توسعه اقتصادی کشور و همچنین اشتغال بیشتر کمک خواهند کرد. برهمین اساس می  توانیم کارآفرینان را به انواع مختلف تقسیم بندی کنیم.

6-1- کارآفرینان خلاق

کارآفرینان  خلاق آن دسته از افرادی هستند که بهترین و مناسب ترین ایده را در ذهن می  پرورانند که بعد از عملی شدن آن چرخه اقتصادی کشور بیشتر حرکت می کند و  پیشگام در زمینه کسب و کار می باشند. وجود این دسته از کارآفرینان در جامعه  به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی می کند.

6-2- کارآفرینان تقلیدی

در  واقع این دسته از کارآفرینان کسانی هستند که در مسیری که کارآفرینان باهوش  و خلاق ایجاد کرده اند حرکت می کنند و خود هیچ ایده جدید ندارند. معمولا  در کشورهای ضعیف که نسبت به کشورهای دیگر در بعضی از مسائل خیلی پایین تر  باشند، کارآفرینان تقلیدی بیشترین فعالیت را خواهند داشت.

6-3- کارآفرینان کم ریسک و محتاط

بعضی  دیگر از کارآفرینان هستند که برای اجرایی کردن ایده خود محتاط هستند و  بیشتر دنبال شرایطی مناسب هستند تا بتوانند آن را عملی کنند، و بیشتر احساس  می کنند که اگر این روش را پیش بگیرند به ضرر آنها خواهد بود.

7- انواع کارآفرینی

کارآفرینی نیز با توجه به نحوه کسب و کارهای مختلف فردی و اجتماعی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

7-1- کار آفرینی در فعالیت های کوچک

در  ایالات متحده آمریکا بالای 95 درصد از فعالیت های فعال مربوط به کسب و کار  کوچک می باشد، مثل انواع سوپرمارکتها، کارگاه های نجاری، آرایشگاه های  مردانه و زنانه، مشاوره تحصیلی، آژانس های مسافرتی، میوه فروشی و ... و در  بیشتر کشورهای دنیا نیز بیشتر کارآفرینان در این حوزه های کوچک فعالیت می  کنند. در این حوزه ها سود کلانی وجود ندارد و بیشتر افراد شاغل، خانواده ها  و افراد همان منطقه هستند. در واقع این کسب و کارهای کوچک به فکر رشد و  درآمد عالی نیستند و نظر هیچ یک از سرمایه داران را به خود جلب نخواهند  کرد.

7-2- کارآفرینی در استارتاپ های توسعه پذیر

فردی  که استارتاپ های توسعه پذیر را تاسیس می کند، از همان ابتدا هدف خود را  برای آینده متمرکز کرده است که بتواند با خلق ایده های جدید دنیا را تغییر  دهد. این گونه استارتاپ ها افرادی را به مجموعه خود راه می دهند که دارای  استعداد فوق العاده بالا باشند و مطمئنا سرمایه گذاران زیادی را نیز به سمت  خود جذب خواهند کرد. بیشتر این استارتاپ های توسعه پذیر در کشورهای توسعه  یافته آمریکا، چین و ... می باشد و درصد بسیار کمی نیز در این زمینه فعالیت  می کنند ولی به دلیل داشتن ایده های برتر و مقیاس پذیر سرمایه داران زیادی  با این گروه ها فعالیت می کنند.

7-3- کارآفرینی در سازمان های بزرگ

کارآفرینی  در شرکت ها و سازمان های بزرگ به مراتب سخت تر از دیگر شرکت ها می باشد.  نباید فکر کرد که چون شرکت بزرگ شده دیگر نیازی به ایده ندارد و می تواند  همیشه درآمد خوبی کسب کند. سلیقه های مشتریان روز به روز عوض می شود و رقیب  های سازمانی زیادی نیز به مرور زمان ظاهر می شوند که شرکت های بزرگ نیز  برای رقابت با آنها نیازمند خلق ایده های جدید و مناسب با سلیقه مشتریان می  باشند و باید به طور پیوسته نوآوری جدید در محصولات خود داشته باشند. برای  حل این مشکلات، سازمان های بزرگ به دنبال شرکت ها و سازمان های خلاق و  نوآور می گردند و تمام سهام آن را می خرند تا دوباره به چرخه سودآوری برسند  و یا خود شرکتهای بزرگ در درون سازمان خود کارآفرینان خلاقی را پرورش می  دهند.

7-4- کارآفرینی مبتنی بر اینترنت 

با  گسترش اینترنت و افزایش کسب و کارهای اینترنتی در دنیا، یکی از انواع  کارآفرینی به نام کارآفرینی اینترنتی نیز ایجاد شده است. در واقع تفاوت  اصلی کارآفرینی اینترنتی و بقیه انواع کارآفرینی، در کسب درآمد از طریق وب و  اینترنت می باشد. البته این بدان معنا نیست که باقی کسب و کارها برای فروش  محصولات خود ابدا از اینترنت استفاده نکنند ولی تمرکز اصلی کسب سرمایه در  این کارآفرینی، اینترنت است، یعنی شما می توانید بر اساس ابزارهای سئو و  گوگل آنالیتیکس تمامی فعالیت ها و کسب درآمد از طریق اینترنت را به خوبی  تجزیه و تحلیل کنید ولی در دیگر انواع کارآفرینی که تا حدودی از اینترنت  برای فروش محصولات خود استفاده می کنند چنین ابزاری را استفاده نمی کنید.  مثلا اگر شما فعالیتی در زمینه فروش خواروبار دارید می توانید محصولات خود  را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و ... تبلیغ کنید و  این کار به فروش بیشتر شما از طریق اینترنت کمک خواهد کرد ولی تجزیه و  تحلیل خاصی برای این کار وجود ندارد.

8-کارآفرینی در ایران

به  دلیل وجود افراد نخبه و با استعدادی که در سراسر ایران وجود دارد، در طی  چند سال اخیر کارآفرینی های زیادی در کشور عزیزمان در زمینه های مختلف  صنعتی، تجاری، تحصیلی و ... انجام شده است و نتیجه بسیار خوبی نیز کسب شده  است. به دلیل اینکه ایران دارای منابع طبیعی بسیار فراوان بوده و بستر  مناسبی را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بوجود آورده است و به همین منظور  افراد خلاق بسیار زیادی نیز کسب و کارهای مختلفی را بوجود آورده اند. 

برای  اینکه بتوانید کارآفرین موفقی شوید باید بتوانید مهارت های لازم را  بیاموزید و از فرصت هایی که پیش روی شما قرار دارد بهترین استفاده را  بکنید. به همین منظور ما مهارت های که شما برای انجام کارآفرینی نیاز دارید  را به شما آموزش می دهیم.

8-1- نیاز نداشتن به یک ایده بدون نقص

وقتی  که کسب و کارهای موفق را می بینید پیش خود فکر می کنید واقعا آن شرکت یا  سازمان چه ایده خوب و بدون نقصی را ایجاد کرده و همه شیفته آن شده اند، ولی  حقیقت چیز دیگری است، تمامی این شرکت های موفق ابتدا ایده های ناقصی داشته  اند ولی توانسته اند از فرصت هایی که این ایده برایشان در آینده می دهد  نهایت استفاده را ببرند و آن را به مرور زمان بهبود دهند. پس به دنبال ایده  های کامل و بی عیب و نقص نباشید بلکه به دنبال فرصت هایی باشد که از دل  ایده های ناقص بوجود می آید.

8-2- نیاز نداشتن به اختراعات جدید 

شاید  پیش خود فکر کنید که اگر اختراع جدیدی ایجاد کنید، کارآفرین بسیار موفقی  خواهید بود. اگر چه این جمله درست است ولی حتما نیازی نیست که سال ها ایده  هایی را برای خود پرورش دهید که شاید نتوانید آن را برآورده کنید. شما باید  سعی کنید با توجه به داشته هایی که در هر زمینه ای دارید آن را پرورش داده  و چیز جدیدتری تولید کنید. مثلا در ساخت گوشی همراه اختراعات جدیدی صورت  نگرفته بلکه گوشی موبایل همانی است که با آن تماس گرفته می شود ولی شرکت ها  توانسته اند با توجه به دانشی که دارند آپشن های مختلف و متنوعی را به آن  اضافه کنند و در این زمینه کسب درآمد خوبی داشته باشند.

8-3- ایده، مناسب با زمان

سعی کنید در زمان مناسب ایده های مناسب بدهید. ایده های موفق زیادی وجود دارند که همواره به یک فرصت کارآفرینانه مبدل نمی شوند.

8-4- شکست نشانه پیروزی

زمانی  که ایده شما با شکست مواجه شد به هیچ وجه از آن دست نکشید. در واقع شکست  نشانه پیروزی شما در خلق آن ایده است و مطمئنا با کمی فعالیت بیشتر قابلیت  اجرا خواهد داشت.

9- سخن آخر

برای  رسیدن به یک کارآفرین موفق و رسیدن به درآمد میلیاردی، فقط بدست آوردن یک  میلیارد اول کار سخت و دشواری است و اگر بتوانید به خوبی مهارت های لازم را  از یک کسب و کار کوچک فرا گرفته و آن را توسعه دهید می توانید میلیاردها  تومان پول بدست آورید. این جمله در بین تمامی ثروتمندان دنیا معروف شده است  که فقط بدست آورد یک میلیارد اول مشکل است و بعد از آن مانند خوردن یک  لیوان آب خنک، میلیاردها تومان به حساب شما واریز خواهد شد. جمله قبلی  کاملا منطقی و درست است زیرا ذهن انسان در ثبت موفقیت ها قوی تر از شکست  های گذشته می باشد. بر فرض مثال اگر شما بازیکن نوک حمله فوتبال باشید شاید  ده ها توپ به سمت دروازه شوت کنید و هیچکدام جز یکی گل نشود و مطمئنا ذهن  شما کدام را ثبت می کند، تک گلی که زدید یا گل هایی که نزدید؟ قطعا تک گلی  که به ثمر رساندید. ذهن تمام انسان ها موفقیت را ثبت می کند. در شکست های  فراوان، ذهن انسان کنکاش کرده و الگو موفقیت را پیدا می کند. حال می توان  به این نتیجه مهم رسید که برای رسیدن به یک کارآفرین موفق و راه اندازی کسب  و کار میلیاردی چه الگوهایی پیش رو خواهیم داشت؟ 

  • الگو آزمون و خطا: به  وسیله آزمون و خطا می توانید یک کارآفرین موفق شوید و بعد از مدت زمان  خیلی طولانی آن را بدست آورده و کسب و کار میلیاردی خود را ایجاد کنید.
  • کسب دانش: با  افزایش دانش و آگاهی نیز می توانید به کسب و کار میلیاردی دست پیدا کنید،  این روش از روش آزمون و خطا زمان دستیابی کمتری دارد ولی بیشتر در حد تئوری  قابلیت انجام دارد.
  • تجربیات دیگران: شاید  مناسب ترین الگو برای بدست آوردن کسب و کار میلیاردی و یک کارآفرین موفق،  استفاده از تجربیات دیگران باشد که کوتاه ترین مسیر را با زمان خیلی کم  برای ما ایجاد خواهد کرد.

تجربه  بالاترین الگو در کارآفرینی می باشد، برای اینکه مطمئن شوید آتش داغ است  کافی است از تجربیات دیگران استفاده کنید و نیازی نیست برای تست آن زمان  گذاشته و به خود صدمه بزنید. تجربه تلفیقی از آزمون، خطا،دانش و آگاهی می  باشد.

نتیجه گیری

در  این مقاله سعی شده است تمامی نکات لازم در مورد کارآفرینی و نقشه راه از  یک کسب و کار کوچک تا رسیدن به موفقیت میلیاردی را در 9 بخش توضیح دهیم.  بخش اول و دوم در مورد معرفی پدر کارآفرینی جهان به نام جوزف شومپیتر و  تعاریفی از کارآفرین و کارآفرینی می باشد. بخش سوم در مورد ویژگی های  کارآفرینی می باشد که عبارتند از: پویا و زنده بودن کار، نوآور بودن، داشتن  سود و ریسک پذیر بودن می باشد. بخش چهارم نیز برای کسانی می باشد که قصد  دارند کارآفرینی را آغاز کنند که باید به ترتیب، مراحل ایجاد آن را انجام  دهند که عبارتند از:

  • شناخت فرصت جدید، برآورد ایده ها
  • متقاعد کردن دیگر  افراد گروه
  • تامین منابع مورد نیاز
  • مرحله اجرایی ایده
  • تغییر پذیری برنامه و تطبیق شدن با بازار

بخش پنج مزیت هایی می باشد که  کارآفرینی به فرد کارآفرین و کشور منتقل می کند که باعث افزایش توان  مدیریتی فرد، تشکیل شرکت های موفق تر و کارآمدتر در سطح کشور، بهبود وضع  زندگی مردم و افزایش توسعه اقتصادی می باشد. بخش ششم انواع کارآفرینان را  معرفی کردیم که عبارتند از کارآفرینان خلاق، تقلیدی و محتاط. بخش هفتم نیز  انواع کارآفرینی ها در فعالیت های کوچک نظیر فروشگاه ها، لوازم الکتریکی و  ...، استارتاپ های توسعه پذیر، سازمان های بزرگ و کارآفرینی مبتنی بر  اینترنت را به طور مفصل توضیح دادیم.

در بخش آخر هم در مورد الگوهای مناسب  برای رسیدن به موفقیت و کسب و کار میلیاردی را توضیح دادیم که عبارت بودند  از آزمون و خطا، دانش و تجربه، که فهمیدیم تجربه بالاترین الگو بوده و در  واقع تلفیقی از آزمون و خطا و دانش می باشد و اگر می خواهید یک کارآفرین  موفق شوید بایستی از تجربه دیگران برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید.

در  پایان نیز از تمامی مخاطبانی که مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در  صورتی که سوال، نقد و نظری دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند و  همکاران ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2