20% تخفیف بهاری برای شروع راه اندازی کسب و کار اینترنتی (مدت محدود)

نحوه انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

داشتن یک نام تجاری قوی، یک نقطه قوت فوری برای شروع کسب و کار شماست. نام مناسب، با ارزش‌ترین دارایی یک برند است که موجب تفاوت‌ها شده و پذیرش آن را شتاب می دهد. یک نام اشتباه می تواند میلیونها واحد پولی هزینه ایجاد کند؛ چه در کار روزانه و چه در کاهش درآمد طی دوران کاری.

نحوه انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

انتخاب نام مناسب در هنگام راه اندازی کسب و کار، برای متمایز کزدن شما از سایرین مهم است. در ادامه به چند نکته مهم در انتخاب این نام خواهیم پرداخت.

کوتاه و ساده باشد

داشتن یک نام کوتاه و سرزنده به دلایل متعددی توصیه می شود: در حافظه می ماند، آسان تلفظ می شود، و نیاز به تلاش اضافی برای نصب در سردر فروشگاه یا صفحه اول سایت ندارد.

اما انتخاب چنین نامی می تواند چالش برانگیز باشد. هر روز برندهای جدیدی متولد می شوند و نامهایی نظر شما جذب می کنند، حتما برای عده دیگری نیز جذاب هستند. خوشبختانه این دنیا به اندازه کافی بزرگ هست و فضای زیادی برای نامهای تجاری خلاقانه و متقاعدکننده وجود دارد.

چند استراتژی برای شروع تفکر شما به قرار زیر است:

ترکیبات متفاوتی از کلمات کوتاه را امتحان کنید. دو کلمه کوتاه که هم وزن و مشابه هستند، بهتر به خاطر سپرده می شوند.

یک کلمه جدید بسازید و یا یک نام موجود را پیچ و تاب دهید.

از کلمه ای با معنی شخصی استفاده کنید. این کلمه می تواند نام مستعار شما، نام حیوان خانگی تان، و یا حتی نام واقعی خودتان باشد. استفاده از یک نام شخصی می تواند به شاخص شدن آن بعنوان سطحی شخصی از کسب و کار کمک کند، اما فروش و واگذاری این نوع کسب و کارها در آینده بسیار مشکل خواهد بود.

متفاوت باشید

یک تحقیق بازار انجام دهید و ببینید رقبای مستقیم شما از چه نامهایی استفاده می کنند و شما نامی کاملا متفاوت با آنها انتخاب کنید. چالش این قسمت، انتخاب نامی متناسب با بازار شما و نوع محصولی است که میخواهید بفروشید؛ بدون اینکه نام تجاری شما، انعکاسی از نام رقبایتان باشد. نقل قولی وجود دارد که اگر میخواهید متفاوت باشید، باید وقتی دیگران می گویند "های"، شما بگویید "هوی"!

به عنوان مثال، اگر شما فروشنده محصولات تکنولوژیک و الکترونیک هستید، ممکن است رقبایی داشته باشید که در نام خود از کلمات الکترونیک، فناوری و آینده استفاده می کنند. از این نامها پرهیز کنید و به دنبال نامی کاملا متفاوت از آنها باشید.

حضور خود در فضای مجازی را مدنظر داشته باشید

وقتی گزینه های انتخاب نام برای فروشگاه خود را تهیه کردید، ابتدا ببینید آیا دامنه های اینترنتی (در ایران عموما با پسوند .com و .ir) برای آنها آزاد است یا قبلا اشغال شده است. این کار ممکن است قدری مشکل باشد، چون دامنه .com بعنوان قدیمی ترین دامنه اینترنتی برای مدتها در مرکز توجه عموم بوده است.

انتخاب یک نشانی اینترنتی برای فروشگاه، عملیاتی حیاتی است که در عین حال، نباید اجازه دهید انتظار برای یافتن این نام افسانه ای و ایده آل، بقیه کارهایتان را به تعویق بیندازد. هرچیزی –از جمله دامنه اینترنتی شما- قابل تغییر است. اما تصمیم برای داشتن یک نام واحد و ثابت برای وب سایت، ارزشی دارد که می تواند علاوه بر معرفی درست کسب و کار شما از ابتدا، برخی از ذهنیات مشتریانتان را نیز تضمین می کند.

ممکن است مایل باشید علاوه بر فروش در فروشگاه فیزیکی یا اینترنتی خود، در سایتهایی که امکان فروش آنلاین را برای شما فراهم می کنند (مثل دیجی کالا، آمازون، ...) نیز فروش خود را داشته باشید. در این صورت توصیه می شود وجود نامهای تجاری مشابه خود را در این سایتها بررسی کنید تا در آینده موجب سردرگمی مشتریان در هنگام خرید و جستجو نشود.

در انتخاب نام دامنه، خلاق باشید

اگر دامنه .com برای نام انتخابی شما موجود نبود،  ناامید نشوید: شما هنوز امکان انتخاب دامنه های دیگری را نیز دارید. دلیل اینکه .com استاندارد طلایی است، این است که همه آن را می شناسند. اما این امر، سایر دامنه های اینترنتی را از چرخه انتخاب بیرون نمی کند. همانطور که .com روزبه روز با محدودیت بیشتری روبرو می شود، سایر دامنه های اینترنتی، متداول تر می شوند. شما می توانید پس از اینکه کسب و کار شما به اندازه کافی رشد کرد و جا افتاد، دامنه .com منطبق با نام خود را نیز درخواست کنید.

فروشگاهی اینترنتی با نام تجاری Tattly، هنگامی که ایجاد شد، نام دامنه tatt.ly را برای خود انتخاب کرد و پس از مدتی که با استقبال بازار روبرو شد، توانست tattly.com را نیز تصاحب کند و در حال حاضر فروشگاه آنلاین ایشان در این نشانی فعال است.

در عین اینکه برخی از خبرگان موتورهای جستجو عقیده دارند گوگل به اندازه کافی با برندهای کمتر شناخته شده، مهربان نیست، اما کماکان می توانید رتبه وب سایت خود را به مدد طراحی حرفه ای سایت و فراهم کردن تجربه مطلبو برای مشتریان، به اندازه دامنه .com بالا ببرید. علاوه بر این، کارکردن با یک دامنه اینترنتی نامتعارف، می تواند جذاب و منحصربفرد باشد.

می توانید برخی از ایده های مقبول برای انتخاب نام دامنه را به شرح زیر مورد توجه داشته باشید:

  • نام محصول به همراه نام تجاری (مثل HelmBoots.com)
  • کلمه Shop در کنار نام تجاری (مثل SandyToesShop.com)
  • کلمه Get با نام محصول (مثل GetFlow.com)
  • نام تجاری با پسوند Co (مثل ShopmeekCo.com)
  • نام تجاری همراه با نام صنعت مرتبط (مثل LifeInspiritHome.com)
  • یک فعل به همراه نام تجاری (مثل WearPepper.com)
  • پیشوند My یا Your به همراه نام تجاری (مثل MyBillie.com)

دامنه های زیر باید مورد توجه شما در انتخاب آدرس اینترنتی باشند:

  • .store
  • .shop
  • متناسب با محصولی که می فروشید(.shoes, .art, …)

امتداد دادن نام تجاری (مثل muvo.health برای Muvo Health Supplements و یا feugo.clothes برای Feugo Clothing Co.)

اصالت داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که از نظر حقوقی و قانونی، مجاز به استفاده از نام تجاری مورد نظر هستید. برای فعالیت در داخل کشور، بهتر است سری به سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی iripo.ssaa.ir بزنید و نامهای تجاری ثبت شده را بررسی کنید. برای فعالیت در خارج از کشور، از آنجایی که بیشتر برندهای بین المللی در ایالات متحده امریکا نیز فعالیت دارند، جستجو در پایگاه داده اداره نشانهای تجاری امریکا به آدرس uspto.org را فراموش نکنید.

توجه داشته باشید که امریکا سیستم متمرکزی برای ثبت نشانهای تجاری ندارد و یک نام تجاری می تواند در خارج از کشور و یا حتی یک ایالت دیگر، محددا ثبت شود. در کانادا، می توانید از پایگاه داده اداره مالکیت معنوی کانادا استفاده کنید که تا حدودی گیج کننده هم هست. تنها راه صددرصد مطمئن، مشورت با یک وکیل صلاحیتدار است.
همگامی که نامی را انتخاب کردید، آن را در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، جستجو کنید. آیا قابلیت آوردن آن به صدر نتایج جستجو را در خود می بینید؟ اگر یک نام عمومی را انتخاب کنید، کار بسیار سختی برای بودن در صدر رتبه بندی موتورهای جستجو در پیش خواهید داشت.

کنترل نام انتخابی در شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، توییتر، تلگرام، و موارد مشابه نیز توصیه می شود.

الهامات جدیدی را پیدا کنید

اگر وقت و حوصله زیادی برای انتخاب نام تجاری ندارید، بهتر است لیستی از زمینه های مناسب را تهیه و در آن چهارچوب تفکر کنید. ممکن است به دنبال نام تجاری باشید که یادآور یک نوستالژی و یا روند اجتماعی باشد. زبانهای غیرمادری شما نیز می توانند منبع بسیاری ایده های جالب باشند.

شما از هرچیز و هرجایی می توانید الهام بگیرید. به مکالمات اطراف خود گوش دهید، محیط خود را بررسی کنید و حتی به توصیفات و رفتارهای مختلف توجه کنید.
مثالهایی از نامهای تجاری برجسته

  • Death Wish Coffee

این نام تداعی کننده این است که یکی از قوی ترین قهوه هایی که می توانید تهیه کنید، طرف هستید. احساس مشتری از مصرف کالا در نام تجاری نیز نهاده شده است. با ادعای این که یکی از قوی ترین محصولات در بازار است، مشتریان را تحریک می کند تا با یک بار خرید محصول، صحت ادعای مذکور را بررسی کنند.

  • Super Ink Clothing

این برند، فروشنده لباس و اکسسوری چاپی است. برای خلق این نام ترکیبی، آنها کلمه سوپر با بار معنایی مثبت بودن و کیفیت، را با کلمه جوهر بعنوان نماینده ایده روش چاپ روی لباسها را با هم تلفیق کردند. اگر بین دو کلمه یا ایده برای نامگذاری فروشگاهتان مردد شدید، شاید لازم نباشد که یکی را بر دیگری ارجحیت بدهید.

  • The Sock Market

این برند، رویکرد سرراستی را برای انتخاب نام خود در پیش گرفته است. این فروشگاه آنلاین، فروشنده جوراب برای هر سن و جنسیتی از نوزاد تا بزرگسال است. با تکیه بر فلسفه وجودی آوردن مد به صنعت جوراب، نام فروشگاه این امر را تداعی می کند که اینجا بهترین مکان برای برآورده کردن نیاز شما به انواع جوراب است.


  • Cotopaxi

دو معنی برای این کلمه وجود دارد. یکی از آنها، نامی مقدس بر روی یکی از آتشفشانهای فعال رشته کوه آند در کشور اکوادور است. معنی دیگر، نام فروشگاهی آنلاین برای فروش محصولات مرتبط با فعالیتهای فضای آزاد است. این برند بجای خلق یک نام جدید، نام خود را از مکانی معروف که برای مشتریانشان نیز جذاب است، قرض گرفته اند. آنها حتی داستان این نام را در وب سایت خود نیز منتشر کرده اند.

  • Coffee Joulies

این محصول، دانه های مصنوعی قهوه هستند که وقتی داخل فنجان قهوه قرار بگیرند، آن را به دمای مناسب می رسانند. پس کلمه Joulies از کجا آمده است؟ این کلمه، تغییر یافته نام واحد اندازه گیری انرژی در سیستم SI به نام ژول (Joul) است. آنها کلمه ای از مفهومی علمی که در محصول آنها وجود دارد را اندکی پیچ و تاب داده و آن را شخصی و قابل به یاد سپاری برای مشتریان کرده اند.

  • Fuego Box

Fuego معادل اسپانیایی کلمه آتش است، که کاملا برازنده فروشگاهی آنلاین برای فروش جعبه های آبونمان سس های تند است. جعبه های آبونمان، صنعتی با رشد تصاعدی است. فروش تجارت الکترونیک آبونمان، از سال 2011 تا 2016 معادل 4461% رشد کرده است. بسیاری از برندهای پرطرفدار دراین صنعت، کلمه box را در نام خود دارند؛ مانند BarBox، Birch Box، و NatureBox. این نام از آشنا بودن کلمه box در ترکیب با زبانی بیگانه –برای خلق جذابیت برای محصول- استفاده کرده است.

  • Conquest Maps

این برند، فروشنده نقشه های زیبا و منحصر بفرد برای افراد علاقمند به مسافرت است. با حفظ کلمه نقشه در نام برند، کلمه ای دیگر با معنای فتح، برای توصیف هویت برند و سفری که محصولات این برند، تسهیل کننده آن است، اضافه شده است.

  • Star Cadet

یک سری از رسانه ها، خرده فروشیها و مشاغل تجاری الکترونیکی، با سابقه ای از سال 2010 منتهی به این برند شده اند. داستان این برند بسیار طولانی و پرماجرا و مملو از افت و خیزهای فراوان در طول زمان است. این برند قبلا با نام Olan Rogers Supply نامیده می شد که از نام موسس خود گرفته شده بود  و تغییر نام به این نام جدید، با نگاهی به برنامه های آینده این برند بوده است. موسس برند، آقای اولاف راجرز در مورد این نام در سایت فروشگاه گفته است که دلایل انتخاب این نام، تلفیقی از سابقه کاری پدربزرگ وی در ناسا، علاقه شخصی به ستارگان و مباحث علمی-تخیلی و در نهایت خوش آوا بودن آن بوده است که به نوعی معرف برنامه های جاه طلبانه آینده نیز هست.

  • Storq

فروش محصولات برای بانوان باردار و تازه مادران، تخصص این برند است. تلفظ آن، مشابه با کلمه Stork به معنای لک لک است که در داستانهای کودکانه، مرتبط با تولد نوزادان است. چنین تناسبی، به خاطر سپردن نام آن را برای مشتریان ساده تر کرده و نوعی حس خوشایند مرتبط بودن با کودکان را نیز القا می کند.

  • United By Blue

این نام، چیزی فراتر از یک برند است؛ آنها جنبشی برای پایداری منابع و حفاظت از اقیانوسها و رودخانه ها پایه گذاری کرده اند. محصولاتشان برای لذت بردن از فضای خارج از خانه طراحی شده است. مشتریان  این برند، به معنای واقعی کلمه با خودشان و این برند متحد هستند و نقطه اشتراک آنها، علاقه شان به اقیانوسها و مسیرهای آبی در سطح کره زمین است.

چه چیزی در یک نام هست؟

انتخاب نامی مناسب برای یک برند، وظیفه ای دلهره آور است. اما صرف وقت و انرژی ذهنی برای نامگذاری فروشگاه، یک کار حیاتی است. مشتریان با این نام شما را می شناسند و در مورد شما صحبت می کنند، و اگر این نام بیش از حد برای به خاطر سپردن مشکل باشد، تبلیغات گفتاری را از دست می دهید که یکی از بهترین انواع تبلیغات و کاملا رایگان است.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، قطعا آشنایی کافی با زبان و تسلط بر مفاهیم مستتر در کلمات نیز، کمک شایان توجهی در انتخاب نام مناسب برای برند و فروشگاه خواهد کرد. چنانچه دامنه جغرافیایی فعالیت برند شما گسترده تر از یک منطقه محدود جغرافیایی است، لازم است که در این زمینه با احتیاط و تامل بیشتری عمل کرده و از نظرات مشاوران مورد اعتماد و دارای صلاحیت، استفاده کنید.

در صورتی که در رابطه با انتخاب نام مناسب برای کسب و کار خود سوالی دارید یا اینکه تجربه‌ای در انتخاب نام مناسب دارید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2