این ادغام به شما اجازه میدهد تا تمام آمارهای مربوط به کانورژنها در هر دو ابزار را با یکدیگر مقایسه کنید و مغایرتهای مربوط به دادههای مختلف را پیدا کنید. یکی دیگر از مهمترین موارد این است که در صورت ادغام، آنالیتیکس به شما اجازه میدهد تا Audiences یا مخاطبان تعریف شده در آن را به گوگل ادز ببرید و از آنها در ساخت کمپینهای جدید استفاده کنید. به طور کلی مزایای زیادی در اتصال بین آنالیتیکس و ادز نهفته است، اما قبل از هرچیز، باید نحوه اتصال آنها به هم را یاد بگیرید.
ما در این مقاله ابتدا به شما به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش میدهیم که چگونه از پنل آنالیتیکس، حساب کاربری گوگل ادز خود را متصل کنید. سپس به شما میگوییم که چطور از پنل گوگل ادز این اتصال را برقرار کنید. در نهایت هم ۹ دلیل بسیار مهم برای برقراری این ارتباط را نوشتهایم که با خواندن آنها دید روشنتری نسبت به این اتصال پیدا میکنید. در ادامه با ما همراه باشید.
آموزش اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس
در ابتدا باید وارد اکانت گوگل آنالیتیکسی شوید که آن را به سایت خود متصل کردهاید. اگر هنوز این کار را انجام ندادهاید و نمیدانید چگونه باید آن را انجام دهید، مقاله «آموزش نصب آنالیتیکس روی سایت» را مطالعه کنید.
مرحله اول: انتخاب گزینه اتصال ادز به آنالیتیکس
بعد از ورود به حساب کاربری خود در آنالیتیکس، طبق تصویر زیر از نوار سمت چپ صفحه وارد بخش ادمین شوید.
اگر برای سایت خود property نساختهاید، باید یک پراپرتی بسازید. سپس در بخش «Property Links»، روی «Product Links» کلیک کنید تا گزینههای آن را ببینید. سپس برای اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس، باید روی گزینه «Google Ads Links» کلیک کنید. همانطور که در تصویر زیر پیداست، این گزینه را از وسط صفحه و در بخش Product Links نیز میتوانید پیدا و روی آن کلیک کنید.
مرحله دوم: انتخاب اکانت ادز مورد نظر و اعمال تنظیمات روی آن
بعد از انجام مراحل قبلی، بخش جدیدی برای شما باز میشود که در آن میتوانید اکانتهای گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس خود را به آنها متصل کنید. شما با اتصال این دو محصول به یکدیگر، میتوانید اطلاعات بین آنها را منتقل کنید و دید بهتری نسبت به اتفاقات سایت خود داشته باشید. توجه داشته باشید برای این کار اکانتی که در هر دو سرویس ساختهاید را روی یک دامنه مشخص ثبت کرده باشید. اکنون طبق تصویر زیر باید روی گزینه «Choose Google AdSense Publishers» کلیک کنید.
سپس طبق تصویر زیر صفحهای برای شما باز میشود که در آن تمام اکانتهای گوگل ادزی که روی سایت خود درست کردهاید را نمایش میدهد. توجه داشته باشید اگر اکانت گوگل ادزی را روی سایت خود درست نکرده باشید، نمیتوانید این مراحل را ادامه دهید. اکانتی که میخواهید انتخاب کنید را تیک بزنید و گزینه «Confirm» را انتخاب کنید.
اکانتی که برای اتصال انتخاب کردید، طبق تصویر زیر به شما نمایش داده میشود. اگر میخواهید اکانت متصل را تغییر دهید، میتوانید از گزینه قلم در کنار اکانت انتخابی استفاده کنید و انتخاب خود را تغییر دهید. اما اگر همین حساب کاربری درست است، روی گزینه «Next» کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
در مرحله بعد وارد بخش پیکربندی یا «Configure Settings» میشوید. این مرحله از سه بخش اصلی تشکیل میشود:
تبلیغات شخصیسازی شده (Enable Personalized Advertisements)
این بخش مربوط به پارامترها و ایونتهایی میشود که در حسابهای گوگل ادز قرار دارند. اگر تیک این بخش را بزنید، همه این اطلاعات به حساب گوگل آنالیتیکس شما لینک میشوند. هر زمان که خواستید میتوانید این اتصال را قطع کنید.
برچسب گذاری خودکار (Auto-tagging)
بخش برچسبگذاری خودکار به آنالیتیکس اجازه میدهد تا دادههای موجود را به صورت خودکار با کلیکهای کاربران همسو کند تا گزارشهای دقیقتری را به مدیریت سایت ارائه دهد. همه ویژگیهای گزارشدهی گوگل ادز یا واحدهای تبلیغاتی اضافه شده تنها در صورتی در حساب آنالیتیکس در دسترس خواهند بود که برچسب گذاری خودکار فعال باشد.
دسترسی گوگل ادز به آنالیتیکس (Allow access to Analytics features from within Google Ads)
این ویژگی برخلاف ویژگیهای بالا، اجازه دسترسی ادمین گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس را میدهد. یعنی با استفاده از ابزار ادز میتوانید موارد مختلف آنالیتیکس را در حساب کاربری ادز خود مدیریت کنید. اگر اکانت گوگل ادز شما تحت مدیریت فرد دیگری است و نمیخواهید به آمار آنالیتیکس دسترسی داشته باشد، میتوانید تیک این گزینه را بردارید.
اگر مدیریت تمام بخشهای این ابزارها در اختیار خودتان است، به شما پیشنهاد میکنیم که تمام ویژگیهای نام برده شده در بالا را فعال کنید.
در نهایت روی گزینه «next» کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.
مرحله سوم: بازنگری اطلاعات و ایجاد اتصال
بعد از این که در مرحله قبل گزینه «next» را که انتخاب کردید، وارد مرحله بازنگری یا Review میشوید. در این مرحله طبق تصویر زیر میتوانید تمام اطلاعات مربوط را دوباره ببینید و اگر همه چیز درست بود، روی گزینه «Submit» کلیک کنید.
همانطور که در تصویر پایین میبینید، اکانت گوگل آنالیتیکس شما به گوگل ادز متصل شده است و طبق گفته خود گوگل، اطلاعات تا ۲۴ ساعت آینده جا به جا میشوند.
در این بخش به شما توضیح دادیم که چگونه در آنالیتیکس، اکانت گوگل ادز خود را اضافه کنید. شما این اتصال را میتوانید به صورت برعکس و از ادز به آنالیتیکس نیز انجام دهید. در بخش بعدی راه دوم این برقراری اتصال را به شما توضیح دادهایم.
آموزش اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز
فرقی نمیکند که اتصال بین این دو ابزار را از چه مسیری انجام میدهید، با این حال برعکس راه قبلی، شما میتوانید وارد اکانت گوگل ادز خود شوید و اکانت آنالیتیکس را به آن وصل کنید.
برای این کار ابتدا وارد اکانت گوگل ادز خود شوید و یک کمپین را بسازید. اگر با ایمیل مربوط به اکانت ادز خود از قبل یک پراپرتی گوگل آنالیتیکس نیز ساخته باشید، میتوانید طبق تصویر زیر آن را به ادز وصل کنید. برای این کار کافی است که روی گزینه «Link» رو به روی گوگل آنالیتیکس کلیک کنید.
سپس وارد صفحه جدیدی میشوید که در آن میتوانید اطلاعات انتقالی از آنالیتیکس به ادز را کنترل کنید. اگر میخواهید تمام اطلاعات مربوط به گوگل آنالیتیکس را در کمپین گوگل ادز خود مشاهده کنید، هر دو مورد را طبق تصویر زیر «on» کنید و روی گزینه «Link» کلیک کنید.
به همین سادگی میتوانید این اتصال را بین گوگل ادز و آنالیتیکس برقرار کنید. البته توجه داشته باشید که اگر اتصال را از این مسیر برقرار کنید، دیتای کمتری بین دو ابزار جا به جا میشود، پس ترجیحا بهتر است که این اتصال را از داخل همان گوگل آنالیتیکس انجام دهید.
اگر سایت خود را با پرتال ساخته باشید، میتوانید به راحتی اکانت گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس را به سایت خود متصل کنید و تمام این مراحل را در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام دهید!
۹ دلیل مهم برای اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس
اما چرا باید این اتصال را بین گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس برقرار کنیم؟ در این بخش ۹ دلیل اصلی برای برقراری این اتصال را به شما توضیح دادهایم.
۱- دید وسیعتر
با استفاده از کمپینهای گوگل ادز، شما میتوانید ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید، اما اگر نتوانید این حجم ورودی را تحلیل کنید، نمیتوانید دید درستی از آن داشته باشید. برقراری این اتصال به شما کمک میکند تا دید وسیعتری از این ارتباط را پیدا کنید.
اتصال ادز به آنالیتیکس به شما اجازه میدهد تا نتیجهها را اندازه گیری کنید و آن را نسبت به مبلغی که در ادز خرج کردهاید، مقایسه کنید. در واقع با این اتصال میتوانید دید بهتری نسبت به کلمات کلیدی، رفتار کاربر و تاثیر تبلیغات داشته باشید؛ این دید وسیعتر در نهایت به درک بهتر نیاز کاربران کمک میکند.
۲- دسترسی ساده به گزارشها و متغیرهای مربوط به مشارکت (Engagement)
متغیرها و متریکهای زیادی در گوگل آنالیتیکس وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید میزان مشارکت کاربران را بسنجید. از جمله مهمترین این اطلاعات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ضریب بازگشت (Bounce Rate)
- میانگین بازدید صفحات (Average Page Views)
- میانگین زمان بودن کاربر در سایت (Average Time On Site)
زمانی که شما به آنالیتیکس متصل میشوید، میتوانید از طریق گوگل ادز به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا ورود کاربران به سایت خود را با دقت بالاتری رصد کنید.
این مسئله به شما کمک میکند تا دیتاهای مربوط به اهداف (Goals) خود در گوگل آنالیتیکس را به گوگل ادز بیاورید تا دید کاملتری از فرایند ورود کاربران به سایت خود داشته باشید.
۳- وجود بستر یکپارچه برای تجزیه و تحلیل عملکرد
زمانی که دو ابزار را به یکدیگر متصل میکنید، میتوانید تحلیل بهتری از عملکرد کلی سایت و فرایندهای مربوط به آن داشته باشید. در واقع زمانی که بستر یکپارچه برای تحلیل عملکرد فراهم میکنید، دیگر نیازی نیست تا بین دو ابزار جا به جا شوید. در واقع وجود بستر یکپارچه در نهایت به ادمین سایت کمک میکند تا همه موارد را با دید بازتر و در یک ابزار واحد بررسی کند. از جمله بخشهایی که به این مورد مربوط میشوند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- هزینههای کمپینهای گوگل ادز، کلمات کلیدی و…
- تعداد کلیکهایی روی هر تبلیغ یا کلمه کلیدی گرفتهاید.
- عملکرد هر کلمه کلیدی
۴- بهبود گزارشهای گوگل ادز
گوگل ادز اطلاعات کاملی را درباره رفتار کاربر به شما نمایش نمیدهد. اگر بخواهید تحلیل کاملی از رفتار کاربر بعد از ورود به سایت خود داشته باشید، مثلا بفهمید که چرا یک کاربر بعد از ورود به سایت صفحات دیگر را نمیگردد و Bounce Rate بالایی دارید، میتوانید از آمارهای گوگل آنالیتیکس در گوگل ادز استفاده کنید.
در این حالت شما میتوانید مستقیما ترافیکهای ورودی سایت خود را با یکدیگر مقایسه کنید و دلایل ضعف یا قوت هر صفحه را بیابید.
۵- بهبود نمایش تصویری دادههای کلیدی
نمایش تصویری اطلاعات و دادهها محبوبیت زیادی نزد کاربران پیدا کردهاند. این نمودارهای تصویری به افراد کمک میکنند تا دادههای زیادی را در یک نگاه تماشا کنند و آنها را با یکدیگر مقایسه کنند. یکی از مهمترین مزایای اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس، داشتن دسترسی به نمودارهای تصویری مانند نمودارهای درختی (Tree Maps) و سانکی (Sankey) است. این موضوع به بازاریابهای دیجیتال اجازه میدهد تا موارد به روز و ترند (Trend) مربوط به هر کلمه کلیدی و رفتار کاربران را به سادگی بین دیتاهای پیچیده موجود پیدا کنند.
۶- تشخیص راحتتر کانورژنها (دادههای تبدیل)
زمانی که در گوگل ادز دادههای مختلفی از جنس کانورژن (Conversion) یا تبدیل میبینید، ممکن است این دادهها برای شما کمی گیج کننده باشند. زمانی که اکانت ادز را به آنالیتیکس خود وصل میکنید، راحتتر میتوانید این دادهها را بیابید؛ چرا که ادز به شما گزارش تحویل میدهد و آنالیتیکس به شما اجازه میدهد تا دادههای مختلف را بتوانید بر اساس کمپین، هدف یا کلمه کلیدی فیلتر کنید.
۷- تشخیص نقشه راه مشتری
همانطور که در مورد قبل به آن اشاره کردیم، شما با استفاده از این ابزارها میتوانید کانورژنهای مختلف را به راحتی از یکدیگر تفکیک کنید. اما این پایان راه نیست؛ بلکه میتوانید با داشتن تحلیل عمیقتر روی آمار، دادههای ارزشمند برای بهینهسازی عملکرد صفحات را شناسایی کنید. این نوع تحلیل میتواند شاخص ROI یا نرخ بازگشت سرمایه را برای شما به حداکثر برساند.
در واقع گوگل آنالیتیکس بینش ارزشمندی را درباره نقشه راه مشتری، با تمرکز روی لحظات کلیدی به شما ارائه میدهد که با استفاده از آن میتوانید عملکرد کمپینهای ادز خود را تا حد قابل توجهی بهینه کنید.
۸- مورد هدف قرار دادن کاربران علاقهمند
احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که به سایتی میروید و تبلیغ سایتی را میبینید که در چند روز گذشته از آن بازدید کردهاید. به این نوع تبلیغ ریتارگتینگ گفته میشود. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از اطلاعات موجود در گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس برای پیدا کردن مخاطبان این نوع تبلیغ استفاده میکنند. پس استفاده و اتصال این دو ابزار به یکدیگر میتواند به بازاریابی ریتارگتینگ شما نیز کمک زیادی کند.
۹- اتصال راحت به ابزارها و پلتفرمهای دیگر
گوگل آنالیتیکس رابط کاربری سادهای دارد و استفاده از آن روی موبایل و دسکتاپ راحت است. همچنین این ابزار با سایر ابزارهای گوگل مانند موارد زیر ادغام میشود:
- گوگل ادز
- گوگل سرچ کنسول
- MCF) Multi Channel Funnels)
با رشد و پیشرفت روزافزون دیجیتال مارکتینگ، احتمالا گوگل ابزارهای بیشتری را نیز برای ادغام با گوگل آنالیتیکس روانه بازار کند.
کلام آخر
اکنون که درباره اهمیت و چگونگی اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس خواندیم، شما میتوانید بین این دو ابزار مهم و کاربردی اتصال برقرار کنید، مخصوصا اگر گوگل ادز را به عنوان یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی خود انتخاب کردهاید. همچنین متوجه شدیم که با اتصال این دو ابزار به یکدیگر، اطلاعات و دادههای مهمی بین این دو منتقل میشود و میتواند دست شما را در تحلیل هر یک از این ابزارها بازتر کند. برقراری این اتصال در نهایت باعث میشود تا مدیریت سایت، دیگر نیازی به جا به جایی بین ابزارهای مختلف نداشته باشد و بتواند به سادگی از تمام اطلاعات در یک پلتفرم مشخص استفاده کند.
اگر شما نیز تجربهای از کار با این ابزارها یا اتصال بین آنها دارید یا سوالی درباره این ادغام بین دو ابزار دارید، حتما با ما در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی درباره ساخت سایت فروشگاهی با کمترین هزینه و بهترین امکانات را دارید، میتوانید با کارشناسان ما در پشتیبانی پرتال به شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.
سوالات متداول
آیا میتوانم گوگل آنالیتیکس را به گوگل ادز متصل کنم؟
بله. شما میتوانید با اتصال این دو ابزار مهم به یکدیگر، دید بهتری را نسبت به آمار و اطلاعات مربوط به سایت خود به دست آورید.
چرا باید گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس متصل کنم؟
زمانی که شما این دو ابزار کاربردی را به یکدیگر متصل میکنید، میتوانید دید کامل و جامعی را از دیتاهای سایت خود به دست آورید. این دید کامل نیز به واسطه انتقال اطلاعات بین این دو ابزار به دست میآید.
روشهای اتصال بین گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس چیست؟
برای اتصال این دو ابزار به هم، باید با یک ایمیل مشخص، یک حساب کاربری ادز و یک حساب کاربری آنالیتیکس ساخته باشید و این حسابها را به سایت مشخص وصل کرده باشید. سپس میتوانید با استفاده از این حسابهای کاربری، اتصال بین این دو ابزار را برقرار کنید.
دیدگاهها
SEO guy
ممنون بابت توضیحات کامل
آدینه
واقعا هرچی تشکر کنم کم گفتم ممنون که عکس مرحله به مرحله گذاشتید تا راحت بتونم اکانتامو به هم وصل کنم
دنیا شاکری
سلام
بله تمام آموزشهای پرتال به صورت مرحلهای و با تصاویر گذاشته میشه تا براتون مفید باشن