بازاریابی بیمه چیست؛ افزایش درآمد با دیجیتال مارکتینگ بیمه

صنعت بیمه یکی از رقابتی‌ترین بازارهای جهان است و افراد و شرکت‌های بزرگی در آن مشغول کارند. شاید هم قدم بودن با شرکت‌های بزرگ امری غیر ممکن به نظر بیاید، اما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک قدم از آن‌‌ها جلوتر باشید. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین و رعایت نکات مهم در آن، مشتریان خود را به تعداد قابل توجهی افزایش دهید.
در این مقاله می‌خوانید:

این صنعت همواره رویکردی سنتی در عملکرد خود داشته است. با ورود تکنولوژی و بازاریابی دیجیتال، همه صنایع از جمله بیمه دچار تغییر و تحول‌های زیادی شده‌اند. اگر در صنعت بازاریابی بیمه فعال هستید، باید خودتان را با علم روز دنیا وفق دهید و از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای بهبود و رشد کسب و کار خود استفاده کنید. اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه می‌توانید در اینترنت خدمات بیمه بفروشید، این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بازاریابی بیمه؛ راهی جذاب برای افزایش درآمد

صنعت بیمه یکی از پولسازترین صنعت‌های جهان است که بازاریابی آن در سال‌های گذشته رشد و پیشرفت قابل توجهی کرده است. در واقع استراتژی‌های گوناگونی برای فروش بیمه وجود دارد، اما یکی از بهترین راه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن افراد تحت نظر بیمه شما، استفاده از بازاریابی اینترنتی بیمه است. همگام بودن با تکنولوژی و علم روز دنیا در تمام کسب و کارها به کمک شما می‌آید. صنعت بیمه و بازاریابی آن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

درباره تعریف بازاریابی بیمه می‌توانیم بگوییم به مجموعه فعالیت‌هایی که برای تبلیغ و شناساندن خدمات بیمه‌ای شما به مشتریان انجام می‌شود، بازاریابی بیمه یا Insurance Marketing می‌گویند. بیمه از آن دست خدماتی است که مشتری نمی‌تواند آن را لمس کند و حتی ممکن است هیچ‌وقت هم از آن استفاده نکند؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، قانع کردن بازار هدف برای استفاده از خدمات شما است.

بازاریابی اینترنتی بیمه چیست؟ 

به تمام فعالیت‌های آنلاین در جهت رسیدن به اهداف تبلیغاتی و فروش بیشتر در کانال‌های مختلف فروش (مثل سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیام‌رسان‌ها و…)، بازاریابی اینترنتی بیمه یا Insurance Digital Marketing می‌گویند. با استفاده بیشتر مردم از تکنولوژی و لزوم استفاده از کانال‌های فروش اینترنتی، بسیاری از شرکت‌های بیمه در حال تقویت زیرساخت‌ها و سیاست‌های فروش خود به صورت آنلاین هستند. اگر بازاریاب بیمه هستید، باید بگوییم درب بزرگی برای پیشرفت در صنعت فروش بیمه به صورت آنلاین به روی شما باز شده است.

افرادی که خدمات بیمه را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، نسبت به رقبای خود برتری‌های مشخصی دارند. برای مثال ارائه دهنده خدمات آنلاین با حضور همه‌جانبه از مشتری خود پشتیبانی می‌کند. همچنین ارائه راهکارهای نوآورانه مثل همین فروش اینترنتی سرویس بیمه بدون نیاز به مراجعه، می‌تواند باعث جلب اعتماد بیشتر در مشتری و افزایش فروش شود. 

استفاده از دانش جدید برای آنالیز و درک صحیح بازار بیمه بسیار ضروری است، اما صنعت بیمه برای استفاده بهینه از بازاریابی بیمه دیجیتال، نیاز دارد تا خود را با تکنولوژی جدید وفق دهد. صنعت بیمه یک صنعت قدیمی با روش‌های سنتی است و مارکتینگ اینترنتی روی آن نیازمند داشتن ویژگی‌های سازگار با بازار آنلاین است. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه یک بازاریاب بیمه اینترنتی موفق شوید.

وظایف بازاریاب اینترنتی

وظایف یک بازاریاب بیمه چیست؟

ابتدا به این می‌پردازیم که وظایف یک بازاریاب بیمه چیست. یک بازاریاب اینترنتی بیمه باید همزمان عملکرد خلاقانه‌ای داشته باشد، محتوای ارزشمندی تولید کند و راه‌های ارتباط با مشتری را تسهیل کند. در واقع بازاریاب اینترنتی بیمه ۶ وظیفه اصلی دارد:

  • سرنخ‌ها را برای جذب مشتری ایجاد می‌کند.
  • از بودجه و منابع خود برای تبلیغ به صورت بهینه استفاده می‌کند.
  • مخاطبان هدف و نیازهای خود را به صورت کامل شناسایی می‌کند.
  • داده‌های مربوط به مخاطبان هدف و نیازمندی‌های آن‌ها را مدیریت، ساماندهی و تحلیل می‌کند.
  • بر اساس نیاز مشتری و حاشیه سودی که برای کسب و کار خود تعیین کرده، استراتژی محتوایی برای جذب مخاطبان طراحی می‌کند.
  • به شکلی خلاقانه کاربران را به سمت کسب و کار خود هدایت می‌کند و آن‌ها را تبدیل به مشتریانی راضی و وفادار می‌کند.

بازاریاب اینترنتی بیمه چه اهدافی را برای مشتریان خود محقق می‌کند؟

حال که فهمیدیم وظیفه افراد در مارکتینگ بیمه چیست، باید بدانیم که بازاریاب‌ها به چه اهداف و خدماتی برای مشتریان خود جامه عمل می‌پوشانند. بازاریابان بیمه باید بدانند که هدف از اینترنتی کردن کسب و کارشان، سهولت در انجام خدمات بیمه برای مشتریان است؛ بنابراین باید شرایط فروش بیمه آنلاین و کسب و کار خود را برای دستیابی به اهداف مهمی مانند موارد زیر پیش ببرند:

  • ارتقای آگاهی برند و شناسایی برند بیمه خود به مشتریان
  • ایجاد تجربه بهتر و ساده‌تر برای پوشش خدمات بیمه مشتریان 
  • افزایش تعامل با مشتری بیمه و جلب اعتماد او
  • حفاظت از حریم خصوصی داده‌های مشتری در فضایی امن
  • تولید سرنخ یا Lead Generation با کیفیت برای جذب مشتری

روش‌های بازاریابی بیمه

بازاریابی بیمه را با روش‌های مختلفی می‌توانید انجام دهید. با این حال ما در این بخش، ۵ روش کاربردی در بازاریابی بیمه را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing)

ریفرال مارکتینگاولین راه بازاریابی بیمه که در این بخش به شما معرفی می‌کنیم، بازاریابی ارجاعی یا ریفرال است. بازاریابی رفرال یعنی در ازای معرفی شدن فرد جدید به مجموعه شما توسط یکی از مشتری‌ها، آن مشتری از مزایای خاصی بهره‌مند خواهد شد. مثلا می‌توانید به هر مشتری خود یک کد دعوت دهید و اگر کسی با آن کد دعوت ثبت نام کرد، شخص معرف یک کد تخفیف را از جانب شما دریافت کند.

۲- سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعیسوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز به عنوان بخش مهم و جدانشدنی دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند تاثیر بالایی روی فروش خدمات بیمه داشته باشد. یک آمار جالب به شما بگوییم. روزانه حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و به طور میانگین روزانه دو ساعت و نیم از زمان خودشان را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند! پس سعی کنید از چنین کانال قدرتمندی استفاده کنید و کاربران را به سمت خدمات بیمه خود سوق دهید.

۳- وب سایت مارکتینگ (Website Marketing)

وب سایت مارکتینگراه بعدی که برای بازاریابی بیمه به صورت دیجیتال پیش رویتان دارید، وب سایت مارکتینگ است. بازاریابی از طریق سایت به مجموعه فعالیت‌هایی در سایت گفته می‌شود که باعث افزایش ترافیک و بازدید محتوای سایت شما می‌شود. شما می‌توانید با تولید محتوای منظم و سئوی سایت، بازدید روزانه وب سایت خود را بالا ببرید. همچنین می‌توانید با تبلیغات مختلف مثل تبلیغات بنری در سایت‌های دیگر، بازدید روزانه سایت خود را افزایش دهید.

اگر برای شروع ساخت سایت نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌ساز پرتال استفاده کنید. ما در پرتال یک سایت تستی هفت روزه را در اختیار شما قرار می‌دهیم و کارشناسان مجموعه ما در یادگیری و راه‌اندازی سایت نیز همواره کنار شما خواهند بود. 

۴- بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth)

بازاریابی دهان به دهانبازاریابی دهان به دهان یکی از تاثیرگذارترین استراتژی‌های بازاریابی برای جلب مشتریان و ایجاد ارزش برای آن‌ها است که در صنعت بیمه نیز کاربرد زیادی دارد. بازاریابی دهان به دهان به این معنی است که افراد درباره یک برند یا کسب و کار مختلف با هم صحبت کنند و بدین ترتیب آن کسب و کار شناخته‌تر شود. برای شروع بازاریابی دهان به دهان باید کمی خلاق باشید و کیفیت کاری خوبی را نیز به مشتریان خود ارائه دهید؛ چرا که اگر یک نفر شروع به تعریف از شما کند و نفر بعدی هم همین کار را انجام دهد، اسم کسب و کار شما به شکل ویروسی بین مردم پخش خواهد شد.

۵- سئوی محلی (Local SEO)

سئوی محلیاگر صاحب دفتر یا مغازه هستید، سئوی محلی می‌تواند کمک زیادی به شناخته شدن شما کند. سئوی محلی زیرشاخه‌ای از سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است که کسب و کار شما را برای یک منطقه جغرافیایی مشخص سئو می‌کند. مثلا اگر دفتر بیمه‌ای در مرکز تهران دارید، می‌توانید با انجام سئوی محلی آن را به رتبه‌های بالای گوگل برسانید. در صورتی که این کار را درست انجام دهید، افراد با جستجوی دفتر بیمه در مرکز تهران، کسب و کار شما را نیز در گوگل پیدا می‌کنند.

۴ نکته مهم در بازاریابی بیمه اینترنتی

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه، به دنبال بازاریابی محصولات خود در دنیای اینترنت هستند. از طرفی با استفاده بیشتر کاربران از اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های هوشمند، آن‌ها نیز به دنبال راه‌های سریع‌تر و غیر حضوری برای انجام کارهای خود مانند خدمات بیمه هستند. اگر شما بتوانید از طریق دنیای دیجیتال خدمات بیمه را به کاربران ارائه کنید و اعتماد آن‌‌ها را جلب کنید، موفقیت قابل توجهی را در این مسیر به دست آورده‌اید.

در این بخش درباره ۴ نکته در بازاریابی دیجیتال که می‌توانند پاسخگوی نیاز مشتری‌ها باشند و به افزایش بهره‌وری کسب و کار فروشندگان بیمه کمک می‌کنند، صحبت خواهیم کرد.

ارتباط با مشتری به صورت آنلاین

دیجیتالی و اینترنتی کردن ارتباط با مشتری، یکی از واجبات هر کسب و کاری است. برقراری ارتباط به صورت آنلاین با مشتری می‌تواند یکی از اثرگذارترین فعالیت‌های دیجیتال در راستای بهبود عملکرد ارائه‌دهنده خدمات بیمه یا بازاریابی آن باشد. واقعیت این است که مشتری‌های شما انتظار دارند که ارتباط آنلاین موثر و مفیدی را در تعامل با آن‌ها داشته باشید.

در صورتی که بتوانید تعامل مفیدی را با مشتریان خود دریافت کنید، می‌توانید داده‌های خوبی را نیز از تحلیل آن استخراج کنید. همان‌طور که در بخش وظایف بازاریاب بیمه توضیح دادیم، یکی از وظایف مربوط به استخراج و تحلیل داده‌های مربوط به نیازهای مشتری است و یکی از بهترین راه‌های جمع‌آوری دقیق‌تر این داده‌ها، تعامل با فرد بیمه شده است. از طرفی تمام ارتباطی که با کاربران به صورت آنلاین می‌گیرید، به شکل گزارش (Log) برای شما ثبت می‌شوند و تقریبا چیزی را از دست نمی‌دهید.

ارتباط آنلاین با مشتری

خدمات آفلاین و آنلاین را هم‌زمان به مشتری خود هدیه دهید

مطلبی که در این مقاله درباره آن صحبت می‌کنیم، درباره بازاریابی بیمه به صورت آنلاین و اینترنتی است؛ با این حال نباید از تجربه تعامل حضوری و آفلاین با افراد نیز غافل شوید. بسیاری از فعالیت‌هایی که در قالب فروش آنلاین بیمه انجام می‌دهید، به صورت سیستمی هستند. به همین دلیل اگر بتوانید تجربه تماس تلفنی یا تصویری را برای مشتری خود فراهم کنید، می‌توانید اعتماد بیشتری را از سمت او جلب کنید.

در واقع منظور ما این نیست که حتما مشتری را به مغازه یا دفتر خود بکشانید، بلکه با استفاده از ابزارهای تعاملی مختلف می‌توانید فضایی واقعی برای گفتگو را با آن فراهم کنید. از طرفی هنوز هم بسیاری از افراد در استفاده از تکنولوژی مشکل دارند، پس باید پشتیبانی آفلاین یا تلفنی نیز برای کاربران خود قرار دهید تا تجربه راحت‌تری در استفاده از خدمات شما داشته باشند. در این رویکرد، یک دفتر سنتی بیمه با روش‌های دیجیتال و مدرن خدمات ترکیب می‌شود و می‌تواند رضایت تمام مشتری‌ها را به سمت خود جلب کند.

از بازاریابی OmniChannel استفاده کنید

بازاریابی اومنی چنل یا OmniChannel به نوعی از بازاریابی می‌گویند که در آن از تمام کانال‌های فروش، برای رساندن یک پیام مشخص به «مشتری» استفاده می‌کنید. یعنی تمام کانال‌های بازاریابی و فروش شما به صورت یکپارچه، در کل مسیر مشتری یا کاربر در کنار او خواهند بود و بر اساس رفتار و علایق مشتری، اطلاعیه‌های مشخصی برایش ارسال می‌شود. حالا شما تصور کنید ترکیبی از خدمات آفلاین و آنلاین دارید و با استفاده از این نوع بازاریابی مشتری خود را همواره و در همه مراحل همراهی می‌کنید. همان‌طور که احتمالا خودتان هم می‌توانید حس کنید، این یک مسیر دوست داشتنی برای مشتری شما است و در صورت درست انجام شدن، او را به یک مشتری وفادار تبدیل می‌کند.

به عبارتی تمام راه‌های ارتباطی و پشتیبانی در این راه بسیج می‌شوند تا کاربر را به هدف خود که دریافت خدمات بیمه مطمئن است برسانند. این روش بازاریابی عضوی جدا نشدنی از دیجیتال مارکتینگ در صنعت بیمه است و مجموعه‌هایی که از این روش به شکل درست و هدفمند استفاده می‌کنند، می‌توانند گوی سبقت را از رقبای خود بدزدند.

بازاریابی امنی چنل OmniChannel

تعامل خلاقانه داشته باشید

بیمه صنعت انعطاف‌پذیری نیست و ارتباط با مشتری در آن، محدود به خدمات مشخصی می‌شود که در تمام شرکت‌های بیمه یکسان هستند. اگر مدیریت خوبی روی ارتباط‌های خود با مشتری نداشته باشید، این ارتباطات گسترده و با پتانسیل بالا، می‌توانند تبدیل به وظیفه‌ای خسته‌کننده برای مشتریان شما شوند. اگر می‌خواهید از رقبای خود متفاوت باشید و یک نقطه قوت دیگر به خود اضافه کنید، می‌توانید با استفاده از راه‌های خلاقانه‌تر برای تعامل، خودتان را در ذهن مشتری ثبت کنید. 

اگر همه تماس‌ها یا ارتباط‌های شما با مشتری در راستای پرداخت حق بیمه و مسائل مربوط به آن باشد، دیگر فرق چندانی با سایر شرکت‌های بیمه نخواهید داشت. تماس‌ها و موارد ضروری به نوعی یک اجبار برای انجام کار هستند و جذابیتی برای مشتری ندارند، اما شما می‌توانید علاوه بر موارد ضروری، مزیت‌ها و سرگرمی‌هایی را نیز در ارتباط با مشتری خود ایجاد کنید. فرضا می‌توانید تولد او را تبریک بگویید یا به مناسبت‌های مختلف، کدهای تخفیف اختصاصی به مشتریان خود دهید. تمام این کارها را می‌توانید با داشتن یک سایت اینترنتی خوب انجام دهید. 

بازاریابی بیمه اینترنتی موفق با ساخت سایت

در این مقاله سعی کردیم شما را با ورود به دنیای بازاریابی آنلاین در زمینه صنعت بیمه آشنا کنیم. اگر بازاریاب بیمه هستید یا یک دفتر خدمات بیمه دارید، احتمالا همین حالا هم وظایف زیادی برای انجام دادن دارید. اگر می‌خواهید کسب و کار خود را وارد دنیای دیجیتال کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید با راه‌اندازی سایت برای خودتان این کار را شروع کنید. داشتن یک سایت خوب می‌تواند به شما کمک کند تا همه چیز را به صورت آنلاین روی سایت خود ثبت کنید و با مشتریان خود در ارتباط باشید. 

اگر می‌خواهید سایت خود را راه‌اندازی کنید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، باید خدمت شما بگوییم که می‌توانید از خدمات پرتال استفاده کنید. ما در پرتال به شما کمک می‌کنیم تا به ساده‌ترین شکل ممکن و با هزینه‌ای کم، پربازده‌ترین سایت ممکن را طراحی کنید. همچنین می‌توانید با گرفتن یک سایت تستی هفت روزه از ما، تمام بخش‌های سرویس ما را بررسی کنید. اگر سوالی درباره این مقاله دارید، می‌توانید آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها از ما بپرسید. همچنین اگر سوالی درباره ساخت سایت داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2