۲۵٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

فعالیت و کسب درآمد در اینترنت، امروزه جز حرفه های مهم در سطح جهان می باشد که به مرور زمان وارد ایران شده و ایرانیان نیز دارند از این راه کسب درآمد می کنند. تمامی کارها و مشاغل، مشکلات خاص خود را دارند و برای اینکه بتوان به آنها اعتماد کرد نیازمند مجوزهای لازم هستند. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز باید مجوز دریافت کنید تا مخاطبان برای خرید محصولات از سایت شما، اعتماد کنند.

 اما سوالی که مطرح می شود این است که ابتدا باید از چه نقطه ای آغاز کرد و چه مجوزهایی برای راه اندازی سایت فروشگایه لازم است؟ و قوانین راه اندازی فروشگاه به چه صورتی است؟

ابتدا و قبل از هر کاری اگر بخواهید یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کنید بایستی ابتدا یک وب سایت طراحی کنید. پس از طراحی وبسایت فروشگاهی نوبت به بدست آوردن مجوزها برای جلب اعتماد مشتریان به خرید محصولات و ضمانت تحویل کالا و خیلی دیگر از موارد می باشد. چون یکی از عمده ترین دلایل به فروش نرفتن محصولات در فروشگاه اینترنتی، نداشتن اعتماد کاربران به فروشگاه می باشد، در صورتی که می دانند با خرید محصول از فروشگاه سود خوبی هم خواهند کرد و از جمله دلایلی که افراد در نخریدن محصولات دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد که اکثریت مردم را از خرید آنلاین منصرف می کند:

  • عدم پشتیبانی مناسب
  • ارائه خدمات نامطلوب
  • به موقع نرسیدن محصول به درب منزل
  • نظارت نداشتن به فعالیت فروشگاه

حال باید دنبال راه حلی بود که بتوان این عدم نارضایتی مردم را کاهش و به صفر رساند که یکی از این عوامل گرفتن مجوزهای رسمی از سازمان ها می باشد که اعتماد مردم را زیاد خواهد کرد و محصولات فروشگاه به سرعت به فروش خواهد رسید.

لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با ایجاد سامانه الکترونیکی ثبت تخلفات توسط سازمان های مربوطه، مردم از تمامی تخلفات فروشگاه های آنلاین به سرعت اطلاع پیدا کرده و اعتماد به خرید بسیاری بیشتر می شود، زیرا در گذشته چنین عاملی برای ثبت تخلفات وجود نداشته است. در ادامه مقاله در مورد نماد اعتماد الکترونیکی و دیگر مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی توضیحات کاملی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

1-نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

اگر به سایت های پرطرفدار و قانونی نظیر دیجی کالا و روبان سر زده باشید خواهید دید که در گوشه ای از سایت نماد وجود دارد. این نشانه شاید اصلی ترین مجوز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باشد که گرفتن آن راه اندازی و اعتماد مردم را به دنبال خواهد داشت. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی و همچنین زیر نظارت وزارت صنعت و معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، داده می شود. در حالت کلی سایت های B2C بیشترین استفاده را برای دریافت ای نماد دارند.

برای گرفتن اینماد به مقاله راهنمای کامل و تصویری گرفتن اینماد مراجعه کنید. آن‌جا همه چیز مو به مو گفته شده است. 

انواع نماد الکترونیک

ای نماد به سه دسته تقسیم بندی شده است که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

 نماد موقت

برای کسانی که قصد دارند سریعا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت می باشد. در واقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسی شده و نیاز به تمدید دارد.

 نماد دائم تک ستاره

پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائو تک ستاره را بدست آورید.

 نماد دائم دو ستاره

گواهی SSL که همان Socket Secure Layer می باشد در واقع مهمترین بخش برای اعتماد کاربران به سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. چونکه بسیاری از افراد تمامی اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند که این اطلاعات شامل محل زندگی کاربر، شماره تماس منزل، موبایل، سن، شماره کارت و ... می باشد و داشتن گواهی SSL این اعتماد را به کاربر می دهد که اطلاعات آن به هیچ جا داده نشود و امکان سرقت اطلاعات به صفر می رسد و برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید.

2. کسب مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال

رسانه دیجیتال مانند شبکه جهانی اینترنت دارای فعالیت های گسترده ای است که می توان به: سرویس های مخابراتی تصویری و نوشتاری، نرم افزارهای رسانه ای، بازی های کامپیوتری و ... اشاره کرد. به همین منظور مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای فعالیت خود همواره به موارد زیر اشاره کرده است:

  • نظم دادن و سامان بخشیدن به به فعالیت های فرهنگی دیجیتالی در سطح کشور
  • تولید زیاد محصولات فرهنگی دیجیتالی مناسب با ارزش های نظام
  • بالا بردن سطح آگاهی و مهارت مردم و همچنین به چالش کشیدن و استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال.

برای اینکه بتوانید در زمینه رسانه های دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را بگیرید، که در ادامه راه کارهای لازم برای دستیابی به مجوز را قدم به قدم توضیح می دهیم.

  • اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن می توانید برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  • پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می کند.
  • اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل 12 سوال می باشد که وقتی در حدود 15 دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز 10 دقیقه می باشد.
  • در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کرده و سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شدن به شما مجوز 5 ساله می دهند.

3. گرفتن مجوز نظام صنفی رایانه ای

تمامی شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی بعد از ثبت شرکت و قبل از آغاز کار در زمینه های مختلف تولید، طراحی، توسعه دادن، مشاوره و آموزش نرم افزارها و ... باید به نظام صنفی استان مورد نظر خود رفته و مجوز لازم را در زمینه فعالیت های رایانه ای دریافت نمایند.

در مجموع شرکت هایی که دارای مدیر عامل با حداقل مقطع لیسانس باشند و همچنین کسب و کار آنها در زمینه فعالیت های رایانه ای باشد می توانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای اقدام کنند.

4. مجوز ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز می توانید به سایت https://samandehi.ir  رجوع کنید. حالا سوالی که پیش می آید این است که آیا حتما بایستی این مجوز را برای فروشگاه خود داشته باشیم یا خیر؟ برای راه اندازی فروشگاه می توانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال اس ام اس آگاه می کند. و داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها می باشد.

انواع نمادهای مربوط به ساماندهی

نماد ساماندهی هم مانند نماد ای نماد دارای دو دسته موقت و دائم می باشد که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

نماد موقت

در واقع نماد موقت برای آن دسته از اشخاصی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسب و کار باشند که مدت زمانی که به فرد برای تکمیل مدارک اصلی میدهد در حدود 3 ماه می باشد.

نماد دائم

نماد دائم ساماندهی مانند ای نماد دارای ستاره نیست، و زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید به شما داده می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.

5. درگاه پرداخت آنلاین

بسیاری از کلاهبرداران در ابتدا تاسیس فروشگاه های آنلاین و به دلیل نا آگاهی بسیاری از مردم و نبود آموزش های لازم برای مقابله با این گونه روش های کلاهبرداری، با استفاده از فیشینگ اطلاعات و اموال خریداران در فضای مجازی را به سرقت می بردند. و همواره با ایجاد درگاه پرداخت آنلاین و فروشگاه های اینترنتی کاملا صوری تمام اطلاعات حساب کاربران را می دزدیدند. 

اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و همچنین با عرضه مجوزهای رسمی در زمینه کسب و کار اینترنتی، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است، و پیشرفت های زیادی در زمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور انجام شده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را به دور از دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است.

آیا می‌خواهید بدانید بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟

در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتند از:

درگاه پرداخت مستقیم

قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاه هایی مناسب است که دارای تراکنش به مراتب بیشتری نسبت به فروشگاه های دیگر می باشند و زمان گرفتن این درگاه کمی زمان بر نیز است.

درگاه پرداخت واسط

طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می کند. در واقع اگر دارای کسب و کار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه می کنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است تمامی نکات لازم در مورد لیست مجوزها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را به طور کامل و جامع توضیح دهیم. و هر شخصی که نیازمند مجوز برای کسب و کار اینترنتی است با خواندن این مقاله دید خوبی پیدا خواهد کرد. هر چند بسته به اینکه چه محصولی می‌خواهید بفروشید، مجوزهای مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. 

شما چه نوع سایت فروشگاهی می‌خواهید راه اندازی کنید؟

دیدگاه خود را ارسال کنید

4 دیدگاه

این همه اداره برای راه اندازی فروشکاه اینترنتی جوک هستش شبیه دزدان سر گردنه هستند اینها

خوب بود، دست شما درد نکند

خواهش می کنم علی عزیز :)
در مورد فروشگاه اینترنتی چندتا مقاله دیگه هم داریم.
خوشحال میشیم بازم به ما سر بزنید.

سلام خسته نباشید من میخام یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنم اگه میتونید همکاری کنید از میخام ب ایمیل من مسیج بدین shahgholiaref@yahoo.com

سلام آقای عارف.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی با پرتال اصلا کار سختی نیست. فقط کافیه یه سایت تست توی پیج https://www.portal.ir/ecommerce ایجاد کنید. بعد از اون چندتا ویدیوی آموزشی بهتون نشون داده میشه و کامل میگه باید چیکار کنید. علاوه بر اون یه راهنمای کامل آموزشی هم داریم که به شما میگه باید چجوری فروشگاه آنلاینتون رو بسازین. آدرس صفحه اینه : https://www.portal.ir/how-to-build-an-ecommerce-website. که براتون ایمیل میشه.
علاوه بر اون اگه با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید؛ کارشناسای ما راهنماییتون میکنن.

سلام وقتتون به خیر
برای تلگرام هم مجوز ها لازم است

سلام. وقت شما بخیر
نه نیازی نیست.

سلام می خواهم یک فروشگاه مواد غذایی در شهر خودمان از طریق کانال تلگرام راه اندازیکنم مجوز نیاز است.تشکر اگر پاسخ دهید.

سلام وقت شما بخیر
ببینین شما میتونین نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارتون بگیرین. ینی اونو حتی برای شبکه های اجتماعی و پیامرسان های مجاز هم میتونین بگیرین. اما از اونجایی که تلگرام از نظر بزرگواران غیر مجازه پس شامل اون نمیشه و کلا با مجوز هم مجاز نمیشه :) بنابراین فکر نمی کنم مجوز خاصی نیاز داشته باشه.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2