۱۰٪ تخفیف تابستانه به مدت محدود

لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

فعالیت و کسب درآمد در اینترنت، امروزه جز حرفه های مهم در سطح جهان می باشد که به مرور زمان وارد ایران شده و ایرانیان نیز دارند از این راه کسب درآمد می کنند. تمامی کارها و مشاغل، مشکلات خاص خود را دارند و برای اینکه بتوان به آنها اعتماد کرد نیازمند مجوزهای لازم هستند. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز باید مجوز دریافت کنید تا مخاطبان برای خرید محصولات از سایت شما، اعتماد کنند.

 اما سوالی که مطرح می شود این است که ابتدا باید از چه نقطه ای آغاز کرد و چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لازم است؟ و قوانین راه اندازی فروشگاه به چه صورتی است؟

ابتدا و قبل از هر کاری اگر بخواهید یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کنید بایستی ابتدا یک وب سایت طراحی کنید. پس از طراحی وبسایت فروشگاهی نوبت به بدست آوردن مجوزها برای کسب اعتماد مشتریان به خرید محصولات و ضمانت تحویل کالا و خیلی دیگر از موارد می باشد. چونکه یکی از عمده ترین دلایل به فروش نرفتن محصولات در فروشگاه اینترنتی، نداشتن اعتماد کاربران به فروشگاه می باشد، در صورتی که می دانند با خرید محصول از فروشگاه سود خوبی هم خواهند کرد و از جمله دلایلی که افراد در نخریدن محصولات دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد که اکثریت مردم را از خرید آنلاین منصرف می کند:

  • عدم پشتیبانی مناسب
  • ارائه خدمات نامطلوب
  • به موقع نرسیدن محصول به درب منزل
  • نظارت نداشتن به فعالیت فروشگاه

حال باید دنبال راه حلی بود که بتوان این عدم نارضایتی مردم را کاهش و به صفر رساند که یکی از این عوامل گرفتن مجوزهای رسمی از سازمان ها می باشد که اعتماد مردم را زیاد خواهد کرد و محصولات فروشگاه به سرعت به فروش خواهد رسید.

لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با ایجاد سامانه الکترونیکی ثبت تخلفات توسط سازمان های مربوطه، مردم از تمامی تخلفات فروشگاه های آنلاین به سرعت اطلاع پیدا کرده و اعتماد به خرید بسیاری بیشتر می شود، زیرا در گذشته چنین عاملی برای ثبت تخلفات وجود نداشته است. در ادامه مقاله در مورد نماد اعتماد الکترونیکی و دیگر مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی توضیحات کاملی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

1-نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

اگر به سایت های پرطرفدار و قانونی نظیر دیجی کالا و بامیلو سر زده باشید خواهید دید که در گوشه ای از سایت ای نماد وجود دارد. این نشانه شاید اصلی ترین مجوز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باشد که گرفتن آن راه اندازی و اعتماد مردم را به دنبال خواهد داشت. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی و همچنین زیر نظارت وزارت صنعت و معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، داده می شود. در حالت کلی سایت های B2C بیشترین استفاده را برای دریافت ای نماد دارند.

برای گرفتن ای نماد می توانید به راحتی اقدام به اخذ آن کنید و با رفتن به سایت https://enamad.ir/ اقدام به ثبت نام نموده و تمامی فیلدهای مورد نیاز و مدارک لازم را بارگذاری نمایید. پس از اینکه تمامی اطلاعات مورد نیاز و همچنین نوع کسب و کار خود را وارد کردید، سیستم به شما کد رهگیری می دهد. و به همین صورت مجوز لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای شما ارسال شده و بازدید کنندگان سایت با خیال راحت از فروشگاه خرید کرده و نماد ای نماد را در سایت شما خواهند دید.

2- انواع نماد الکترونیک

ای نماد به سه دسته تقسیم بندی شده است که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

2-1- نماد موقت

برای کسانی که قصد دارند سریعا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت می باشد. در واقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسی شده و نیاز به تمدید دارد.

2-2- نماد دائم تک ستاره

پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائو تک ستاره را بدست آورید.

2-3- نماد دائم دو ستاره

گواهی SSL که همان Socket Secure Layer می باشد در واقع مهمترین بخش برای اعتماد کاربران به سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. چونکه بسیاری از افراد تمامی اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند که این اطلاعات شامل محل زندگی کاربر، شماره تماس منزل، موبایل، سن، شماره کارت و ... می باشد و داشتن گواهی SSL این اعتماد را به کاربر می دهد که اطلاعات آن به هیچ جا داده نشود و امکان سرقت اطلاعات به صفر می رسد و برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید.

3- نکات مورد نیاز برای اخذ ای نماد

برای گرفتن ای نماد باید به چندین نکته قبل از اقدام توجه کنید، که به قرار زیر است:

  • تنها سایت هایی می توانند از ای نماد استفاده کنند که مجهز به فروشگاه اینترنتی باشند یعنی در فروشگاه، کالا یا خدماتی را برای فروش به افراد دیگر عرضه کنند.
  • شرکت باید قبلا ثبت شده باشد.
  • دامنه یا Domain سایت باید به اسم مدیر شرکت یا هیئت مدیره باشد.
  • تمامی اطلاعات وارده در ثبت نام بایستی با اطلاعات سایت فروشگاه یکی باشد.

4- مدارک لازم برای گرفتن ای نماد

برای اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند بایستی مدارک لازم زیر را به همراه داشته باشند تا بتوانند نماد الکترونیک برای فروشگاه خود را بدست آورند.

4-1- اشخاص حقیقی

  • به همراه داشتن تصویری از پروانه یا مجوز کسب و کار (در صورت لزوم)
  • داشتن اسناد هویتی نظیر شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت در صورت تغییر

4-2- اشخاص حقوقی

  • به همراه داشتن تصویری از پروانه یا مجوز کسب و کار (در صورت لزوم)
  • در صورت لزوم اگر آدرس تغییر کند.
  • در صورت لزوم اعضای هیئت مدیره تغییر نماید.
  • فعالیت شرکت به هر نحوی تغییر کند
  • تصویر اصل اساسنامه
  • تصویری از آگهی روزنامه معتبر و رسمی

5- رسانه دیجیتال

رسانه دیجیتال مانند شبکه جهانی اینترنت دارای فعالیت های گسترده ای است که می توان به: سرویس های مخابراتی تصویری و نوشتاری، نرم افزارهای رسانه ای، بازی های کامپیوتری و ... اشاره کرد. به همین منظور مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای فعالیت خود همواره به موارد زیر اشاره کرده است:

  • نظم دادن و سامان بخشیدن به به فعالیت های فرهنگی دیجیتالی در سطح کشور
  • تولید زیاد محصولات فرهنگی دیجیتالی مناسب با ارزش های نظام
  • بالا بردن سطح آگاهی و مهارت مردم و همچنین به چالش کشیدن و استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال.

6- کسب مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال

برای اینکه بتوانید در زمینه رسانه های دیجیتال که در قسمت 5 در مورد نحوه کار آن توضیح دادیم فعالیت و کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید نیاز است مجوز لازم برای این کار را اخذ نمایید، که در ادامه راه کارهای لازم برای دستیابی به مجوز را قدم به قدم توضیح می دهیم.

  • اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن می توانید برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  • پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می کند.
  • اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل 12 سوال می باشد که وقتی در حدود 15 دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز 10 دقیقه می باشد.
  • در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کرده و سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شدن به شما مجوز 5 ساله می دهند.

7- گرفتن مجوز نظام صنفی رایانه ای

تمامی شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی بعد از ثبت شرکت و قبل از آغاز کار در زمینه های مختلف تولید، طراحی، توسعه دادن، مشاوره و آموزش نرم افزارها و ... باید به نظام صنفی استان مورد نظر خود رفته و مجوز لازم را در زمینه فعالیت های رایانه ای دریافت نمایند.

در مجموع شرکت هایی که دارای مدیر عامل با حداقل مقطع لیسانس باشند و همچنین کسب و کار آنها در زمینه فعالیت های رایانه ای باشد می توانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای اقدام کنند.

8- مجوز ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز می توانید به سایت https://samandehi.ir  رجوع کنید. حالا سوالی که پیش می آید این است که آیا حتما بایستی این مجوز را برای فروشگاه خود داشته باشیم یا خیر؟ برای راه اندازی فروشگاه می توانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال اس ام اس آگاه می کند. و داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها می باشد.

9- انواع نمادهای مربوط به ساماندهی

نماد ساماندهی هم مانند نماد ای نماد دارای دو دسته موقت و دائم می باشد که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

9-1- نماد موقت

در واقع نماد موقت برای آن دسته از اشخاصی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسب و کار باشند که مدت زمانی که به فرد برای تکمیل مدارک اصلی میدهد در حدود 3 ماه می باشد.

9-2- نماد دائم

نماد دائم ساماندهی مانند ای نماد دارای ستاره نیست، و زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید به شما داده می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.

10- درگاه پرداخت آنلاین

بسیاری از کلاهبرداران در ابتدا تاسیس فروشگاه های آنلاین و به دلیل نا آگاهی بسیاری از مردم و نبود آموزش های لازم برای مقابله با این گونه روش های کلاهبرداری، با استفاده از فیشینگ اطلاعات و اموال خریداران در فضای مجازی را به سرقت می بردند. و همواره با ایجاد درگاه پرداخت آنلاین و فروشگاه های اینترنتی کاملا صوری تمام اطلاعات حساب کاربران را می دزدیدند. اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و همچنین با عرضه مجوزهای رسمی در زمینه کسب و کار اینترنتی، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است، و پیشرفت های زیادی در زمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور انجام شده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را به دور از دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است.

در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتند از:

10-1- درگاه پرداخت مستقیم

قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاه هایی مناسب است که دارای تراکنش به مراتب بیشتری نسبت به فروشگاه های دیگر می باشند و زمان گرفتن این درگاه کمی زمان بر نیز است.

10-2- درگاه پرداخت واسط

طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می کند. در واقع اگر دارای کسب و کار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه می کنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.

11- شکایت کردن از فروشگاه های آنلاین

فرض کنید شما کالایی را از فروشگاه آنلاین خریداری کرده و مبلغ آن را پرداخت کرده باشید ولی کالا به دست شما نرسیده است یا دارای عیب می باشد و خیلی دیگر از مواردی که امکان دارد تا رسیدن کالا به محل زندگی شما اتفاق بیافتد، در این صورت بایستی ابتدا با پشتیبان سایت از هر طریقی که امکان دارد تماس گرفته شود.

ولی اگر به هر نحوی شماره تماسی در فروشگاه مذکور وجود نداشت یا تماس حاصل شد ولی نتیجه درستی بدست نیامد باید به روش های زیر عمل کنید:

  • اگر سایتی که از آن اقدام به خرید محصول کردید دارای نماد الکترونیکی باشد می توانید به راحتی به صفحه سامانه نماد اعتماد الکترونیکی رفته و در قسمت ثبت شکایات، فرم های مربوطه را تکمیل و نسبت به مشکل خود گزارشی را تهیه کرده و ارسال کنید.

  • می توانید به پلیس فتا رجوع کرده و شکایت خود را انجام دهید، با رجوع به سایت گزارش تخلف فروشگاه های آنلاین شکایت خود را ثبت کنید.
  • علاوه بر دو مورد بالا نیز می توانید به راحتی شکایت خود را ثبت کنید، اگر در شهر تهران زندگی می کنید با رفتن به دادسرای جرایم رایانه ای می توانید با در دست داشتن آخرین مدرک از خرید کالای خود شکایت خود را ثبت کرده و اگر در شهرستان زندگی می کنید، کافی است به دادسرا رجوع کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است تمامی نکات لازم در مورد لیست مجوزها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را به طور کامل و جامع توضیح دهیم. و هر شخصی که نیازمند مجوز برای کسب و کار اینترنتی است با خواندن این مقاله دید خوبی پیدا خواهد کرد. بخش اول مقاله در مورد ای نماد است که اصلی ترین مجوز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می باشد. بخش دوم نیز انواع نماد الکترونیک موقت و دائم تک ستاره و دو ستاره را توضیح دادیم. بخش سوم و چهارم نیز در مورد نکات مهم و مدارک لازم برای کسب مجوز ای نماد می باشد. بخش پنجم و ششم نیز در مورد رسانه های دیجیتال نظیر سرویس های مخابراتی تصویری و نوشتاری، نرم افزارهای رسانه ای، بازی های کامپیوتری و ... می باشد که برای راه اندازی آن نیز باید مجوز لازم را با مراجعه به سایت saramad.ir کسب نمود. بخش هفتم نیز در مورد کسب مجوز در زمینه نظام صنفی رایانه ای به منظور مهارت و آموزش نرم افزارها می باشد. بخش هشتم و نهم در مورد کسب مجوز ساماندهی به منظور جلوگیری از فیلترینگ تولید محتوای مناسب در وبسایت ها بوده و در مورد انواع نمادهای ساماندهی نیز مختصرا توضیح داده شده است. بخش دهم در مورد انواع درگاه پرداخت آنلاین برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و پیشرفت های زیاد در زمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور صحبت شد که دسترسی کلاهبرداران را از درگاه پرداخت آنلاین صوری دور کرده است. بخش آخر مقاله نیز در مورد نحوه شکایت کردن افراد از فروشگاه اینترنتی می باشد که به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

در پایان نیز از تمامی عزیزانی که مقاله را مطالعه کردند خواهشمندیم در صورتی که نقد، نظر و سوالی راجع به محتوای مقاله دارند آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند و همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2