دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

تفاوت کسب‌وکار اینترنتی و سنتی چیست؟ راهنمای کامل کسب و کارها

در دنیای امروزی دیگر فرقی نمی‌کند کسب و کار شما برای فروش کالا باشد یا خدمات. تنها تفاوت کسب و کارها در شیوه کسب درآمد و رویکرد آن‌ها است. اینکه شما یک کسب و کار سنتی دارید و هنوز مانند گذشته فعالیت می‌کنید یا تحت تأثیر دنیای دیجیتال به سمت کسب و کار اینترنتی آمده‌اید.
در این مقاله می‌خوانید:

هنوز هم فکر می‌کنید کسب و کارهای سنتی مثل مغازه‌ها بهترین راه برای کسب درآمد هستند؟ از درآمد فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ خبر دارید؟ طی سال‌های اخیر، اینترنت بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید روی زندگی ما تأثیر گذاشته است. یکی از تأثیرات آن، ایجاد روش‌های جدید برای بازاریابی و فروش است.

اگر می‌خواهید تفاوت مشاغل سنتی یا اینترنتی در دنیای امروزی را بدانید با ما در ادامه همراه باشید. در این بخش می‌خواهیم تفاوت کسب و کار سنتی و آنلاین را بررسی کنیم. با مقایسه این دو روش، می‌توانید خیلی راحت مزایا و معایب هر روش را درک کنید.

کسب‌وکار سنتی چیست؟

خرید و فروش کالا یا خدمات در تجارت سنتی به صورت حضوری در فروشگاه، بازار یا دفتر انجام می‌شود. به این معنی که مشتری و صاحب کسب و کار به صورت رودررو با یکدیگر معامله می‌کنند. این روش سنتی قرن‌ها است که در سراسر جهان انجام می‌شود و همچنان مورد توجه مردم است.

مشتری آزادی عملی بیشتری برای خرید دارد و به راحتی می‌تواند جنس و کالای مورد نظرش را از نزدیک ببیند. از طرف دیگر حس اعتماد بیشتری بین فروشنده و مشتری ایجاد می‌شود. بعد از انتخاب کالا یا خدمات، مشتری مبلغی را به صورت حضوری به فروشنده پرداخت می‌کند.

کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی (Online Business) تا حدودی شبیه به کسب و کار سنتی است. با این تفاوت که کسب و کار اینترنتی کاملاً در بستر اینترنت قرار دارد. مشتریان برای ارتباط و خرید از فروشگاه مورد نظرشان باید به سراغ اینترنت بروند.

صفر تا صد روند خرید و پرداخت هزینه هم به صورت آنلاین انجام می‌شود. در اکثر مواقع مشتری برای خرید محصول نیاز به صحبت کردن یا ارتباط با فروشنده هم ندارد؛ خودش می‌تواند بدون دخالت فروشنده خرید کند.

تجارت آنلاین یک تحول بزرگ در دنیای کسب و کارها است. به‌طوری که کسب و کارهای کوچک و بزرگ، فرصت به دست آوردن مخاطبان جهانی را از طریق اینترنت دارند.

برای یادگیری مهارت در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی، دوره‌های آموزشی رایگان پرتال را مشاهده کنید.

کسب و کار اینترنتی

تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی در چیست؟

هر کسب و کاری چالش‌ها و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند کسب و کار آنلاین 100٪ از کسب و کار سنتی بهتر است. باید ببینیم هر مدل تجارت چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه کسب و کاری بهترین نتیجه را می‌دهد.

تفاوت‌ها
کسب و کار سنتی
کسب و کار دیجیتال
موقعیت مکانی
فقط با مراجعه حضوری
دسترسی به صورت آنلاین
امکان خرید
ساعت کار محدود
7 روز هفته 24 ساعته
دسترسی مشتریان
محلی یا منطقه‌ای
جهانی
هزینه‌های عمومی
بالاتر (اجاره، هزینه آب و برق و...)
پایین‌تر
نحوه معامله
معامله رودررو
معامله آنلاین
سیستم حسابداری
دستی
دیجیتال
مقایسه قیمت‌گذاری
قیمت بالاتر به خاطر هزینه‌های جانبی
قیمت پایین‌تر و تخفیف
تجربه مشتری
امکان بررسی کالا از نزدیک
سهولت خرید آنلاین
توسعه کسب و کار
کندتر (محدودیت جغرافیایی)
سریع‌تر (دسترسی به بازار آنلاین)
رشد کسب و کار
نیازمند گسترش شعبه‌های فیزیکی
به صورت آنلاین با بازاریابی دیجیتال

نکته: کسب و کارهای سنتی به خاطر هزینه‌های بالای اجاره، تعمیر، نگهداری، خدمات جانبی و... هزینه سربار بیشتری دارند. اما در فروشگاه‌های اینترنتی نیازی به ویترین فیزیکی و هزینه بالا ندارید. تنها هزینه شما مربوط به تبلیغات، هاست، دامنه و قیمت ساخت سایت است.

1- روش‌های فروش و بازاریابی

در کسب و کار سنتی روش‌های بازاریابی هزینه زیادی دارند. روش‌هایی مثل چاپ تراکت، کارت ویزیت، بیلبوردهای تبلیغاتی یا تیزرهای تلویزیون و رادیو جزو گران‌ترین روش‌های بازاریابی سنتی هستند. اما در کسب و کار دیجیتال با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌توانید با هزینه خیلی کمتر برای کسب و کار خود تبلیغات کنید. به نوعی با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی گسترده،‌ هزینه کمتری نسبت به بازاریابی سنتی پرداخت می‌کنید.

تجزیه و تحلیل فروش در کسب و کارهای آنلاین نیز از طریق ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس امکان پذیر است. با این روش خیلی راحت‌تر می‌توانید تأثیر تبلیغات روی فروش خود را بررسی کنید. در حالی که در تبلیغات سنتی امکان ردیابی میزان فروش چندان کار راحتی نیست.

البته کسب و کارهای سنتی هم می‌توانند از مزایای دیجیتال مارکتینگ مثل هزینه پایین تبلیغات استفاده کنند. با این حال مرسوم‌ترین شیوه تبلیغات این نوع کسب و کار همان بازاریابی سنتی است.

نکته: با استفاده از لینک UTM میزان فروش کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنید!

2- هزینه و نحوه پرداخت پول

دومین چالش کسب و کارها مربوط به نحوه قیمت‌گذاری محصولات است. گاهی اوقات قیمت یک محصول در اینترنت بسیار کمتر از فروشگاه‌های حضوری است. از طرف دیگر هر فروشگاه اینترنتی برای جذب مشتری بیشتر، سود خود را پایین می‌آورد.

همچنین، مشتری در روش حضوری راحت‌تر می‌تواند از فروشنده تخفیف بگیرد؛ مگر در مواقع خاص. اما در روش اینترنتی قیمت‌ها مقطوع است و مشتری تنها در زمان جشنواره‌های ویژه می‌تواند محصول را با تخفیف خریداری کند.

دومین نکته در زمینه نحوه پرداخت پول است. مشتری در روش سنتی باید به صورت نقدی یا از طریق دستگاه پوز، هزینه محصول و خدمات را پرداخت کند. اما در روش دیجیتال موضوع کمی متفاوت است. در صورتی که فروشنده روش‌های پرداخت مختلفی را در سایت فعال کرده باشد، مشتری امکان پرداخت هزینه به این روش‌ها را دارد:

روش های پرداخت هزینه

3- حضور فیزیکی و تعامل با مشتریان

در کسب و کار سنتی به صورت چهره به چهره با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنید. در این صورت ایجاد اعتماد و ارتباط با مشتری بسیار ساده است. اما در کسب و کار دیجیتال، مشتری تنها به صورت اینترنتی از طریق چت آنلاین یا تماس تلفنی با فروشنده ارتباط برقرار می‌کند. در این صورت ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها کمی دشوارتر از حالت سنتی است.

در کسب و کار آنلاین برای اینکه مشتریان را از جدیدترین اخبار یا اطلاعیه‌های مهم آگاه کنید، نیاز به هزینه زیادی ندارید. با قرار دادن یک بنر در سایت یا یک پست در شبکه اجتماعی می‌توانید خبر خودتان را به گوش مشتریان برسانید. اما در کسب و کارهای سنتی مشکلات زیادی برای اطلاع‌رسانی اخبار به مشتریان همیشگی خودتان دارید. بگذارید یک نمونه واقعی را با هم بررسی کنیم:

فروشگاه به دلیل انبارگردانی به مدت ۱ هفته تعطیل است. در روش آنلاین، ما در شبکه اجتماعی به کاربران اطلاع می‌دهیم که امکان خرید از فروشگاه آنلاین به مدت ۱ هفته وجود ندارد؛ اما چالش‌های کسب و کار سنتی برای اطلاع رسانی این موضوع شامل این موارد است:

  • هیچ لیستی از شماره مشتریان سابق خودتان برای ارسال پیامک اطلاع رسانی ندارید.
  • مشتریان به مغازه شما مراجعه کرده و با مغازه تعطیل روبرو می‌شوند.
  • هزینه زیادی برای اطلاع رسانی ساده نیاز دارید.

4- روش‌های تحویل کالا

زمانی که نیاز به خرید و تحویل فوری محصول داشته باشید، ترجیح می‌دهید به صورت حضوری خرید کنید یا آنلاین؟ یکی از بزرگ‌ترین معضلات خرید اینترنتی، ارسال دیرتر این روش نسبت به روش سنتی است.

در کسب و کار سنتی مشتری بلافاصله پس از ورود به مغازه و خرید می‌تواند کالای خود را تحویل بگیرد. اما در روش اینترنتی، نحوه ارسال کالا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات فروشگاه‌ها امکان ارسال یک روزه کالا را دارند، اما این ویژگی تنها برای مشتریان درون شهری است.

مشتریانی که در شهرهای دیگر قرار دارند، تنها می‌توانند با انتخاب روش ارسال پست پیشتاز یا تیپاکس روند تحویل کالا را سریع‌تر کنند. به جای اینکه ۵ روز منتظر تحویل بسته بمانند، دو یا سه روز آینده محصول خود را تحویل بگیرند.

روش های ارسال بسته با شرکت پستی

5- محدودیت‌های زمانی و مکانی

مشتریان کسب و کار سنتی افراد محلی و مشخصی هستند. در کسب و کار سنتی تنها مردم یک محله یا یک شهر تا زمانی که در نزدیکی منطقه حضور داشته باشند، امکان خرید از شما را دارند. از طرف دیگر تنها تا زمانی که شما در فروشگاه حضور داشته باشید، امکان خرید محصول وجود دارد. به صورت میانگین 12 ساعت از طول روز فرصت فروش محصول دارید.

اما در کسب و کار اینترنتی، برای خرید و فروش محصول هیچ‌گونه محدودیت مکانی وجود ندارد. مردم از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر هم می‌توانند در هر ساعت شبانه روز از شما خرید کنند. صفر تا صد روند خرید از سایت بدون دخالت فروشنده و به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در این صورت مشتری می‌تواند حتی ساعت ۳ صبح هم سری به سایت بزند و سفارش خود را ثبت کند.

حالا اگر به خاطر بیماری و سفر در فروشگاه حضور نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ در این زمان هیچ فروشی از مغازه ندارید. اما در روش دیجیتال نیاز به حضور فیزیکی ندارید و در هر شرایطی از طریق یک تلفن همراه یا لپ تاپ می‌توانید سفارش‌های اینترنتی خود را مدیریت کنید.

برای مشاوره رایگان در زمینه ساخت سایت با فروشگاه ساز با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.

6- هزینه‌های هر کسب و کار

خب به بخش جذاب تحلیل هزینه‌های کسب و کار رسیدیم. برای بررسی هزینه‌ کسب و کار سنتی و دیجیتال باید هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در کسب و کار سنتی برای شروع کار حداقل به اجاره مغازه، هزینه دکوراسیون، هزینه‌های جاری ماهانه و هزینه خرید محصول نیاز دارید.

اما در روش آنلاین حتی بدون محصول اولیه از طریق دراپ شیپینگ هم می‌توانید فروشگاه خود را راه اندازی کنید. تنها به یک وب سایت فروشگاهی نیاز دارید که از طریق سایت سازهای ایرانی امکان ساخت سایت بدون دانش فنی وجود دارد.

جدول مقایسه هزینه‌های کسب و کار اینترنتی و سنتی:

ویژگی
کسب و کار سنتی
کسب و کار اینترنتی
هزینه راه اندازی
بالا (رهن مکان، دکوراسیون، تجهیزات)
پایین (هزینه طراحی وب‌سایت، تبلیغات آنلاین)
هزینه‌های جاری
بالا (هزینه اجاره، حقوق پرسنل، تعمیرات و نگهداری)
پایین (هزینه سرور، نگهداری وب‌سایت، تبلیغات آنلاین)
هزینه تبلیغات و بازاریابی
بالا (تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی)
پایین (تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوایی، شبکه‌های اجتماعی)

اگر در اوایل مسیر کاری خود به دنبال راهکارهای کاهش هزینه‌های کسب و کار هستید، روش اینترنتی انتخاب بهتری است. اما به هر حال باید چند ماه برای درآمدزایی از اینترنت زمان بگذارید. در صورتی که در روش سنتی، در همان روزهای ابتدایی شروع به کار، حداقل چند مشتری دارید.

پیشنهاد پرتال به شما!

با همه این تفاسیر، ما استفاده از کسب و کار آنلاین را برای افرادی که بودجه پایینی دارند یا به دنبال فروش بیشتر هستند، پیشنهاد می‌کنیم. این روزها کسب و کارهای فیزیکی هم برای افزایش فروش خودشان به سراغ ساخت فروشگاه اینترنتی می‌روند.

ویژگی‌های کسب و کار سنتی و اینترنتی

مزایا و معایب کسب‌وکار اینترنتی و سنتی

قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب نوع کسب و کار، باید مزایا و معایب آن‌ها را بدانید. ابتدا به سراغ ویژگی‌های تجارت سنتی و سپس به سراغ ویژگی‌های کسب و کار آنلاین می‌رویم.

مزایای کسب‌وکار سنتی

  • تعامل مستقیم با مشتری با هدف ارائه خدمات سفارشی به مشتری
  • تجربه ملموس با امکان بررسی دقیق کالا برای مشتری
  • کسب رضایت مشتری به خاطر دریافت لحظه‌ای محصول
  • فرصت شناخت برند محلی با ارتباط مستقیم افراد
  • ایجاد اعتماد با امکان خرید رودررو
  • فرصت خرید ناگهانی از مغازه با دیدن کالاهای مختلف
  • ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر
  • انجام معامله امن‌تر از طریق پرداخت حضوری
  • وفاداری مشتریان به دلیل ارتباط مستقیم
  • دریافت بازخورد مستقیم از مشتری نسبت به کالا یا خدمات

معایب کسب‌وکار سنتی

  • ساعت کار محدود و از دست دادن مشتری
  • هزینه بالاتر برای پرداخت اجاره، آب، برق، ‌گاز و حقوق کارمندان
  • محدودیت جغرافیایی مانع جذب مشتریان بیشتر
  • قیمت بالای محصول به خاطر هزینه‌های عملیاتی
  • چالش مدیریت موجودی به خاطر تغییرات میزان خرید در ماه‌های مختلف سال
  • وابستگی به مکان فیزیکی با نیاز به نگهداری و تعمیر مداوم
  • محدودیت در فروش نسبت به کسب و کار دیجیتال
  • فرایند کندتر معامله
  • آسیب پذیری بالا در برابر رویدادهای مختلف مثل بلایای طبیعی

کسب و کار سنتی در مقابل آنلاین

مزایای کسب‌وکار اینترنتی

  • دسترسی 24 ساعته و 7 روز هفته به فروشگاه برای خرید مشتری
  • دسترسی خریداران جهانی بدون محدودیت جغرافیایی
  • هزینه کمتر در مقایسه با روش سنتی
  • قابلیت رشد سریع کسب و کار در بستر اینترنت
  • صرفه جویی در هزینه‌ها با کاهش هزینه زیرساخت و نیروی انسانی
  • مدیریت موجودی
  • هدف گیری دقیق مشتری با استراتژی‌های تبلیغات آنلاین
  • فرایند تراکنش آسان با پرداخت آنلاین
  • تصمیم گیری راحت‌تر مشتری با مشاهده نظر مشتریان سابق
  • امکان اضافه کردن روش‌های مختلف پرداخت آنلاین مثل پرداخت قسطی، اعتباری و...

معایب کسب‌وکار اینترنتی

  • نداشتن تعامل با مشتری و محدودیت در خدمات پشتیبانی
  • احتمال تأخیر تحویل کالا یا مشکلات حمل و نقل
  • رقابت بالاتر به خاطر حضور در بازار جهانی
  • وابستگی به اتصال اینترنت و احتمال بروز مشکل
  • عدم امکان لمس محصول قبل از خرید
  • سخت بودن اعتماد نسبت به فروشگاه (برای حل این مشکل می‌توانید مجوزهای موردنیاز برای فروشگاه‌های اینترنتی را دریافت کنید).
  • سخت بودن ایجاد وفاداری مشتریان بدون حضور فیزیکی
  • هزینه بالاتر برای جذب مشتری با تبلیغات دیجیتال
  • تهدیدات سایبری علیه وب سایت (در این زمینه با روش‌های افزایش امنیت سایت آشنا شوید.)
  • چالش‌های مدیریت پاسخگویی به مشتریان

راحت‌ترین روش ساخت سایت استفاده از فروشگاه ساز است. با فروشگاه ساز دیگر دغدغه حملات سایبری یا از دست رفتن اطلاعاتتان را ندارید. از طرف دیگر با هزینه کمتر از ۴ میلیون تومان صاحب یک سایت فروشگاهی می‌شوید. صفر تا صد روند ساخت سایت هم بدون نیاز به کدنویسی و با چند کلیک ساده قابل انجام است. اصلاً چرا خودتان از فرصت تست رایگان ۷ روزه فروشگاه ساز استفاده نمی‌کنید؟

ساخت فروشگاه به صورت رایگان با تست ۷ روزه

شباهت‌های کسب و کار اینترنتی و سنتی

انتخاب بهترین مدل برای نیازهای شما

کسب و کار سنتی و اینترنتی هر دو مزایای خوبی برای فروشنده دارند. اینجا دیگر شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام شیوه از کسب و کار را برای شروع فعالیت حرفه‌ای خود انتخاب کنید. اگر روش اینترنتی را برای شروع کار انتخاب کردید:

  • به فکر نحوه بهبود ارتباط با مشتریان در کسب و کار آنلاین باشید. مثلاً امکان تماس تلفنی، چت آنلاین، ارسال تیکت یا پیام در شبکه‌های اجتماعی مختلف را ایجاد کنید. سعی کنید ساعت بیشتری در طول روز پاسخگوی مشتری باشید.
  • ابزارهای مدیریت کسب و کار آنلاین را بشناسید. با این ابزارها می‌توانید راحت‌تر سایت را مدیریت کنید.

اگر هم روش سنتی را انتخاب کردید حواستان به این موارد باشد:

  • سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار داشته باشید. احتمال دهید دو تا سه ماه اول فعالیت هیچ فروشی نداشته باشید.
  • بعد از مدتی، محصولاتی که اکثر مشتریان تقاضا می‌کنند را در فروشگاه موجود کنید.

شما در بخش دیدگاه‌ها بگویید که صاحبان کسب و کار سنتی و اینترنتی در زمان شروع کار خود باید به چه نکاتی توجه کنند؟ اگر سؤال یا نظری هم در خصوص تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی دارید از ما بپرسید.

سؤالات متداول

  • تفاوت کسب و کار سنتی و آنلاین چیست؟

در کسب و کار سنتی، معامله به صورت حضوری در فروشگاه انجام می‌شود؛ اما در کسب و کار اینترنتی معامله کالا و خدمات به صورت آنلاین در بستر اینترنت انجام می‌شود.

  • آیا می‌توانیم به صورت هم‌زمان کسب و کار سنتی و آنلاین داشته باشیم؟

بله، کسب و کارهای فیزیکی برای افزایش فروش و جذب مشتری از سراسر جهان، می‌توانند سایت فروشگاهی بسازند.

  • آیا فروشگاه اینترنتی مزیت خاصی نسبت به کسب و کار سنتی دارد؟

کسب و کار اینترنتی دارای هزینه راه اندازی پایین، دسترسی پذیری آسان و بدون محدودیت جغرافیایی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2