فرقی نمیکند که از سایت ساز استفاده میکنید یا یک سایت وردپرس را انتخاب کردید. بهرحال برای دریافت محوزهای ساخت سایت و احراز هویت نیاز به ارائه مدرک و پر کردن فرمهای مختلف دارید. اگر میخواهید در کمتر از 1 هفته سایتتان را فعال و مجوزهای مورد نیاز آن را دریافت کنید، این مقاله حسابی به دردتان میخورد.
در هر بخش مهمترین مدارک اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به دنیای اینترنتی و ساخت سایت را آماده کردهایم. با ما همراه باشید.
چرا باید مدارک شخصی خود را ارائه بدهیم؟
خودتان کمی فکر کنید. کم نیستند سایتها و پیجهای کلاهبرداری که با نام افراد مشهور از دیگران دزدی میکنند. گاهی اوقات هم هکرها با هک دستگاه شما، به دوستان و آشنایانتان پیامکهای درخواست مبلغی پول همراه با شماره کارت ارسال میکنند.
در سالهای گذشته برای دریافت مجوز راه اندازی سایت و... مجبور بودید به صورت حضوری به مراکز مشخصی مراجعه کنید. در این صورت هم افراد از شما اصل مدارک هویتی میخواستند. الان که اکثر فعالیتها به صورت اینترنتی هم قابل انجام است، به جای ارائه اصل مدرک، باید اسکن آن را در سامانه آپلود کنید.
در این صورت سامانه مربوطه با احراز هویت آنلاین اطمینان حاصل میکند که خود شما قصد دریافت کد مالیاتی، درگاه پرداخت و... دارید.
مدارک لازم برای ایجاد سایت در سایت ساز
در قدم اول اگر قصد ساخت در سایت ساز را داشته باشید، برای احراز هویت نیاز به بارگذاری یک مدرک هویتی دارید. اگر از کاربران سایت ساز پرتال هستید، بعد از تست 7 روزه رایگان و فعال سازی سایت، پشتیبانان پرتال از شما یک مدرک هویتی درخواست میکنند. در این زمان با توجه به مالکیت سایت برای افراد حقیقی یا حقوقی این مدارک را باید ارائه دهید.
مدارک افراد حقیقی:
- نام و نام خانوادگی
- کد ملی
- اسکن کارت ملی یا دو صفحه اول شناسنامه (جدید)
- شماره همراه
مدارک افراد حقوقی:
- نام و نام خانوادگی صاحب شرکت
- شناسه شرکت
- تصویر روزنامه رسمی یا گواهی ارزش افزوده
- شماره همراه
اگر هنوز سایت ندارید و میخواهید بدون دانش فنی و با استفاده از سایت ساز یک سایت حرفهای بسازید، مقاله آموزش طراحی سایت در 10 دقیقه را بخوانید. اگر هم از خدمات و ویژگیهای پرتال خبر دارید، همین حالا روی لینک کلیک کنید و سایت آزمایشی خودتان را به مدت 7 روز رایگان فعال کنید.
مدارک لازم برای ثبت دامنه در ایرنیک
بعد از فعال سازی سایت در سایت ساز، نیاز به خرید و ثبت دامنه دارید. اگر میخواهید دامنه com یا دیگر دامنههای بینالمللی را بخرید، نیاز به مدارک خاصی نخواهید داشت. اما اگر به دنبال خرید دامنه ir هستید، باید به سراغ سایت نیک بروید.
تنها در سامانه اینترنتی ایرنیک میتوانید دامنه ir و تمام دامنههای ملی دیگر را خریداری کنید. برای ثبت دامنه در ایرنیک هم نیاز به احراز هویت دارید. در اصل باید یک شناسه کاربری در ایرنیک بسازید و بعد از آن هر تعداد دامنه که خواستید از طریق پنل کاربری خود خریداری کنید.
مدارک افراد حقیقی برای خرید دامنه:
- آدرس ایمیل
- نام و نام خانوادگی
- شماره همراه
- تصویر پشت و روی کارت ملی
- امضای تعهدنامه ایرنیک
مدارک افراد حقوقی برای خرید دامنه:
- نام شرکت یا سازمان
- نام و نام خانوادگی مدیر عامل
- احراز هویت اطلاعات شرکت (شناسه، کشور و استان ثبتی، شماره ثبت و...)
- احراز هویت اطلاعات پستی
- آدرس ایمیل
- امضای تعهدنامه ایرنیک با سربرگ و مهر شرکت + امضای مسئولین
- تصویر روزنامه رسمی یا مجوز شرکت
بیشتر بخوانید: آموزش دریافت نماد ساماندهی برای وب سایت
مدارک لازم برای دریافت اینماد
اینماد اولین و مهمترین مجوز سایتهای فروشگاهی در سطح وب است. اگر یک سایت شخصی یا شرکتی دارید نیاز به دریافت اینماد نخواهید داشت. اما اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید یا میخواهید درگاه پرداخت در سایتتان داشته باشید، باید مجوز اینماد سایت را دریافت کنید.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک تنها به کسب و کارهایی که به صورت قانونی در سطح اینترنت فعالیت میکنند، مجوز اینماد صادر میکند. بعد از فعال سازی دامنه سایت باید به سراغ این مرحله بیایید.
مدارک افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت اینماد:
- نام و نام خانوادگی متقاضی
- شماره موبایل
- تلفن ثابت
- کد ملی
- تاریخ تولد
- نام پدر
- آدرس ایمیل
- احراز پستی
- بارگذاری مجوز برای کسب و کارهای خاص
نکته: سامانه اینماد با سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) ادغام شده است. در صورتی که با کد ملی یک فرد شرکت یا مؤسسه غیرتجاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده باشد، درخواست اینماد شما به عنوان شخص حقوقی ثبت میشود. از این رو نیازی به آپلود مدارک خاصی ندارید.
مدارک لازم برای دریافت درگاه پرداخت
مدارک مورد نیاز برای درگاه پرداخت سایت کمی پیچیده است. باید اول تصمیم بگیرید که به دنبال یک درگاه پرداخت واسط مثل زرین پال هستید یا میخواهید از درگاههای پرداخت مستقیم بانکی استفاده کنید؟
درگاههای واسط پرداخت عموماً از اشخاص حقیقی و حقوقی مدارک خاصی نمیخواهند. برای دریافت این نوع درگاه تنها باید فرم ثبت درگاه را پر کنید. آدرس محل سکونت، شماره حساب بانکی و تصویر کارت ملی هم برای احراز هویت نیاز دارید. (هر درگاه پرداخت واسط مدارک متفاوتی از متقاضیان درخواست میکند).
اما اگر قصد دارید یک درگاه بانکی مستقیم در سایت خودتان فعال کنید، باید شرایط و مدارک هر درگاه را به صورت جداگانه بخوانید. ما در بخش وبلاگ پرتال، مقاله مدارک و نحوه دریافت درگاههای پرداخت فعال در سایت ساز خودمان را برای کاربران نوشتهایم. با مطالعه آن میتوانید از شرایط و مدارک مورد نیاز آنها اطلاع پیدا کنید.
مدارک افراد حقیقی برای دریافت درگاه پرداخت:
- فعال بودن اینماد سایت
- شماره حساب بانک ملت
- تصویر شناسنامه متقاضی
- تصویر پشت و روی کارت ملی
- جواز کسب و کار
- سند یا اجاره نامه معتبر
- ارسال پستی فرم قرارداد امضا شده و کپی مدارک
- داشتن کد رهگیری مالیاتی
مدارک افراد حقوقی برای دریافت درگاه پرداخت:
- فعال بودن اینماد سایت
- شماره حساب بانک ملت
- جواز کسب و کار
- سند یا اجاره نامه معتبر
- تصویر شناسنامه صاحبان امضا و نماینده حقوقی شرکت
- تصویر کارت ملی صاحبان امضا و نماینده حقوقی شرکت
- آگهی تأسیس و آخرین تغییرات شرکت - روزنامه رسمی
- اسکن اصل اساسنامه شرکت
- داشتن کد رهگیری مالیاتی و کد اقتصادی
- ارسال پستی فرم قرارداد امضا شده و کپی مدارک
بیشتر بخوانید: آموزش دریافت درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد
مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی
در مرحله آخر اگر صاحب فروشگاه اینترنتی باشید و به دنبال دریافت درگاه پرداخت برای سایت میگردید، ابتدا در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. بعد از دریافت کد رهگیری مالیاتی، تمام صورت حسابهای اینترنتی شما در سامانه ثبت میشود.
اگر جزو مشاغل معاف از مالیات باشید یا گردش حساب سالانه شما کمتر از میزان مشخص شده باشد، مشمول مالیات نخواهید شد. اما بههرحال دریافت این کد مالیاتی برای تمام صاحبان مغازه و فروشگاه اینترنتی الزامی است.
مدارک افراد حقیقی برای دریافت کد مالیاتی:
- تصویر کارت ملی
- تصویر شناسنامه
- اطلاعات هویتی
مدارک افراد حقوقی برای دریافت کد مالیاتی:
- تصویر کارت ملی صاحبان امضا
- تصویر شناسنامه صاحبان امضا
- تصویر آخرین روزنامه رسمی شرکت
نکته: برای دریافت مجوزها و درگاه پرداخت ترجیحاً از اطلاعات هویتی یک شخص حقیقی یا حقوقی استفاده کنید. در غیر این صورت امکان دارد که احراز هویت شما مورد قبول قرار نگیرد یا در زمان در زمان ثبت درخواست با خطا روبرو شوید.
بررسی دیگر مجوزها و مدارک ساخت سایت
در این مقاله سعی کردیم تنها مدارک و مجوزهای ضروری برای یک وب سایت اینترنتی را به شما معرفی کنیم. در مقاله لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم به صورت کامل در خصوص دیگر مجوزهای اختیاری یا ضروری سایت صحبت کردیم.
اگر سؤال یا نظری در خصوص مدارک مورد نیاز برای ساخت سایت دارید، در بخش دیدگاه از ما بپرسید. پاسخ سؤال شما در سریعترین زمان ممکن داده میشود.
سؤالات متداول
- مدارک مورد نیاز برای طراحی سایت چیست؟
برای طراحی سایت در سایت ساز پرتال نیاز به وارد کردن نام و نام خانوادگی و کد ملی به نام صاحب سایت دارید. از طرف دیگر برای احراز هویت اشخاص حقیقی تصویر کارت ملی یا شناسنامه و اشخاص حقوقی تصویر روزنامه رسمی یا ارزش افزوده کافی است.
- مجوز لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟
برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به نماد اعتماد الکترونیک، مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، مجوز ساماندهی، درگاه پرداخت آنلاین، مجوز نظام صنفی رایانهای و دیگر مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی دارید. البته برای اکثر فروشگاههای اینترنتی تنها نماد اعتماد الکترونیک و درگاه پرداخت ضروری است.
- برای دریافت اینماد به چه مدارکی نیاز داریم؟
اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت اینماد نیاز به شماره موبایل، تلفن ثابت، آدرس ایمیل، احراز هویت، احراز کد پستی و بارگذاری مجوز برای کسب و کارهای خاص دارند.
- آیا برای راه اندازی سایت نیاز به کد رهگیری مالیاتی داریم؟
برای راه اندازی سایت لزومی به دریافت کد رهگیری مالیاتی نیست؛ اما اگر صاحب فروشگاه اینترنتی هستید، برای دریافت برخی از مجوزها مثل درگاه پرداخت باید کد مالیاتی داشته باشید.