ایده های آنلاین شاپ
اگر هنوز محصولی برای فروش ندارید و نمیدانید چه کالایی را بفروشید، در ادامه لیستی از محبوبترین و پرتقاضاترین کالاها در بازار ایران را آورده ایم:
- مد و پوشاک (مخصوصا پوشاک زنانه همانند مانتو و شال، لباسهای اسپرت و کفش، تیشرت با طرح دلخواه و…)
- خوراکیهای خاص و خانگی (همانند کیک، دسر، نوشیدنی، تنقلات و…)
- محصولات زیبایی و مراقبت شخصی (مانند لوازم آرایشی، ادکلن و…)
- لوازم دکوری و صنایعدستی (مانند شمع، استند، تابلو، کوسن، گلدان و…)
- کادو و محصولات احساسی (مانند پکهای هدیه تولد، ولنتاین و…)
- محصولات آموزشی و فرهنگی (مثل دورهها و فیلمهای آموزشی و…)
- محصولات فناوری و گجتها (مانند گوشی، هدفون، اسپیکر، پاوربانک، لوازم جانبی گوشی و کامپیوتر)
- ساز و لوازم جانبی موسیقی
- محصولات حیوانات خانگی (مانند خوراک، قلاده، لباس و اسباببازی حیوانات)
- لوازم ورزشی و تناسب اندام (مانند لوازم، پوشاک و اکسسوری ورزشی)
- قطعات یدکی خودرو
و هر محصول دیگری! بله درست خواندید. هر محصولی حتی اگر خاص و کم تقاضا باشد، مشتریهای خاص خود را دارد و پیدا کردن آن توسط متقاضیان میتواند برای شما فروش بیاورد.
دو راهی پیج یا سایت؛ انتخاب درست کدام است؟
ممکن است هدف شما از راهاندازی آنلاین شاپ، مانند بسیاری افراد تنها محدود به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام باشد و به داشتن یک سایت فروشگاهی فکر نکرده باشید. اگر چنین نظری دارید، نگاهی به جدول زیر بیندازید!
امکانات و فیچرها | پیج | سایت |
---|---|---|
امکان سرچ و پیدا کردن کالاها داخل فروشگاه | بسیار سخت؛ مخصوصا اگر تعداد کالاها زیاد باشد | به سادگی |
درگاه پرداخت اینترنتی | ندارد | دارد |
قابلیت سیستم پرداخت اقساطی | ندارد | دارد |
تخفیف و کوپن روی کالاها | به صورت دستی | امکان تعریف کد تخفیف با مبلغ و مدت دلخواه |
قابلیت اتصال به سرویسهای جستجوی محصول (مانند ترب و ایمالز) | ندارد | دارد |
مدیریت مشتریان و تهیه لیست | سخت و زمانبر | سریع و آسان |
اعتماد و اعتبار برند | پایینتر، مگر با فالوور زیاد و اعتمادسازی | بالا (بهویژه با درگاه پرداخت و نماد اعتماد) |
امکانات فروش | خرید از طریق دایرکت | سبد خرید، پرداخت آنلاین، مدیریت سفارشها |
مدیریت موجودی و سفارشها | معمولاً دستی از طریق دایرکت | کامل و خودکار |
گزارش فروش | دستی | کامل و خودکار |
بروزرسانی قیمتها و موجودی | زمانبر (نیاز به ادیت مداوم کپشنها در صورت درج در پستها) | سریع و امکان تغییر قیمت دستهای محصولات |
قابلیت جستوجو (SEO) و تعداد مخاطبان | تقریبا محدود به جستوجوی داخل اینستاگرام | بالا، قابل نمایش در گوگل |
امکان تحلیل دادهها | محدود به Insights خود اینستاگرام | دقیق (گوگل آنالیتیکس و ابزارهای آماری) |
قابلیت برندسازی طولانیمدت | محدود به حضور در یک پلتفرم خاص | بسیار بالا (دامنه و برند اختصاصی) |
قابلیت اتوماسیون | پایین (محدود به دایرکت و عمدتا دستی) | بالا (اتصال به CRM، پیام خودکار، ایمیل و sms مارکتینگ) |
صدور فاکتور (رسمی و غیر رسمی) | ندارد (مگر به صورت دستی) | خودکار |
ظاهر دلخواه فروشگاه، چیدمان محصول و… | محدود و وابسته به محیط اینستاگرام | امکان شخصیسازی بالا با ظاهر و چیدمان دلخواه |
بکاپ منظم از دادهها (حفظ اکانت و دادهها) | وابسته به امنیت، سیاست و قوانین اینستاگرام | همیشگی |
همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، سایت فروشگاهی امکانات و مزایای بسیاری نسبت به پیج به شما ارائه میدهد. امکاناتی که موجب میشود مخاطبان و در نتیجه مشتریان شما چندین برابر شود و کسب درآمد بالایی را تجربه کنید.
اگر شما هم به دنبال راه اندازی آنلاین شاپ اختصاصی برای خود هستید، پیشنهاد میکنیم علاوه بر فروش محصولات خود در شبکههای اجتماعی، یک سایت فروشگاهی هم بسازید تا هم علاوه بر ارتقای اعتماد و اعتبار برند خود در بین مشتریان و برخورداری از امکانات فروشگاهی، در موتورهای جستجو مانند گوگل هم دیده شوید و فروش و درآمد خود را چند برابر کنید.
مشاهده تجربههای مشتریان موفق پرتال
نکات راه اندازی آنلاین شاپ موفق
پیج اینستاگرام:
- ساخت اکانت بیزینسی (Business Account)
- نوشتن بایوی حرفهای با لینک فروشگاه، تلگرام یا واتساپ
- استفاده از هایلایتهای دستهبندیشده (محصولات، ارسال، رضایت مشتریان و ...)
- تولید محتوای منظم و متنوع (پست، ریلز، استوری، لایو)
- استفاده از هشتگهای مرتبط و هدفمند
- همکاری با اینفلوئنسرها و پیجهای مکمل
- پاسخگویی سریع به دایرکتها و کامنتها
- برگزاری قرعهکشی، تخفیف و چالشهای تعاملی برای افزایش فالوئر
- استفاده از Instagram Shopping Tag (در صورت فعال بودن)
- تحلیل عملکرد از طریق Instagram Insights
سایت فروشگاهی:
- انتخاب دامنه مناسب و قابلبهیادسپاری
- استفاده از پلتفرم مطمئن مانند پرتال، وردپرس (ووکامرس)، شاپیفای و…
- طراحی رابط کاربری ساده و موبایلفرندلی
- داشتن دستهبندیهای واضح و فیلتر محصولات
- افزودن درگاه پرداخت امن
- تعریف شرایط ارسال و مرجوعی شفاف
- رعایت اصول سئو (SEO) برای دیده شدن در گوگل
- ایجاد بلاگ آموزشی و محتوایی برای جذب ترافیک ارگانیک
- فعالسازی چت آنلاین یا پشتیبانی لحظهای
- نصب گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول برای تحلیل رفتار کاربران
نکات عمومی (مشترک بین سایت و اینستاگرام):
- تعیین دقیق هویت برند (نام، لوگو، تم رنگی، لحن محتوا)
- انتخاب محصولات هدفمند با حاشیه سود مناسب و بازار مشخص
- شناخت مخاطب هدف (سن، جنسیت، علاقهمندیها، نیازها)
- آمادهسازی عکسها و فیلمهای باکیفیت و ویدئوهای جذاب از محصولات
- تهیه توضیحات کامل، نقد و بررسی، جدول مشخصات و…برای هر محصول
تعیین قیمتگذاری هوشمندانه (با در نظر گرفتن رقبا و ارزش واقعی) - طراحی سیستم پاسخگویی سریع و حرفهای به مشتریان
برنامهریزی برای ارسال سریع و امن کالا - ایجاد روشهای پرداخت متنوع و امن
- جمعآوری و نمایش نظرات مشتریان جهت افزایش اعتماد
با پرتال میتوانید در چند دقیقه و با چند کلیک، آنلاین شاپ خود را با امکانات کامل فروشگاهی، آدرس و ظاهر دلخواه بسازید و محصولات خود را به آن اضافه کنید.
آنلاین شاپ خود را در پرتال بسازید و 7 روز رایگان تست کنید
تا 2 میلیون تخفیف ویژه ثبت نام زودهنگام