×

قالبی که نیاز دارید بین قالب های ما نیست؟ ما برای شما قالب اختصاصی رایگان طراحی خواهیم کرد!

اطلاعات بیشتر...

7 روز رایگان از پرتال استفاده کنید

ساخت وب‌سایت یا فروشگاه
وبلاگ، شروع کسب و کار اینترنتی

سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟

در مطالب قبلی وبلاگ پرتال در مورد مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی به‌طور مفصل صحبت کردیم و تمام نکات آن را گفتیم. امروز اما می‌خواهیم مقایسه‌ای دربارۀ راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در بستر سایت یا فروشگاه اینترنتی با راه‌اندازی آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشیم و ببینیم که سرمایه‌گذاری در کدامیک به سود ماست؟ پس با ما همراه باشید تا ویژگی‌های هر کدام از این پلتفرم‌ها را با هم بررسی کنیم.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام؛ خوب یا بد؟

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف گشت زدن در آن‌ها و تبادل اطلاعات از این طریق می‌کنند. در این میان یکی از شبکه‌های اجتماعی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و از هر سن و قشری در آن فعالیت دارند، اینستاگرام است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید 20 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند؛ پس به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی یک بازار بزرگ در اختیارتان است و درآمد خوبی از اینستاگرام خواهید داشت؛ اما بیایید این بازار بزرگ را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

حتماً خود شما هم در لیست افرادی که دنبال می‌کنید تعدادی کسب‌وکار را دارید که هر از چندگاهی به صفحه‌هایشان سر می‌زنید و شاید چیزی هم سفارش داده باشید! خب بیایید ببینیم مزایای ایجاد  کسب و کارهای اینترنتی در اینستاگرام چیست؟

  • استفاده از اینستاگرام رایگان است

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید. اگر قصد استفاده از قابلیت تجاری اینستاگرام را داشته باشید می‌توانید «راهنمای کامل استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام» را در وبلاگ دیدوگرام بخوانید و کاملاً با آن آشنا شوید.

  • با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده می‌شوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود، برای همین توصیه می‌کنم حتماً مطلب «۸ دستور جادویی برای افزایش فالوور اینستاگرامتان» را بخوانید.

اما... این شبکۀ پرطرفدار معایبی هم دارد!

معایب راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

  • هیچگونه دسته‌بندی برای محصولاتتان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

  • امکان به‌روزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید!

  • فرآیند پرداخت کمی مشکل است

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند.

  • خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید می‌کند

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم می‌بینیم خبر فیلتر شدن فان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی به لطف ظهور ابزارهایی مانند سایتساز و فروشگاه‌ساز دیگر کار مشکلی نیست و هر کسی با هر دانشی می‌تواند سایت خودش را به راحتی راه‌اندازی کند. اما بیایید ببینیم کار با سایت یا فروشگاه اینترنتی چه مزیت‌ها و چه معایبی دارد.

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

  • می‌توانید محصولات را دسته‌بندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند شلوار، پیراهن، جوراب، تی‌شرت و ... را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به‌روزرسانی و مدیریت محصولات راحت‌تر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل "محصول مورد نظر موجود نیست" روی سایت نمایش داده شود.

  • امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و شخص است. علاوه‌براین مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

  • کاربران می‌توانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایتتان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند.

  • خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمی‌کند (یا حداقل کمتر تهدید می‌کند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود.

چالش‌های داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. اما یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی سایت وجود دارد و آن چیزی نیست جز... ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی با استفاده از سایتساز یا فروشگاه ساز! برای مطلع شدن از قیمت‌های طراحی سایت با این ابزار از صفحات زیر بازدید کنید:

تعرفه‌های سایت‌ساز پرتال

تعرفه‌های فروشگاه‌ساز پرتال

  • زمان بیشتری طول می‌کشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید. این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

مقایسه کلی راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی با سایت و شبکه‌های اجتماعی

 

 ویژگی‌ها  اینستاگرام

سایت یا فروشگاه اینترنتی

 رایگان بودن ✅  ❌ 
 دسته‌بندی محصولات ❌
 جستجو بین محصولات ❌
 امکان پرداخت آنلاین ❌
 در امان بودن از خطر فیلترینگ ❌ 
 امکان به‌روزرسانی اطلاعات محصول ❌ 
 امکان پیگیری دریافتی‌ها ❌ 
 مناسب برای کسب و کارهای کوچک ✅
 مناسب برای کسب و کارهای بزرگ
 امکان رشد و توسعه در آینده ❌

 

حالا تکلیف چیست؟

حالا که با ویژگی‌های تجاری سایت و اینستاگرام آشنا شدید بهتر است بدانید که استفاده از هر دوی این ابزارها به رشد هر چه بهتر کسب‌وکار شما کمک می‌کند. توصیه ما این است که سایتان را بسازید و در کنار آن به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم بپردازید. در اینستاگرام می‌توانید با مخاطبانتان تعامل داشته باشید، برندسازی کنید و مشتری‌ها را به سمت خرید از سایت هدایت کنید. به عبارت دیگر سایت و شبکه‌های اجتماعی مکمل یکدیگر هستند و برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق و همچنین رشد و افزایش فروش، هیچ کدام را نمی‌توان نادیده گرفت. 

یک خبر خوب برای صاحبان کسب و کارهای اینستاگرامی 

پرتال برای عزیزانی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحه تجاری دارند تخفیف ویژه‌ای برای راه‌اندازی سایت در نظر گرفته است. برای اطلاع بیشتر از این تخفیف با پشتیبانی پرتال (02163404 داخلی 2) تماس بگیرید.

عضو خبرنامه شوید.
2 دیدگاه

آخرین دیدگاه‌ها

در 07 شهریور 1397 ساعت 09:04

سلام، خواهش می‌کنم،
خوبه که در راستای هم باشن، ولی بستگی به کسب و کارتون هم داره، اگر کارتون طوری هست که راه‌اندازی وبسایت براش هزینه اضافیه و فیدبک آنچنانی نداره بهتره تو اینستاگرام شروع کنید کارتون رو، بعد که کمی جا افتادید و شناخته شدید سایت بزنید و حرفه‌ای باشید

در 07 شهریور 1397 ساعت 00:15

ممنون از مقاله. به نظر روی جفت موارد باید همزمان فعالیت کرد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

به ما بگویید

با شما تماس میگیریم

 

02163404 داخلی 3

با شما هستیم

با ما در ارتباط باشید

02163404 داخلی 3

تهران خیابان دانش ثانی پلاک 44

درباره ما