دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

روش‌های مؤثر افزایش فروش محصولات در فروشگاه‌های آنلاین

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، احتمالاً بعضی از مشتریان شما تعداد کمی محصول سفارش می‌دهند. به همین دلیل در این مقاله چند راه کار عملی برای افزایش فروش محصول در هر سفارش رل آموزش داده‌ایم.
در این مقاله می‌خوانید:

بعضی از مشتریان وقتی به فروشگاه شما می‌آیند، کالاهای زیادی را می‌خرند. شما هم اصطلاحاً می‌گویید که مشتری آمد و مغازه را جارو کرد. اما از طرف دیگر بعضی از مشتریان هم هستند که خرید خیلی کم و کوچکی را انجام می‌دهند. این دسته از مشتریان برخلاف گروه اول سود زیادی برای شما ندارند. یکی از مهارت‌های مهمی که هر فروشنده باید بلد باشد این است که محصولات بیشتری را به مشتری بفروشد.

بر اساس آمار در سال 2023 حجم فروش از طریق تجارت الکترونیک در آمریکا نسبت به سال گذشته 10٪ افزایش داشته است؛ اما فروشگاه‌های آنلاین از چه راهکارهایی برای جذب مشتری استفاده کرده‌اند؟

در ادامه می‌خواهیم راه‌های مؤثر برای افزایش تعداد محصولات برای فروش در فروشگاه آنلاین را معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

چرا با وجود مشتریان زیاد، کسب و کارمان سود خوبی ندارد؟

بگذارید این بخش را با یک مثال واقعی جلو ببریم:

چند وقت پیش از یکی از مشتریان خودمان که چند ماه از ساخت فروشگاه اینترنتی آن گذشته بود صحبت کردیم. در بین صحبت‌هایمان در مورد اوضاع کسب و کارش پرسیدیم. در جواب گفت که سایتم ترافیک زیادی دارد و نرخ تبدیل آن هم خوب است؛ اما نمی‌دانم چرا همچنان سود زیادی از فروشگاهم ندارم. حتی با وجود تبلیغات زیادی هم که انجام می‌دهم، باز هم سود من بیشتر نمی‌شود. به همین دلیل دنبال روشی برای افزایش فروش محصول هستم.

چطور کاری کنیم که مشتری بیشتر از ما خرید کند؟

زمانی که به آمار فروشگاه اینترنتی آن نگاه کردیم، مشکل کار او را متوجه شدیم. سایت اینترنتی که راه‌اندازی کرده بود به طور کلی عملکرد خوبی داشت. مثلاً نرخ تبدیل سایت خیلی خوب بود. یعنی از هر 1000 نفری که وارد سایت می‌شدند، 20 نفر در نهایت خرید می‌کردند. 

بعد از این که آمار سایت را دقیق‌تر بررسی کردیم، متوجه مشکل کار شدیم. مسئله این جا بود که فروشگاه اینترنتی در ماه حدود 600 سفارش دارد و در مجموع حدود 60 میلیون تومان از فروشگاه خرید انجام می‌شود. این یعنی میانگین ارزش هر سفارش فقط 100 هزار تومان است.

به همین دلیل هم صاحب فروشگاه با وجود سفارش‌های زیادی که دارد، از درآمد فروشگاه راضی نیست. البته عدم رضایت این فرد پر بیراه هم نبود. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین کوچک با تعداد مشتری کمتر به چنین سودی می‌رسند. مسئله اینجاست که چطور بتوانید با تکنیک‌های فروش کارآمد،‌ سبد خرید مشتری را پر کنیم؟

نکته: اگر سفارش زیادی در فروشگاه اینترنتی خودتان ندارید، مقاله «نکات افزایش فروش سایت» را مطالعه کنید.

برای افزایش فروش محصول به چه نکاتی توجه کنیم؟

احتمالاً دیده باشید که برخی از مشتریان برای خرید یک محصول مثل شلوار وارد مغازه‌ای شده‌اند؛ اما در حالی از مغازه بیرون آمدند که به جز شلوار، تعداد زیادی کالای دیگر هم خریده بودند. مغازه‌دارها معمولاً با تکنیک‌های ارتباط کلامی خیلی راحت مشتری را به خرید بیشتر تشویق می‌کنند. مثلاً فروشنده بعد از پرو شلوار به شما چند مدل پیراهن، کمربند و جوراب هم برای ست کردن با شلوار نشان می‌دهد. به همین راحتی فروشنده توانست محصولات بیشتری را به شما بفروشد.

میانگین ارزش سفارش یکی از معیارهای مهم برای پیشرفت فروشگاه آنلاین است. فرمول محاسبه میانگین ارزش سفارش به این صورت است که:

مجموع ارزش ریالی سفارش‌های فروشگاه اینترنتی / تعداد سفارش‌ها

 در این صورت عدد به دست آمده نشان می‌دهد که هر مشتری به صورت میانگین چقدر از شما خرید کرده است. هر چقدر میانگین ارزش سفارش بیشتر باشد، به این معنی است که مشتریان کالاهای بیشتری را در هر سفارش خریداری کرده‌اند.

اینفوگرافیک محصولات پرطرفدار در فروش آنلاین

سفارشات کوچک معمولاً سود بسیار کمی دارند و حتی در مواردی ممکن است حتی سودی هم نداشته باشند. مثلاً فرض کنید یک سوپرمارکت بزرگ دارید. بچه‌ای می‌آید و فقط از شما یک آبنبات چوبی 2 هزار تومانی خرید می‌کند. در این صورت شما نهایتاً 300 یا 400 تومان سود می‌کنید که بسیار ناچیز است. در نتیجه اگر می‌خواهید سود بیشتری از فروشگاه خودتان داشته باشید، باید کاری کنید که مشتری کالاهای بیشتری را از شما بخرد.

یکی دیگر از چیزهایی که باید به آن توجه کنید بازه قیمتی سفارشات است. به عنوان نمونه در فروشگاه این فرد، اکثر سفارشات ثبت شده حدود 60 هزار تومان هستند. علاوه بر این باید کمترین میزان سفارش را هم در نظر گرفت. مثلاً برای همین فروشگاه کمترین سفارش ثبت شده 30 هزار تومان است. حالا به کمک این آمار می‌توانیم راه‌هایی را برای بزرگ‌تر کردن سبد خرید مشتریان پیدا کنیم. با این کار، کسب و کارمان به سرعت رشد می‌کند و سود بیشتری هم به دست می‌آوریم.

راه‌های  افزایش سفارش و جذب مشتری در فروشگاه اینترنتی

روش‌های مختلفی برای افزایش تعداد محصولات سبد خرید مشتریان فروشگاه وجود دارد. انتخاب یکی از این روش‌ها ممکن است تأثیر چندانی روی رشد فروشگاه شما نداشته باشد؛ اما وقتی ترکیبی از چند روش را اجرا کنید تأثیرش را به سرعت روی سفارشات فروشگاهتان می‌بینید. در ادامه بهترین راه‌ها برای افزایش سفارش و محصولات خریداری شده توسط هر مشتری را به شما توضیح می‌دهیم.

در دنیای آنلاین همیشه یک قدم جلوتر باشید!

رقابت در فروش آنلاین هر روز بیشتر می‌شود. اگر صاحب یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید، بدانید که هر اقدام کوچک برای متمایز کردن خودتان و پاسخ به نیازها یا دغدغه‌های مشتریان بالقوه، می‌تواند معجزه کند و فروش شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. مشتری عاشق برندهایی است که نیازهایش را می‌فهمد و راه‌حلی مناسب برای آن دارد.

اینفوگرافیک نکات مهم برای افزایش عملکرد فروش

1. تعیین حداقل خرید برای ارسال رایگان سفارش

یکی از روش‌های رایج و کاربردی برای افزایش فروش محصول، این است که مبلغی را به عنوان حداقل خرید برای ارسال رایگان در نظر بگیرید. یعنی اگر سفارش مشتری بیشتر از این مبلغ بود، محصولات را به صورت رایگان برای او ارسال می‌کنید. به همین دلیل مشتریان تشویق می‌شوند که به بیشتر خرید کنند تا در هزینه ارسال کالاها صرفه‌جویی شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، مبلغی است که برای ارسال رایگان در نظر می‌گیرید. متأسفانه اکثر فروشگاه‌های اینترنتی به این مورد دقت نمی‌کنند. به همین دلیل ارسال رایگان نه تنها برایشان سودی ندارد، بلکه باعث کاهش سفارشات فروشگاه هم می‌شود. حداقل مبلغ سفارش برای ارسال رایگان را باید بر اساس پارامترهای میانگین ارزش سفارشات و بازه قیمت اکثر آن‌ها تعیین کرد.

به عنوان مثال فروشگاهی که قبل‌تر در موردش صحبت کردیم را به خاطر بیاورید. میانگین ارزش سفارش در این فروشگاه 100 هزار تومان است. حالا فرض کنید برای افزایش این میزان، حداقل مبلغ سفارش برای ارسال رایگان را 130 هزار تومان در نظر بگیریم. درست است که هدف ما افزایش میانگین ارزش سفارش است؛ اما با این کار ریسک رها کردن سبد خرید توسط مشتریان بیشتر می‌شود.

همان‌طور که گفتیم مبلغ سفارش اکثر مشتریان این فروشگاه حدود 60 هزار تومان است. پس انتخاب مبلغ 130 هزار تومان برای ارسال رایگان، روی افزایش سبد خرید این مشتریان تأثیری ندارد؛ اما اگر مبلغ 80 هزار تومان را به عنوان حداقل خرید برای ارسال رایگان انتخاب کنیم تأثیر بیشتری می‌گذارد. چون اکثر مشتریان که سفارششان حدود 60 هزار تومان است، کالاهای بیشتری می‌خرند تا به حد نصاب ارسال رایگان برسند.

یکی از توصیه‌های ما به صاحب فروشگاه این بود که برای خریدهای بالای 150 هزار تومان به جز ارسال رایگان، یک هدیه کوچک یا کد تخفیف ارائه کند. با این کار مشتریانی که مبلغ سفارش آن‌ها در حدود میانگین ارزش سفارشات فروشگاه است، تشویق می‌شوند که محصولات بیشتری را خریداری کنند. سعی کنید مواردی مثل ارسال رایگان یا کد تخفیف به ازای حداقل سفارش را جلوی دید مشتریان قرار دهید. بهتر است در سبد خرید هم این موارد را بنویسید تا مشتری محصولات بیشتری به سبد خرید خودش اضافه کند.

افزایش خرید مشتریان با کمک تعیین حداقل قیمت برای ارسال رایگان

2. فروش محصولات به صورت گروهی و پکیجی

برای بیشتر کردن خرید مشتریان باید اول از همه رفتار و علایق آن‌ها را خوب بشناسید. با این کار می‌توانید تعدادی از محصولات را که مشتریان معمولاً با هم خریداری می‌کنند، در قالب یک پکیج و به صورت گروهی بفروشید. مثلاً اگر در فروشگاهتان تخت خواب می‌فروشید، مشتری شما احتمالاً به تشک و روتختی هم احتیاج دارد. پس بهتر است همه این محصولات را در یک پکیج و با قیمت کمتر به مشتری بفروشید. با این کار مشتریان ترغیب می‌شوند که همه این محصولات را از شما خریداری کنند تا هزینه‌‌اش کمتر شود.

اگر مشتری بخواهد محصولات موجود در پکیج شما را به صورت جداگانه بخرد، باید هزینه بیشتری بپردازد. با خرید محصولات پکیجی، مبلغ سفارشات مشتری بیشتر می‌شود و سود بیشتری کسب می‌کنید. مشتری هم از این که توانسته محصولات موردنیاز خود را با قیمت کمتر خریداری کند، راضی است.

به عنوان نمونه برند فیروز که یکی از برندهای معتبر ایرانی است، در فروشگاه اینترنتی خود از این روش برای فروش محصولات استفاده کرده است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید این شرکت محصولاتش را به صورت پکیجی می‌فروشد که باعث می‌شود حجم خریدها بیشتر شود. همچنین برای مشتریان هم صرفه اقتصادی دارد. چون اگر بخواهید همه این وسایل را جداگانه تهیه کنید، باید مبلغ بیشتری را بپردازید.

فروش محصولات به صورت پکیجی راهی برای بیشتر کردن خرید مشتریان

3. پیشنهاد کردن محصولات مرتبط به مشتری

فرض کنید مشتری برای خرید موبایل به فروشگاه اینترنتی شما می‌آید. این مشتری علاوه بر موبایل به وسایل دیگری مثل قاب و گلس گوشی هم نیاز دارد. پس بهتر است در صفحه محصول، این موارد را هم به مشتری پیشنهاد کنیم. به این ترتیب مشتری در کنار گوشی، سایر لوازم جانبی آن را هم از فروشگاه شما خریداری می‌کند. به همین راحتی می‌توانید میزان سفارشات فروشگاه خودتان را افزایش دهید و محصولات بیشتری را بفروشید.

به عنوان نمونه وقتی به صفحه گوشی آیفون 11 در سایت دیجی‌کالا وارد شوید، دو بخش مشابه تصویر زیر می‌بینید. در یک قسمت به شما تعدادی از محصولات مشابه را پیشنهاد می‌دهد. در قسمت بعد هم تعدادی از محصولاتی را پیشنهاد می‌دهد که سایر مشتریان همراه این محصول خریده‌اند. با این کار مشتری به راحتی محصولات موردنیاز خود را پیدا می‌کند و آن‌ها را سفارش می‌دهد. 

به عنوان مثال خیلی از مشتریان موقع خرید گوشی حواسشان نیست که محافظ لنز دوربین هم خریداری کنند. اما وقتی آن را در لیست محصولات پیشنهادی می‌بینند، به سبد خریدشان اضافه می‌کنند.

پیشنهاد محصولات مناسب به مشتری برای خرید

4. افزایش ارزش سفارش با استفاده از کد تخفیف

این روش تأثیر بسیار زیادی در خرید مشتریان دارد و اکثر فروشگاه‌های بزرگ از این راه برای افزایش خرید مشتریان استفاده می‌کنند. برای بیشتر کردن سفارشات با این روش باید یک کد تخفیف درست کنید. میزان تخفیف این کد می‌تواند یک مبلغ ثابت مثلاً 10 هزار تومان یا درصدی از مبلغ سفارش مثل 10 درصد باشد. بعد هم این کد تخفیف را برای سفارشاتی که بالاتر از یک مبلغ مشخص هستند ارائه کنید.

موضوع مهم این است که مبلغ حداقل خرید را چه میزان تعیین کنیم تا این روش تأثیر بیشتری داشته باشد؟ مبلغ حداقل خرید را باید بر اساس میانگین ارزش سفارشات و بازه قیمتی اکثر سفارش‌ها تعیین کرد. اگر این دو پارامتر نزدیک به هم بودند، حداقل سفارش برای استفاده از کد تخفیف را حدود 30 درصد بیشتر از میانگین ارزش سفارشات فروشگاه انتخاب کنید. اما اگر فاصله این دو پارامتر زیاد بود باید به بازه قیمتی اکثر سفارش‌ها توجه کنید.

مثلاً فروشگاهی که پیش‌تر در موردش صحبت کردیم، میانگین ارزش سفارشات آن 100 هزار تومان بود. سفارشات مشتریان این سایت بیشتر در حدود 60 هزار تومان است. پس بهترین قیمت برای استفاده از کد تخفیف، مبلغ 110 هزار تومان است. در این حالت مشتری سبد خریدی به مبلغ 110 هزار تومان درست می‌کند و با تخفیف آن را به قیمت 90 هزار تومان از شما می‌خرد. با این کار اکثر مشتریان شما که سفارشات آن‌ها حدود 60 هزار تومان بود، تشویق می‌شوند که 30 هزار تومان بیشتر از شما خرید کنند.

مثلاً در تصویر زیر نمونه اجرا شده از این روش را توسط فروشگاه دیجیکالا می‌بینید. دیجیکالا کد تخفیفی به ارزش 50 هزار تومان برای خریدهای بالای 250 هزار تومان در نظر گرفته است. یعنی مشتری در اصل با خرید 250 هزار تومان محصول فقط 200 هزار تومان پرداخت می‌کند. هدف دیجیکلا بیشتر مشتریانی است که حدود 150 هزار تومان خرید می‌کنند. کد تخفیف باعث می‌شود این دسته از مشتریان، سبد خرید خود را به 250 هزار تومان برسانند که در نهایت 200 هزار تومان پرداخت کنند.

بیشتر کردن خرید مشتریان با استفاده از کد تخفیف

5. استفاده از تخفیف‌های ویژه و پلکانی

تخفیف یکی از روش‌هایی است که معمولاً برای افزایش فروش محصول در فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌شود. بعضی از فروشگاه‌ها از تخفیفات پلکانی بر اساس مبلغ سبد خرید استفاده می‌کنند. یعنی مثلاً اگر سبد خریدمان 300 هزار تومان باشد به ما 10 درصد تخفیف داده می‌شود. اگر مبلغ سبد خرید به 500 هزار تومان برسد میزان تخفیف نیز بیشتر می‌شود و 15 درصد تخفیف می‌گیریم.

برخی از فروشگاه‌های هم از قرعه کشی و هدیه برای بیشتر کردن تعداد سفارشات استفاده می‌کنند. مثلاً اعلام می‌کنند که به ازای هر 100 هزار تومان خرید یک امتیاز برای قرعه کشی ثبت می‌شود. یا به ازای 100 هزار تومان خرید یک هدیه کوچک به همراه سفارش مشتری ارسال می‌کنند. برای آشنایی با روش‌های تخفیف گذاری و افزایش فروش به کمک این روش‌ها، حتماً مقاله «12 ایدۀ تخفیف گذاری برای افزایش فروش» را مطالعه کنید.

روش دیگری که خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند این است که محصولات ارزان قیمت را با تخفیف بسیار زیادی می‌فروشند. در کنار این مورد هم برای ثبت سفارش حداقل قیمت تعیین می‌کنند. مثلاً یک تن ماهی 30 هزار تومانی را با 50 درصد تخفیف به قیمت 15 هزار تومان می‌فروشید. این در حالی است که حداقل قیمت برای ثبت سفارش را 50 هزار تومان تعیین کرده‌اید. پس مشتری باید محصولات دیگری را هم در کنار آن سفارش دهد تا جمع سبد خریدش به 50 هزار تومان برسد.

نکته: بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین یک کد تخفیف ثابت برای سفارش اول و یک کد تخفیف دیگر برای سفارش‌های بعدی مشتریان خود دارند. هدف از این کار ترغیب مخاطب برای خرید کالا است.

6. افزایش اعتماد مشتریان برای فروش بیشتر

خیلی از مشتری‌ها بار اول که قصد خرید از یک فروشگاه آنلاین را دارند، کالاهای کم و ارزان را سفارش می‌دهند. دلیلش این است که اعتماد و اطمینان کافی به فروشگاه ندارند. پس ترجیح می‌دهند کمتر خرید کنند تا اگر خدمات فروشگاه مناسب نبود، از نظر مالی ضرر زیادی نکنند. در این موارد باید طوری اعتمادسازی کنید که مشتری خیالش از بابت خدمات شما و خریدهایش راحت باشد.

یکی از موارد تأثیرگذار در جلب اعتماد مشتری این است که امکان مرجوعی کالا و تضمین بازگشت هزینه سفارش را ارائه کنید. با این کار مشتری اطمینان پیدا می‌کند که اگر کالا مشکلی داشت، این امکان وجود دارد که محصول را پس دهد. علاوه‌بر این، امکان پرداخت در محل هم می‌تواند باعث اعتماد بیشتر به فروشگاه شما شود.

علاوه بر این موارد، حتماً برای سایت خود نماد اعتماد تهیه کنید. اکثر مشتریان با دیدن نماد اعتماد، به فروشگاه اینترنتی اطمینان می‌کنند و خریدهای خودشان را از این فروشگاه‌ها انجام می‌دهند. دریافت نماد اعتماد برای سایت فروشگاهی کار سختی نیست و می‌توانید در مدت کوتاهی نماد اعتماد بگیرید.

بازگشت مشتری برای خرید دوباره

7. استفاده از برنامه‌های وفاداری مشتریان

یکی از استراتژی‌های بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان، ایجاد باشگاه مشتریان است. این ویژگی می‌تواند در قالب ارائه یک کارت فیزیکی یا یک پنل اشتراک ویژه برای کاربران ارائه شود. اما چطور با باشگاه مشتریان می‌توانید میزان فروش محصولات فروشگاه را افزایش دهید؟

  • مشتریان وفادار شما به ازای هر دعوت از دوستان که منجر به خرید شود، مبلغی پول در کارت باشگاه مشتریان خود هدیه می‌گیرند.
  • مشتریان در هر بار خرید از سایت شما مبلغی به کیف پول باشگاه مشتریان خود اضافه می‌کنند.
  • مشتریان وفادار شما می‌توانند از امکان ارسال رایگان محصول بهره‌مند شوند.
  • جدیدترین اخبار تخفیفات و جشنواره سایت ابتدا به شماره تماس یا ایمیل مشتریان وفادار ارسال می‌شود.
  • و...

با این ترفندهای ساده می‌توانید علاوه بر حفظ مشتریان وفادار سابق، مشتریان جدیدی هم برای آنلاین شاپ خودتان جذب کنید.

8. بهبود نرخ تبدیل مشتریان

زمانی که برای فروش اینترنتی به سراغ سایت رفته باشید، مهم‌ترین فاکتور برای اندازه گیری عملکرد سایت و فروش شما مربوط به نرخ تبدیل است. زمانی که بتوانید یک سایت پر سرعت، ریسپانسیو، با طراحی جذاب و در عین حال ساده داشته باشید، نصف مسیر را به درستی طی کرده‌اید.

زمانی که مشتریان تجربه کاربری خوبی از سایت شما داشته باشند، مدت زمان بیشتری در سایت می‌مانند. در این زمان با ایجاد بنرهای جذاب و پیشنهادات شگفت انگیز می‌توانید مشتری را ترغیب به خرید کنید. اما فرض کنید کاربر با کلیک روی سایت شما باید 1 دقیقه منتظر بماند تا صفحه ابتدایی سایت برایش باز شود. فکر می‌کنید این کاربر 1 دقیقه برای دیدن سایت شما صبر می‌کند؟

از طرف دیگر تا زمانی که سایت شما جذابیت بصری را نداشته باشد، هیچ شانسی برای فروش و افزایش نرخ تبدیل سایت نخواهید داشت. اگر به فکر گسترش کسب و کارتان هستید یا از نرخ تبدیل مشتریان در شبکه‌های اجتماعی رضایت ندارید، به فکر ساخت سایت باشید. 

با استفاده از سایت ساز می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی برنامه نویسی و با چند کلیک ساده صاحب سایت شوید. صفر تا صد ساخت سایت هم کمتر از 5 دقیقه از شما زمان می‌گیرد. بعد از آن باید مجوزهای لازم را برای سایت تهیه کنید و محصولاتتان را در سایت بارگذاری کنید.

همین حالا با سایت ساز یک سایت تستی رایگان بساز!

مهم‌ترین نکات افزایش نرخ تبدیل سایت

9. بررسی نقد و بازخوردهای مشتریان

فرقی نمی‌کند که چقدر کیفیت محصولات شما بالا باشد؛ به‌هرحال بخشی از مشتریان شما ناراضی هستند. گاهی اوقات محصول ارسالی به مشتری در زمان ارسال دچار شکستگی و آسیب می‌شود. در این زمان شما باید شکایات و بازخورد مشتریان را بپذیرید و به فکر حل مشکل باشید.

مشتری زمانی که ببیند شما در زمان بروز مشکل طرف مشتری هستید و خیلی سریع به فکر جایگزینی محصول یا مرجوع کردن آن می‌افتید، نسبت به خدمات پس از فروش فروشگاه شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و در دفعات بعدی خرید، محصولات بیشتری را از شما می‌خرد. با همین کار ساده می‌توانید مشتریان را نسبت به برند خودتان وفادار نگه دارید. 

احتمال زیاد این مشتری به جای نقد و شکایت از فروشگاه شما در شبکه‌های اجتماعی، مزیت‌های فروشگاهتان را بیان می‌کند. شما هم بدون اینکه هزینه‌ای برای تبلیغات آنلاین پرداخت کنید، برند خودتان را شناخته شده‌تر می‌کنید.

نکته: فروشگاه Glossier بیش از 3000 نظر از مشتریان خود که عمدتاً مشتریان راضی بودند را در صفحه محصول به نمایش گذاشته است. این ترفند برای افزایش فروش استفاده می‌شود.

مزیت برتر نظرات مشتریان در بازاریابی

10. استفاده از تبلیغات هدفمند

به جای اینکه با بازاریابی دیجیتال به فکر جذب بازدیدکننده زیاد بدون نرخ تبدیل باشید، به سراغ تبلیغات هدفمند بروید. در تبلیغات هدفمند شما می‌توانید میزان علاقه‌مندی، سن، موقعیت مکانی، جنسیت و... مخاطبان را مشخص کنید.

بعد از آن با هزینه کمتر برای جامعه هدف خودتان تبلیغات کنید. در این صورت هم تبلیغات شما نتیجه بهتری خواهد داشت و هم کاربرانی که نسبت به محصولات فروشگاه شما علاقه‌مند هستند را پیدا می‌کنید. تبلیغات هدفمند مثل:

نکته: در سال 2024 تقریباً 49٪ از مشتریان به خاطر هزینه‌های غیر منتظره مثل حمل و نقل غیر رایگان، سبد خرید خود را رها می‌کنند.

ابزارهای تحلیل رفتار مشتریان برای بهبود فروش

بهترین راه حل برای رفع مشکلات احتمالی فروشگاه شما، نیازمند تحلیل رفتار کاربرانی دارد که در سایت رفت و آمد دارند. باید ببینید این مشتریان به کدام صفحات شما سر زدند یا اصلاً چه مدت زمانی در سایت شما حضور داشتند؟ برای تحلیل رفتار مشتری نیاز به چند ابزار کاربردی دارید:

ابزار
ویژگی‌ها
مزایا
معایب
قیمت گذاری
Google Analytics
- تحلیل رفتار کاربران
- گزارش لحظه‌ای
- اطلاعات جمعیت‌شناختی و جغرافی
- رایگان برای اکثر   کسب‌وکارها
- امکانات گسترده
- یکپارچگی با Google Ads
- نیاز به یادگیری و دانش تخصصی
- محدودیت در نسخه رایگان
رایگان (GA 360) شروع از 50.000 دلار در سال
Hotjar
- ضبط رفتار کاربران
- نقشه‌های حرارتی
- نظرسنجی داخلی سایت
- دید تصویری و جزئی
- رابط کاربری ساده
- ابزار عالی برای UX
- مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک
- کمبود قابلیت‌های   پیشرفته
شروع از 32 دلار در ماه
Mixpanel
- تحلیل رفتار رویدادمحور
- تقسیم‌بندی مشتریان
- ردیابی حفظ مشتری
- قدرتمند برای تحلیل   محصولات SaaS
- داشبورد قابل تنظیم
- پیچیدگی بالا
- محدودیت در نسخه رایگان
رایگان (نسخه حرفه‌ای:   شروع از 24 دلار در ماه)
Crazy Egg
- نقشه‌های حرارتی
- آزمون A/B
- مسیر کلیکی
- مناسب برای طراحی سایت
- تحلیل سریع رفتار کاربران
- کمبود ابزارهای پیشرفته
- مناسب برای   پروژه‌های کوچک
شروع از 24 دلار در ماه

1- ابزار Google Analytics

آیکن گوگل آنالیتیکسیکی از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل برای صاحبان سایت، گوگل آنالیتیکس است. برای اینکه بتوانید آمار دقیقی از تحلیل رفتار بازدیدکنندگان داشته باشید، باید سایتتان را به آنالیتیکس متصل کرده باشید. از زمانی که کد آنالیتیکس در قالب سایت شما قرار بگیرد، می‌توانید آمار سایت مربوط به بازددیکنندگان را مشاهده کنید. پس هر چه زودتر به فکر اتصال گوگل آنالیتیکس باشید.

ویژگی‌ها:

  • پیگیری رفتار کاربران در صفحات مختلف
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف تجربه کاربری سایت

2- ابزار Google Surveys

آیکن Google Surveysابزار Google Surveys اگرچه برای بررسی و تحلیل رفتار مستقیم کاربران در سایت نیست؛ اما می‌توانید برای طراحی نظرسنجی‌های آنلاین و جمع‌آوری نظرات کاربران در مورد محصولات یا خدمات از آن کمک بگیرید.

ویژگی‌ها:

  • امکان ارسال نظرسنجی به گروه هدف مشخص
  • دریافت دیدگاه‌های مستقیم مشتریان برای بهبود خدمات

3- ابزار Google Trends

آیکن Google Trendsابزار Google Trends برای شناسایی موضوعات پرطرف‌دار و میزان جستجوی ماهانه کلمات کلیدی در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان جدیدی را از طریق مقالات مربوط به فروش محصولات سایت جذب کنید، به دنبال پر جستجوترین موضوعات روز بروید.

ویژگی‌ها:

  • تحلیل رفتار کاربران در جستجوی موضوعات مرتبط.
  • شناسایی فصول یا زمان‌های اوج تقاضا برای محصولات خاص

4- ابزار Hotjar

آیکن HotjarHotjar چهارمین ابزار تحلیل و آنالیز وب سایت است که می‌توانید رفتار کاربران را در آن بررسی کنید. این ابزار اطلاعات تحلیلی کاربران را از طریق نقشه‌های حرارتی (Heatmaps) و ضبط ویدئوهای حرکات کاربر برای شما نمایش می‌دهد. شما می‌توانید از زمان ورود کاربر تا خروج آن از سایت را با Hotjar بررسی کنید.

ویژگی‌ها:

  • نمایش نقاطی که کاربران بیشتر کلیک می‌کنند.
  • کمک به بهبود طراحی وب‌سایت برای افزایش نرخ تبدیل.

نقش بازاریابی محتوایی در افزایش فروش

در ابزارهایی که به شما معرفی کردیم، با Google Trends هم آشنا شدید. جدای از ابزار گوگل ترند، ابزارهای دیگری مثل Keyword tool،‌ KYFinder و... هم هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، موضوعات پر جستجو و پرطرف‌دار را پیدا کنید. حالا محتوا و بازاریابی محتوایی چه تأثیری رو فروش شما می‌گذارد؟

اکثر مشتریان قبل از تصمیم گیری برای خرید، به دنبال موضوعات آموزشی یا نقد و بررسی در مورد محصولات یا خدمات مورد نیازشان می‌گردند. زمانی که بتوانید از طریق تولید محتوای هدفمند، اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار دهید، امکان جذب آن‌ها به فروشگاه و افزایش فروش را خواهید داشت.

بازاریابی محتوایی شامل محتوای ویدئویی، متنی، صوتی، مجله و... است که به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این نوع محتوا یک اثر دراز مدت دارد و می‌تواند باعث جلب اعتماد کاربران نسبت به خدمات یا محصولات هم شود.

اگر می‌خواهید:

  • فروش محصولات را در فروشگاه افزایش دهید، 
  • بازدیدکنندگان را به سمت فروشگاه هدایت کنید،
  • محتوای آموزشی، سرگرم کننده یا الهام بخش داشته باشید،
  • با مخاطبان ارتباط بگیرید،
  • و برند خودتان را معرفی کنید

در این صورت باید به سراغ بازاریابی محتوایی بروید. جذب بازدیدکننده ارگانیک، بدون هزینه اضافه و افزایش فروش شما رابطه مستقیمی با استراتژی بازاریابی شما دارد.

بازاریابی محتوا

قبل از تبلیغ به فکر افزایش فروش محصول باشید

تبلیغات و بازیابی برای افزایش مشتریان فروشگاه آنلاین ضروری است. به همین دلیل پیدا کردن مشتری برای فروشگاه هزینه زیادی دارد. این هزینه‌ها از طریق سودی که کسب می‌کنید باید جبران شوند. مثلاً فرض کنید بابت یک کمپین تبلیغاتی 2 میلیون تومان هزینه کرده‌اید.

از طریق این کمپین حدود 100 مشتری جدید پیدا می‌کنید. برای این که در این کمپین ضرر نکنید هر مشتری باید حداقل 20 هزار تومان برای شما سود داشته باشد. به همین دلیل لازم است قبل از انجام تبلیغات، حتما مواردی که در این مطلب گفتیم را رعایت کنید تا مشتریان کالاهای بیشتری خریداری کنند و سودتان بیشتر شود. علاوه‌بر این، مقاله «یک تبلیغ خوب و تاثیرگذار فروش‌تان را چند برابر می‌‎کند» به شما کمک می‌کند که تبلیغات پربازده‌تری را برای فروشگاه‌تان انجام دهید.

استفاده از این روش‌ها در سایت اینترنتی سخت نیست. به خصوص اگر از فروشگاه ساز پرتال استفاده کنید به راحتی می‌توانید کد تخفیف تهیه کنید، قابلیت ارسال رایگان داشته باشید، محصولات مرتبط را به مشتری نمایش دهید و قابلیت پرداخت در محل را برای مشتریان فراهم کنید. 

در پایان اگر سؤالی در مورد ساخت فروشگاه و افزایش فروش محصول داشتید، در قسمت نظرات همین مطلب از ما بپرسید.

سؤالات متداول

  • چگونه مشتریان ناراضی را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم؟

با مشتریان ناراضی فروشگاه ارتباط بگیرید و دلایل عدم رضایت آن‌‌ها از فروشگاهتان را بررسی کنید. با گوش دادن به نظر مشتریان و ارائه راه حل‌های سریع برای مشکلات آن‌ها می‌توانید رضایتشان را جلب کنید. مثلاً کالای مشتری را تعویض کنید یا یک تخفیف و هدیه ویژه به عنوان عذرخواهی در نظر بگیرید.

  • بهترین ابزار برای تحلیل رفتار مشتریان چیست؟

ابزارهایی مانند Google Analytics و Hotjar بهترین ابزارها برای تحلیل رفتار مشتری و بررسی نرخ تبدیل هستند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید به صورت رایگان رفتار مشتریان را بررسی کنید.

  • چگونه می‌توان بیشترین مشتریان را با تبلیغات هدفمند جذب کرد؟

برای جذب مشتری با تبلیغات هدفمند از اطلاعات و آمار مشتریان فعلی خودتان استفاده کنید. سعی کنید محصولات مورد علاقه و پیشنهاداتی که باعث جذب کاربران و خرید آن‌ها از سایت شما شده را شناسایی کنید. به عنوان مثال محصولات جدید فروشگاه را بر اساس درخواست مشتریان اضافه کرده یا امکان خرید قسطی کالا داشته باشید.

  • چه نوع تخفیف‌هایی برای افزایش فروش مؤثرتر هستند؟

تخفیف‌های زمان دار مثل تخفیفات 24 ساعته، پیشنهادات ویژه، تخفیفات بلک فرایدی، تخفیف شب یلدا و دیگر مناسبت‌ها می‌تواند مشتریان را نسبت به خرید از فروشگاه شما ترغیب کند.

  • چه اقداماتی باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود؟

ارائه تخفیف اختصاصی، شارژ کردن کارت باشگاه مشتریان،‌ ارسال پیامک‌های فروش ویژه، ارسال پیامک‌های مربوط به نظرسنجی رضایت از محصول و ارسال کالا و... می‌تواند باعث افزایش وفاداری مشتریان شود.

  • آیا طراحی سایت بر فروش تأثیر دارد؟

بله؛ طراحی سایت ساده، جذاب، ریسپانسیو و پر سرعت می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش شما می‌شود. در نتیجه طراحی سایت تأثیر مستقیمی روی فروش شما دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

دمتون گرم خیلی عالی و روان توضیح دادین. من از هر مطلبی خوشم نمیاد اما با مطالب سایت شما خیلی حال میکنم.

سلام
خیلی ممنون، لطف دارید😍

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2