۲۵٪ تخفیف ویژه پرتال برای حمایت از کسب و کارها

چگونه یک سوپرمارکت آنلاین‌ افتتاح کنیم؟

مدتی کرونا خانه نشین‌مان کرد و هنوز هم اجازه نداده با خیال راحت از خانه بیرون بیاییم. سعی می‌کنیم نسبت به قبل، کمتر از خانه بیرون بیاییم؛ مگر مواقعی که کار واجبی برایمان پیش بیاید. مثلا خرید مواد غذایی و بهداشت برای خانه. خوشبختانه خیلی از مواقع سوپرمارکت‌های آنلاین مانند اسنپ مارکت به کمک‌تان آمده است. 

این نوع از فروشگاه‌های آنلاین قبل از کرونا هم بوده‌اند؛ ولی شاید قبلا، به این اندازه قدرش را نمی‌دانستیم. پس مطمئن باشید که راه اندازی سوپرمارکت آنلاین ایده خوبی است. به‌علاوه اینکه، مواد غذایی و بهداشتی مصرف روزانه دارد و مشتری ماهی چندبار از شما خرید می‌کند. پس اگر شما هم سوپرمارکت یا فروشگاه موادغذایی و شوینده دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. 

راه اندازی سوپرمارکت آنلاین

راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی چقدر سرمایه لازم دارد؟

هزینه‌ای که برای ساخت سوپرمارکت آنلاین نیاز دارید، به سایتی که می‌خواهید بستگی دارد. مثلا اگر بخواهید، سایتی مانند دیجی کالا داشته باشید، هزینه زیادی برایتان دارد. اما لزومی ندارد که شما هم همین قدر هزینه کنید. قرار نیست که فروشگاه شما از اول تمام ویژگی‌ها و امکانات سایت‌های فروشگاهی بزرگ و معروف را داشته باشد. 

برای شروع کار می‌توانید یک سوپرمارکت اینترنتی کوچک راه بیاندازید و به تدریج کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهید. اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خود را با کمترین هزینه ممکن ایجاد کنید، باید به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی مثل ووکامرس و پرستاشاپ یا فروشگاه سازها بروید. 

از هر کدام از روش‌ها که بخواهید استفاده کنید، یک هزینه‌ای را باید صرف کنید. مثلا اگر بخواهید از وردپرس استفاده کنید، باید هزینه‌ای را صرف خرید هاست، دامنه، قالب، افزونه و پشتیبانی، کنید که این هزینه معمولا یک میلیون تومان خواهد شد. البته اگر طراحی سایت را به شرکت یا شخص دیگری بسپارید، این هزینه، قطعا بیش از 2 یا 3 میلیون هزینه‌اش می‌شود. 

اما روش دیگری هم وجود دارد که با این هزینه، امکانات بیشتری می‌توانید داشته باشید و آن استفاده از فروشگاه ساز است. با مشاهده تعرفه فروشگاه ساز متوجه می‌شوید که شاید هزینه طراحی سایت با فروشگاه ساز کمی بیشتر از سیستم‌های مدیریت محتوا باشد. اما در عوض کار با آن راحت‌تر است و مهم‌تر از همه این که خدمات پشتیبانی رایگان به مشتری ارائه می‌شود.

محصولات سوپرمارکت آنلاین را از کجا تامین کنیم؟

مهم‌ترین چالش در راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی تامین کالاهای فروشگاه است. اگر مغازه سوپرمارکتی دارید که کارتان راحت است. تنها باید محصولات موجود در مغازه را وارد سایت فروشگاهی کنید. وقتی هم که مشتری ثبت سفارش کرد آن محصول را برای خریدار می‌فرستید.اما اگر مغازه سوپرمارکت ندارید چه کار کنید؟

شاید این ایده به ذهن‌تان رسیده باشد که وارد بازار خرید و فروش مواد غذایی و شوینده شوید، اما مغازه ندارید. راه انداختن مغازه هزینه زیادی دارد؛ اما داشتن سوپرمارکت آنلاین به مراتب ارزان‌تر است. برای تامین محصولات سوپرمارکت اینترنتی باید محصولات را به صورت عمده و از عمده فروشی بخرید. 

کسانی که مغازه فیزیکی دارند معمولا ویزیتورهای شرکت‌های مختلف به آن‌ها مراجعه می‌کنند و مغازه‌دار به آن‌ها سفارش خرید محصول می‌دهد. اما برای فروشگاه اینترنتی سوپرمارکتی این طور نیست و اگر مغازه ندارید خودتان باید محصولات فروشگاه را از جاهای مختلف بخرید. بعد از مدتی فعالیت و افزایش مشتریان، می‌توانید محصولات فروشگاه را از شرکت‌های تولید کننده خریداری کنید.

یک راه آسان دیگر که وجود دارد خرید محصولات از عمده فروشی‌های اینترنتی است. اگر در اینترنت سرچ کنید می‌توانید فروشگاه‌های اینترنتی را پیدا کنید که کالاهای سوپرمارکت را به صورت عمده می‌فروشند. 

برای داشتن سوپرمارکت اینترنتی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

شاید تا الان به شما پیشنهاد ساخت فروشگاه اینترنتی سوپرمارکتی را داده باشند. اما چون فکر می‌کردید کار خیلی سختی است و به دانش فنی و تخصص بالایی نیاز دارد، از این کار منصرف شده‌اید. باید بگویم که لزوما اینطور نیست. چون راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی آن قدرها هم که فکر می‌کنید کار سختی نیست.

همانطور که گفتیم ایجاد سایت با سرویس‌های فروشگاه ساز به دانش و تخصص خاصی نیاز ندارد. البته در صورتی که از فروشگاه ساز استفاده کنید. یکی از این فروشگاه‌سازها پرتال است که کار با آن، واقعا ساده است و به یک کلمه کدنویسی هم نیاز ندارید. هر مهارتی نیاز داشته باشید، به شما آموزش می‌دهیم. تیم پشتیبانی نیز 24 ساعته در کنار شماست. 

مراحل راه‌اندازی سوپر مارکت اینترنتی به زبان ساده

حالا که با مقدمات راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی آشنا شدید، وقت آن رسیده که نحوه ساخت فروشگاه اینترنتی موادغذایی را به شما آموزش دهیم. ما می‌دانیم که شما نمی‌خواهید زمان زیادی را صرف طراحی سایت کنید؛ از طرفی هم احتمالا مهارت زیادی برای کار با آن را ندارید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم راه‌اندازی ساخت سوپرمارکت با سایت ساز پرتال را به شما آموزش دهیم.

برای ایجاد فروشگاه اینترنتی در پرتال، یک شماره تلفن وارد می‌کنید. یک اسم موقت برای فروشگاهتان انتخاب می‌کنید. سایت آزمایشی شما ایجاد می‌شود. شما تا 7 روز فرصت دارید، به صورت رایگان از این سایت استفاده کنید. اگر بعد از آن هم خواستید ادامه دهید، یکی از بسته‌ها را خریداری می‌کنید و سایت را با دامنه مخصوص خودتان ثبت می‌کنید. 

اولین صفحه‌ای که بعد از ساخت سایت می‌بینید، پنل مدیریت است. تعدادی ویدیوی آموزشی، با یک ترتیب مشخص گذاشته شده که به شما یاد می‌دهد باید چه کار کنید. مثلا چگونه قالب انتخاب کنید؛ آن را ویرایش کنید؛ محصول بگذارید؛ درگاه پرداخت بگیرید و هر چیزی که برای داشتن یک سایت فروشگاهی نیاز است. 

همانطور که دیدید برای داشتن سوپرمارکت آنلاین نیازی به شکستن شاخ غول نیست. به راحتی و در کمتر از یک روز هم می‌توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که اگر می‌خواستید یک شعبه دیگر از مغازه را راه بیندازید، یک ماه درگیر بودید. 

فروش محصولات سوپرمارکت در سایت‌ها و سرویس‌های دیگر

راه اندازی سوپرمارکت آنلاین

برای کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی، باید برای سایت خود وقت بگذارید. شاید به هر دلیلی نتوانید این کار را انجام دهید. یک راه دیگر هم وجود دارد که می‌توانید محصولتان را آنلاین بفروشید و آن فروش در سایت‌ دیگران است. البته در این حالت باید بخشی از سود را به دیگران بدهید.

فروش اینترنتی کالاهای سوپرمارکتی تنها محدود به داشتن سایت فروشگاهی نیست. شما می‌توانید محصولات خود را از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های دیگر بفروشید. مثلا اگر فروشگاه خود را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کنید، مشتریان اطراف شما با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند از شما خرید کنند.

با نیچ مارکتینگ گوشه‌ای از بازار را تصاحب کنید

اگر کمی در اینترنت جستجو کنید می‌بینید که فروشگاه‌های زیادی محصولات سوپرمارکتی را می‌فروشند. همچنین در این زمینه رقبای قدرتمندی مثل دیجیکالا و اُکالا حضور دارند. بدون شک رقابت با بهترین فروشگاه‌های اینترنتی مواد غذایی بسیار سخت و پرهزینه است. پس بهترین راه برای موفقیت در این حوزه، هدف قرار دادن قسمت کوچکی از بازار یا نیچ مارکتینگ است. 

منظورمان این است که نیازی نیست از همان اول، به قصد شکست این رقبا وارد بازار شوید. روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. مثلا فروشگاه اینترنتی تیرینک بر روی فروش نوشیدنی، چای و دمنوش تمرکز کرده است و یک نمونه خوب از نیچ مارکتینگ در زمینه فروش محصولات غذایی محسوب می‌شود. همینطور سایت تنقلات همانطور که از نامش پیداست، روی فروش تنقلات هدف‌گذاری کرده است.

چگونه از سوپر مارکت اینترنتی خود فروش داشته باشیم؟

تا اینجا با نحوه راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی آشنا شدیم. حالا نوبت به فروش محصول رسیده است. اجازه دهید از همان اول، این را بگوییم که به درآمد رسیدن نیاز به زمان دارد. یعنی این طور نیست که تا فروشگاه خود را ساختید، از همان ماه اول داشته باشید. 

در ادامه چند نکته به شما می‌گوییم که هم به فروش شما کمک می‌کند؛ هم باعث می‌شود مشتریان فروشگاه شما را به بقیه هم معرفی کنند. 

1. برای پرداخت هزینه، دست مشتری را باز بگذارید

یکی از راه‌های جلب رضایت مشتری، قرار دادن گزینه‌های مختلف برای پرداخت هزینه سفارش است. با این کار هم به مشتری حق انتخاب می‌دهیم و هم اعتماد او را نسبت به خودمان بیشتر می‌کنیم. مثلا اینکه به‌جای درگاه پرداخت، از گزینه‌های دیگری مانند کارت به کارت و پرداخت در محل استفاده کنید. 

2. تخفیف بدهید و جشنواره فروش فوق‌العاده راه بیاندازید

یکی از تکنیک‌هایی که همیشه در فروش آنلاین جواب می‌دهد، تخفیف و جشنواره فروش به مدت محدود است. با این کار هم می‌توانید مشتری جدید پیدا کنید؛ هم مشتریان قبلی را به خرید مجدد تشویق کنید. البته حواستان باشد که تخفیف گذاری هم اصولی دارد و همیشه جواب نمی‌دهد. مقاله «12 ایده تخفیف گذاری برای افزایش فروش» به شما می‌گوید که چگونه این کار را انجام دهید.

تخفیف گذاری

3. مشخصات دقیق کالاها را بنویسید

یکی از مهم‌ترین مواردی که حتما باید در سوپرمارکت اینترنتی خود رعایت کنید، درج جزییات دقیق و صحیح از کالاهاست. حتما موارد مهم در مورد محصول مثل وزن، جنس، اندازه، برند و غیره را در صفحه محصول قرار دهید. همچنین توضیحاتی مختصر در رابطه با محصول بنویسید که مشتری را برای انتخاب کالا راهنمایی کند. مثلا اگر محصول شما غذای آماده است، در توضیحات بنویسید که این غذا برای چند نفر مناسب است؛ چه موادی در آن استفاده شده است. 

از دیگر مواردی که خصوصا برای مواد غذایی و خوردنی باید درج کرد مجوزها، نشان استاندارد و سیب سلامت محصول است. همچنین بهتر است ارزش غذایی محصول را هم در توضیحات بنویسید. چون برای برخی از افراد که رژیم غذایی خاصی دارند مهم است که کالای مورد نظرشان چند کالری انرژی دارد یا میزان چربی‌اش چقدر است.

5. سفارشات را سریع تحویل دهید

وقتی از فروشگاه‌های اینترنتی حتی فروشگاه‌های بزرگ و معروف خرید می‌کنید، سفارشات شما بعد از گذشت چند روز به دست‌تان می‌رسد. اما این مورد برای سوپرمارکت‌های اینترنتی صدق نمی‌کند. مردم وقتی از سوپرمارکت‌های آنلاین خرید می‌کنند انتظار دارند که سفارش آن‌ها حداکثر چند ساعته به دست‌شان برسد. پس از یک سرویس مناسب و سریع برای ارسال محصولات استفاده کنید. 

6. با مشتری تعامل داشته باشید

در هر کسب و کاری مشتری مداری حرف اول را می‌زند. وقتی محصولات خود را در مغازه بفروشید، مشتری ابهامات و سوالات خود را حضوری از شما می‌پرسد. در خرید آنلاین و اینترنتی هم باید بستر لازم را برای ارتباط با مشتری فراهم کنید. مثلا می‌توانید از سرویس‌های چت آنلاین مثل گفتینو استفاده کنید. همچنین حتما شماره‌ای برای تماس و آدرس خود را در سایت درج کنید. با این کار مشتری می‌تواند هر وقت نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر داشت با شما در تماس باشد.

7. ضمانت و عودت کالا فراموش نشود

وقتی به مشتری بابت کیفیت و اصالت کالای خریداری شده ضمانت می‌دهید، خریدار با خیال راحت‌تر سفارش خود را ثبت می‌کند و راحت‌تر می‌تواند به فروشگاه شما اعتماد کند. فروشگاه‌های اینترنتی معمولا مدتی را برای تست محصول در نظر می‌گیرند. البته این مورد برای مواد غذایی و فاسد شدنی کمی متفاوت است. اما اگر محصول ایراد داشت این امکان را به مشتری بدهید تا آن را عودت دهد. 

از همین امروز شروع کنید

خوشحالیم که الان هم فروش خوبی از سوپرمارکت خود دارید؛ اما از این هم می‌توانید بهتر باشید. داشتن یک سوپرمارکت اینترنتی، فروش و مشتریان‌تان را زیاد می‌کند. مخصوصا در این دوران که افراد ترجیح می‌دهند بدون خارج شدن از منزل، خریدشان را انجام دهند. 

این را هم می‌دانیم که احتمالا شما زمان زیادی برای طراحی سایت و کار با آن ندارید؛ قبلا هم تجربه از آن را نداشته‌اید. به همین دلیل راهی ساده به شما پیشنهاد دادیم که به هیچ تخصصی نیاز ندارد. یک روزه هم انجام می‌شود. اگر هنوز سایت‌تان را در پرتال درست نکرده‌اید، همین الان این کار را انجام دهید و چند روز با آن کار کنید. 

ایجاد فروشگاه اینترنتی

هر سوالی راجع به راه اندازی سوپرمارکت آنلاین و کار با پرتال داشتید، زیر همین پست برای ما بنویسید. علاوه بر آن می‌توانید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

1 دیدگاه

بسیار عالی و خوب توضیح داده شده و از مقاله خوبتون سپاسگزارم.
من الان دانشجو ام و میخوام بعد از فارغ‌التحصیلی، یک فروشگاه اینترنتی خوب راه‌اندازی کنم. مقدماتش رو هم آماده کردم. اما مشکل اصلی من جای دیگه‌ست.
والدینم با این تصمیم من مخالف هستن، مخصوصاً مادرم منو مدام تمسخر و تحقیر میکنه. میگه میخوای سوپرمارکت باز کنی؟؟ هههه... ؛ میگه فروشگاه اینترنتی بی‌نتیجه هست و چیزی نصیبت نمیشه. میگه تو از تنبلی میخوای تو تخت خوابت بخوابی و از همونجا درآمد کسب کنی. میگم والا داری اشتباه قضاوت میکنی! خودت چندبار تاحالا مگه از دیجی کالا خرید نکردی؟ میگه اون دیجی کالاست! تو نمیتونی چنین کاری بکنی!
البته من به حرفای منفی اونا توجهی نمیکنم. من میخوام سایتی درست کنم که در اون انتخاب های نامحدود برای همه نوع محصول وجود داشته باشه. اما میخوام با استفاده از نیچ مارکتینگ، با فروش کتاب و لوازم‌التحریر کارم رو شروع کنم.

سلام دانیال عزیز
چه خوب نوشتی :)
آره متوجه نظرات و افکار والدین هستم. متاسفانه اونها دیدشون با دید ما متفاوته. چون کار از نظر اونا فقط عرق ریختنه. تا از خونه بیرون نری نمیتونی پول در بیاری. در صورتی که الان اوضاع فرق کرده و توی همون خونه هم میشه درآمدهای خیلی بالایی داشت. بنظرم تصمیم درستی گرفتی. سعی کن نذاری بقیه روی کاری که فکر میکنی درسته تاثیر بذارن. چون وقتی موفقیتت رو ببینن نظرشون عوض میشه.
این هم که میخوای از یه محصول خاص شروع کنی (نیچ) خیلی عالیه :)

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02163404 داخلی 2